Gyártók Emissziómentes Mercedes: BlueZERO

Emissziómentes Mercedes: BlueZERO

autopro.hu | 2009.11.15 21:52

Emissziómentes Mercedes:  BlueZERO

A 2009-ben bemutatott, széria-közeli Concept BlueZERO révén a Mercedes-Benz megmutatja az utat a környezetkímélő villanyautózás felé. Az intelligens modulrendszer háromféle modell építését teszi lehetővé, eltérő hajtómű-konfigurációval.

Hirdetés

A növekvő mobilitási igény, a fogyatkozó olajkészlet és a mind szigorúbb emissziós szabályozás az érdeklődés középpontjába tolja a villanyautót, amely főképp az akkumulátor fejlődése révén biztosíthatja hosszú távon a mobilitást.

Az akkus villanyautónak sok az előnye: nyomatékos, kompakt, halk, hatékony, nem használ fel fosszilis energiahordozót, és nem kelt helyi emissziót. Ma azonban még nem tudunk minden mobilitási igényt egyetlen villanyautó-koncepcióval kielégíteni. Aki azonban túlnyomóan vagy kizárólag városban mozog, nem támaszt nagy igényeket a hatótávval szemben, viszont értékeli a csendet és az emisszió-mentességet. Ilyen ügyfélnek kézenfekvő megoldás az akkumulátoros villanyautó.

Gyártásérett a Mercedes villanyautója
Három változatban készül a Mercedes BlueZERO.

Aki országúton, autópályán is zajtalanul, lokális emisszió nélkül, rövid tankolási idővel közlekedne, a tüzelőanyag-cellás villanyautóban találja meg a neki valót. Ez a technika jelöli ki az olajkorszak utáni fenntartható mobilitás útját, de infrastruktúrát kell kiépíteni a hidrogén-ellátáshoz. Addig is előnyösen kombinálja a nagy hatótávolságot, a meglevő kúthálózatból a gyors tankolást és a helyi emisszió nélküli közlekedést a kiterjesztett hatótávú akkumulátoros villanyautó.

A BlueZERO E-CELL akkumulátoros-villanymotoros, hatótávja eléri a 200 kilométert, az F-CELL tüzelőanyag-cellás, és jóval több, mint 400 kilométert tud. Az E-CELL PLUS is villanyautó, de kiegészítő belsőégésű motor-generátor egységgel (Range Extender – hatótáv-kiterjesztő). Összesített hatótávja 600, tisztán elektromos üzemben 100 kilométer. A három változat arra a szendvicspadlóra épül, amelyet már tíz éve kifejlesztett a Mercedes-Benz, az A- és B-osztály alternatív hajtása részére. Előnye, hogy a hajtómű részei alacsony súlyponttal, helytakarékosan és védetten helyezkednek el a jármű aljában. Az ötszemélyes BlueZERO tanulmányautók könnyű szerkezete, belső terének kialakítása és karosszéria-designja is iránymutató.
Emissziómentes autó, négy képben.
Emissziómentes autó, négy képben.

A három változatban közös sok műszaki részlet, a design és a jármű méretezése. Kompakt külsejük – 4,22 méter – ellenére tágas és variálható a belső tér, teljes értékű öt ülés, 450 kilós teherbírás és 500 literes csomagtér teszi őket a mindennapokban használható autóvá. A szendvicsszerkezet miatt magas az üléspozíció, jó a kilátás, s kiváló az utasok és a szerkezet ütközésvédelme. Az eredetileg belsőégésű motorral tervezett, konvencionális padlóvázú villanyautókkal szemben meggyőző előnyöket kínál a BlueZERO koncepció:

Ultramodern, de kompromisszummentes a belső.
Ultramodern, de kompromisszummentes
a belső kialakítás.

Megmarad a férőhely. Mivel az energiafejlesztő, illetve energiatároló a padlóban van, nem vesz el semmit az utas-és csomagtérből.

Alacsony a súlypont, biztonságos és élénk az autó viselkedése.

Mivel a hajtómű a két tengely között van, a márkára jellemzően kiváló az ütközésbiztonság.

A BlueZERO modellek tehát jelentősen különböznek azoktól a hagyományos villanyautóktól, amelyek súlyos és terjedelmes akkumulátoregyüttese a csomagtartóban vagy a hátsó ülésnél van.

– Modul építőszekrényünk minden ügyféligényt kielégítő, sokféle hajtóművet tesz lehetővé – mondta Dr. Thomas Weber, a Daimler AG igazgatóságának a konszern kutatásaiért és a Mercedes-Benz fejlesztéseiért illetékes tagja. „Szendvics-padlónk egész sor villanyautó alapja lehet. A jövő kompakt benzinmotoros modelljeihez külön padlóvázat tervezünk. A kétféle felépítés ésszerű ötvözésével flexibilisen és hatékonyan építjük ki termékskálánkat. 2009-től gyártjuk kis sorozatban a Mercedes tüzelőanyag-cellás autót, majd az akkumulátoros villanyautó következik, szintén kis szériában, 2010-től. Jól felkészültünk a jövőre.“

Mindhárom BlueZERO modell fronthajtású; hajtóművüket modul szerkezetben foglalták össze. A legmodernebb, folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátor kapacitása eléri a 35 kWh-t, a maximum 100 kW-os villanymotor – tartós teljesítmény: 70 kW – nyomatéka pedig a 320 Nm-t. Mindegyik 11 másodpercen belül gyorsul százra, csúcssebességüket a hatótáv és a hatékony energia-kihasználás érdekében elektronikusan 150 km/órára korlátozták.

15 kW töltőárammal a BlueZERO E-CELL és az E-CELL PLUS lítiumion-akkumulátora 30 perc alatt képes eltárolni 50 kilométerre való energiát. 100 illetve 200 kilométerhez egy, illetve két óra kell. A háztartásokban szokásos 7 kW töltőárammal megduplázódik az idő. A járművek elektronikája támogatja az intelligens töltőállomásokat és elszámoló rendszereket. Az E-CELL PLUS hátuljába, hatótáv-kiterjesztőként, beépítik a smart fortwo 1,0 literes, háromhengeres turbó-benzinmotorját, amelynek teljesítménye állandó 3500/percnél 50 kW. Szükség esetén ugyanilyen teljesítményű generátorral tölti a 17,5 kWh-s lítiumion-akkut. Egy tankolással 600 kilométert tehet meg, illetve tisztán elektromos üzemben 100 kilométert. A F-CELL hatótávja pedig jóval 400 kilométer fölötti.

Hátul sincs villanyautós érzése az utasnak. BlueZERO
Hátul sincs villanyautós érzése az utasnak.

A BlueZERO autók iránymutató technikájának csomagolása egységes és attraktív, a csillagot középen viselő hűtőmaszk alatt zárt a köténylemez, hiszen nincs szükség hűtőnyílásra. A 20 colos kerekek légellenállását csökkentették, és kis gördülési ellenállású gumikat szereltek fel. A markáns oldalvonal dinamikus látvány, és kiemeli a természettől ellesett felépítést. A Mercedes-Benz bionic car koncepcióautó formai elemei erőteljes feszültséget visznek a BlueZERO modellek karosszériájába. Hátul a lendületes L-alakú lámpák tűnnek fel, bennük átlátszó lemezek keltenek vöröses fényfüggönyt, kissé diffúz „fényvattát“ eredményezve. Hasonló hatás figyelhető meg a fényszóróknál is, de fehérben. Ott újszerű vetítőlencsékkel és plexi-peremmel keltenek C-alakú nappali menetfényt a LED-es lámpák.

A normál körülmények között elrejtett technikát átlátszó felületek mutatják meg. A világosszürke csomagtér-fedél anyaga például könnyű, de szilárd Lexan, amely látni engedi a merevítő alumíniumvázat. Látszik a belső tér is, például az, hogy teljesen megmaradt az utas- és csomagtér, semmiféle szerkezeti elemet nem kellett ott elhelyezni. – Fontosnak tartottuk, hogy a design is kifejezze a Mercedes-Benz „Elragadtatás és felelősség” vezérmotívumát – mondta a Mercedes-Benz vezető formatervezője, Gorden Wagener. „Ezzel ismét rámutatunk, hogy nálunk együtt jár a környezettudatosság és az autózás élménye, a Concept BlueZERO nem a lemondások autója.“

Nem az a megszokott motortér a BlueZERO-nál.
Nem az a megszokott motortér a BlueZERO-nál.

Kiemelt Partnereink