Archív Az akciók nyújtják a mentőövet az európai új autó piacnak

Az akciók nyújtják a mentőövet az európai új autó piacnak

2009.11.23 16:35

Az akciók nyújtják a mentőövet az európai új autó piacnak

A JATO Dynamics, autóipari piackutató cég legfrissebb havi jelentése szerint az európai újautó piac lassan evickél kifelé a válságból, bár csak az akciók tologatják lassan felfelé a számokat.

Hirdetés

A top tizes lista októberben sem tartogatott különösebb meglepetést. A modellek tabelláját a VW Golf vezeti, népszerűsége továbbra is töretlen Európa-szerte.

A vizsgált 27 ország számaiból első ránézésre úgy tűnik, hogy az év legsikeresebb hónapját tudja maga mögött az iparág 12.8%-os emelkedéssel tavaly októberhez képest, és a 10 hónapra számolt aggregált lemaradás is már csak mindössze 4.1%. Azonban ezek a számok a tavalyi-, már recesszió-sújtott, ám akció-szegény piachoz viszonyított eredményeket tükrözik, melynek fényében a helyzet kevésbé ad okot az ujjongásra.

Európa nagyágyúinak (Németország, Nagy-Britannia, Franciaország, Olaszország és Spanyolország) mind sikerült októberi eladási eredményeit növelni, és talán nem a véletlen egybeesésnek tudható be, hogy ezen piacok mindegyikén fellelhetők voltak az eladást ösztönző roncs-akciók.

A modellek tabelláját a VW Golf vezeti, népszerűsége továbbra is töretlen.
A modellek tabelláját a VW Golf vezeti, népszerűsége továbbra is töretlen.
A Volkswagen Októberben is maga mögé szorította a piac többi szereplőjét, a hónapban 9.2%-os forgalomnövekedést produkálva tavaly októberhez képest. A márka zászlóshajója és egyben egész Európa legerősebben teljesítő modellje pedig továbbra is a Golf, mely 45%-kal haladta meg a tavaly októberi eredményeit, 23%-kal pedig a 2008-as év első 10 hónapjának eladásait. A Ford Fiesta továbbra is a második, 61.7%-os októberi darabszám növekedéssel, ugyan ezek az értékek csaknem 90,000 db-bal maradnak el a listavezető Golf eredményeitől a januártól októberig terjedő időszakban.

A Fiatnak sem kell szégyenkeznie októberi eredményei miatt, ugyanis harmadikként nekik sikerült még növekedést prezentálni a top 10-es listában, sőt egyszerre két modelljével is.

David Di Girolamo, a JATO Consult vezetője ismét aggodalmának ad hangot legutóbbi nyilatkozatában a jelenlegi piaci eredményeket kommentálva: “A jelen adatok felületes vizsgálata arra engedne következtetni, hogy a nagyobb piacok már biztos léptekkel menetelnek a válságból kifelé, az adatok mélyére nézve viszont be kell látnunk, hogy a jelenlegi értékesítések nem feltétlenül a természetes fogyasztói igényeket elégítik ki, valamint a válság előtti eladási számokat még így, akciókkal sem sikerült elérni.”

Top 10 Modell

Modell

Okt_09

Okt_08

% Változás Okt

Jan_Okt _09

Jan_Okt _08

% Változás Jan_Okt

VOLKSWAGEN GOLF

54,093

37,299

+45.0%

487,430

396,141

+23.0%

FORD FIESTA

41,371

25,578

+61.7%

398,669

280,270

+42.2%

RENAULT CLIO

32,610

25,946

+25.7%

251,822

297,850

-15.5%

PEUGEOT 207

31,099

28,477

+9.2%

308,998

360,739

-14.3%

OPEL/VAUXHALL CORSA

29,715

24,172

+22.9%

300,468

314,459

-4.4%

FIAT PUNTO

27,049

19,530

+38.5%

276,546

245,847

+12.5%

FIAT PANDA

26,349

19,753

+33.4%

252,612

192,871

+31.0%

VOLKSWAGEN POLO

25,249

23,186

+8.9%

232,090

236,415

-1.8%

OPEL/VAUXHALL ASTRA

24,762

19,361

+27.9%

235,329

285,215

-17.5%

FORD FOCUS

24,365

26,771

-9.0%

263,827

321,878

-18.0%


Márkák teljesítménye

A Volkswagen szinte rivális nélkül halad az élen Európában a márkák sorát vezetve. Ugyan a Polo is állandó fellépő a top 10-es listában, a márka sikerének azért mégis a Golf a kulcsa, melynek csak németországi eladásai (249,150 db) az év első tíz hónapjában a VW össz-európai forgalmának (1,386,694) 18%-át teszik ki.

A nemrégiben ráncfelvarrt Renault Clio és az új Mégane a francia márkát a második helyre röpítették októberben a márkák toplistáján. Az idei és a tavalyi év első 10 hónapjának viszonylatát tekintve azonban csak a VW-nak, a Fordnak és a Fiat-nak sikerült új autó eladásait növelni a top 10-es csapatból.


Top 10 Márka

Márka

Okt_09

Okt_08

% Változás Okt

Jan_Okt _09

Jan_Okt _08

% Változás Jan_Okt

VOLKSWAGEN

144,877

132,687

+9.2%

1,386,694

1,330,530

+4.2%

RENAULT

114,082

83,013

+37.4%

890,413

950,598

-6.3%

FORD

108,919

92,217

+18.1%

1,090,948

1,060,615

+2.9%

PEUGEOT

88,145

75,165

+17.3%

826,123

874,645

-5.5%

FIAT

88,076

74,008

+19.0%

861,183

827,319

+4.1%

OPEL/VAUXHALL

86,777

75,939

+14.3%

908,778

994,598

-8.6%

CITROEN

79,243

69,254

+14.4%

724,221

744,184

-2.7%

TOYOTA

63,857

52,979

+20.5%

602,222

658,514

-8.5%

MERCEDES

51,990

56,120

-7.4%

493,477

598,071

-17.5%

AUDI

51,289

58,153

-11.8%

520,908

564,611

-7.7%


Országos trendek

Igen erős választóvonal kezd ismét kialakulni a klasszikus kelet-európai országok zsugorodó piacai és a prosperálóbb Nyugat-Európa között. Azzal, hogy az európai “5 Nagy” mind növelni tudta eladási eredményeit Októberben, ismét bebizonyosodott, hogy az akciók – tipikusan a roncsprémium - rövid távon mindenképpen garantálják az eladási sikereket.

“Ez a jelenség nem feltétlenül pozitív”, figyelmeztet Di Girolamo. “Elképzelhető, hogy a megnövelt ÁFA-, a finanszírozási korlátozások-, valamint a költségvetés által támogatott akciók hiányával sújtott Kelet-Európa tükrözi a kereslet normális mértékét. Csak reménykedhetünk, hogy a kiemelt nyugat-európai piacokon kitartanak addig a jelenlegi akciók, amíg ismét megjelenik a ‘valós’ kereslet és nekik nem kell megszenvedniük a máshol már fájdalmasan megtapasztalt veszteségeket.”

Eladások Országonként

Ország

Okt_09

Okt_08

% Változás Okt

Jan_Okt _09

Jan_Okt _08

% Változás Jan_Okt

Austria

26,694

25,992

+2.7%

274,370

258,150

+6.3%

Belgium

39,726

42,998

-7.6%

414,609

483,729

-14.3%

Cyprus

923

1,767

-47.8%

12,800

19,489

-34.3%

Czech Republic

14,121

16,151

-12.6%

131,873

154,569

-14.7%

Denmark

8,809

10,526

-16.3%

90,376

132,420

-31.8%

Estonia

728

1,710

-57.4%

8,578

22,530

-61.9%

Finland

7,080

10,153

-30.3%

78,852

128,703

-38.7%

France

210,424

174,939

+20.3%

1,823,925

1,750,704

+4.2%

Germany

321,111

258,814

+24.1%

3,311,877

2,630,287

+25.9%

Great Britain

168,942

128,352

+31.6%

1,685,981

1,922,770

-12.3%

Greece

11,587

19,575

-40.8%

192,304

245,504

-21.7%

Hungary

3,590

12,868

-72.1%

52,892

133,195

-60.3%

Iceland

76

181

-58.0%

1,967

8,913

-77.9%

Ireland

1,526

1,747

-12.7%

56,663

150,775

-62.4%

Italy

196,677

170,169

+15.6%

1,815,723

1,891,166

-4.0%

Latvia

330

1,202

-72.5%

4,668

17,748

-73.7%

Lithuania

522

1,727

-69.8%

6,428

20,144

-68.1%

Luxembourg

4,301

4,488

-4.2%

39,084

44,718

-12.6%

Norway

10,187

8,390

+21.4%

78,825

95,846

-17.8%

Poland*

27,145

27,634

-1.8%

266,762

263,256

+1.3%

Portugal*

13,070

14,673

-10.9%

125,919

176,805

-28.8%

Slovakia

5,579

8,554

-34.8%

74,664

74,277

+0.5%

Slovenia

4,764

5,865

-18.8%

47,750

61,120

-21.9%

Spain

98,735

77,742

+27.0%

777,526

1,025,707

-24.2%

Sweden

21,783

22,299

-2.3%

173,914

217,583

-20.1%

Switzerland*

23,463

24,294

-3.4%

219,968

241,476

-8.9%

The Netherlands

35,752

41,748

-14.4%

350,958

460,884

-23.9%

Grand Total

1,257,645

1,114,558

+12.8%

12,119,256

12,632,468

-4.1%

*Becsült 2009 októberi adatok alapján.

Szerkesztői jegyzet: A JATO Dynamics háttere

A JATO 1984 óta látja el a világ autóiparát naprakész és pontos piaci információval 45 piacon elérhető autó felszereltségi adatokkal, ár- és termék információval, értékesítési és regisztrációs adatokkal. A cégnek több, mint 40 országban van képviselete világszerte, kiemelkedő helyi piaci ismerettel. A világ vezető autógyártói mind a JATO ügyfelei, hogy rövid távú piaci trendekre azonnal tudjanak reagálni, hosszú távra megbízható adatokra hagyatkozva tudjanak tervezni, valamint, hogy minél jobban közelítsenek az ügyfeleik elvárásai felé. Vezető európai internet portálok is JATO adatokat használnak referenciaként, valamint tény alapú autó

Hirdetés

Kiemelt Partnereink