Archív A gépjármű előírásokat összehangoló genfi Világfórumon történt II.

A gépjármű előírásokat összehangoló genfi Világfórumon történt II.

2009.12.15 09:40

Beszámoló az ENSz –EGB keretében működő Gépjármű előírásokat összehangoló WP. 29 jelű Világfórum 2009. november10-13. között Genfben megtartott 149. ülésszakáról.

Hirdetés

C. Az 1998. évi Genfi „Világegyezmény” AC.3

Végrehajtó Bizottságának 26. ülése

(2009.november 12 -én)

13. Az AC.3 Végrehajtó Bizottság megalakítása

Az Egyezményhez csatlakozott 31 állam közül, 25 állam képviselőinek jelenlétében, határozatképesen megalakult az AC.3 jelű Végrehajtó Bizottság.

14. Műszaki világelőírás tervezetek, illetőleg műszaki világelőírás módosítások tervezeteinek megszavazása.

14.1 Nem közúti mozgó gépekre vonatkozó (NRMM), új GTR

Vita után a jelenlévők egyhangúan megszavazták az ECE/TRANS/WP.29/2009/118 számú dokumentumban foglalt és a nem közúti mozgó gépekre vonatkozó új műszaki világelőírást. Az EU tagállamok (köztük Magyarország) nevében az EU képviselője szavazott. A vonatkozó magyarázó dokumentumokat (ECE/TRANS/WP.29/2009/119, ECE/TRANS/WP.29/2009/120 valamint ECE/TRANS/WP.29/AC.3/14 az iratokhoz csatolják.

14.2 Gyalogos biztonságára vonatkozó 9. számú GTR 1. számú helyesbítése.

Vita után a jelenlévők egyhangúan megszavazták a gyalogos biztonságra vonatkozó 9. számú GTR-nek az ECE/TRANS/WP.29/2009/112 számú dokumentumban foglalt 1. számú helyesbítését.

14.3 Tehergépkocsik emisszió mérő világciklusára (WHDC) vonatkozó 4. számú GTR 1. számú módosítása.

Vita után a jelenlévők egyhangúan megszavazták a tehergépkocsi emisszió mérő világciklusra vonatkozó 4. számú GTR 1. számú módosítását az ECE/TRASNS/WP,29/2009/121, /122 és /AC3/20 számú dokumentumok szerint.

Függőben maradt a hideg indítás súlyozó tényezőjének kérdése. A WP.29-149-12 és 16 jelű informális dokumentumokat a titkárság, hivatalos számmal ellátva a GRPE 2010. januári ülése elé terjeszti.

14.4 Közúti járművek OBD (fedélzeti diagnosztikai) rendszerére vonatkozó 5. számú GTR 1. számú helyesbítése.

Vita után a jelenlévők egyhangúlag megszavazták a közúti járművek diagnosztikai rendszerére vonatkozó5.számúő GTR 1.számú helyesbítését az ECE/TRANS/WP.29/2009/113 dokumentum szerint.

  1. 15. A műszaki világelőírás-jelöltek gyűjteményébe („Compendium”) szánt műszaki előírások értékelése.

A titkárság emlékeztetett az Egyezmény 5.3 szakaszára, mely szerint a Compendiumba helyezett műszaki előírásokat öt év után vissza kell vonni. USA képviselője jelezte, hogy írásban fogja kérni a Compendiumba bejelentett előírásai megerősítését .

16. Útmutatás egyhangú határozattal a GTR-ek kidolgozása során, a WP.29 szakértői csoportjaiban meg nem oldott kérdésekben,

16.1 Útmutatás a motorkerékpár-emisszió vizsgáló (WMTC) világciklusról szóló 2. számú GTR-be kerülő határértékek tekintetében.

- Az AC.3 jóváhagyta a 2. számú GTR 2. számú módosításának az - ECE/TRANS/WP.29/2009/132 számú dokumentumban foglalt alapelvét.

- Az EU jelezte, hogy folyik a motorkerékpárok Euro-4 emissziós követelményeinek kidolgozása.

- AC.3 szerint évekig elhúzódhat Euro-4 bevezetése a GTR-be.

- IMMA addig is az Euro-3 bevezetését fogja javasolni.

16.2 Útmutatás a hidrogén és tüzelőanyag cellával üzemelő (HFCV) járművekre vonatkozó készülő GTR-re vonatkozólag

- Ezt a kérdést törölték a napirendről

16.3 Útmutatás a gumiabroncsokra vonatkozó készülő új GTR tekintetében.

- Függőben van még a könnyű teherkocsi gumiabroncs követelmények és általában a gumiabroncsok megjelölése.

17. Új Műszaki világelőírás (GTR) jelöltek kidolgozásának, illetőleg a már meglévő GTR-ek módosításának előrehaladása.

A kidolgozás alatt álló GTR-ek helyzetét tükröző táblázat a jelen beszámoló mellékletét képezi.

17.1 Gyalogosok biztonságára vonatkozó 9.számú GTR

- a GTR második fázisához a japán fél ECE/TRANS/WP.29/2009/124 számon a flexibilis lábszárforma alkalmazására dokumentumot terjesztett elő

- a módosítási javaslatokat az AC.3 a GRSP bizottság elé utalta.

17.2 Fejtámaszokra vonatkozó 7. számú GTR

- a japán fél az angol és USA szakértőkkel együtt dolgozta ki az ECE/TRANS/WP.29/2009/130 számú dokumentumban foglalt módosító javaslatot, amit véleményezésre a GRSP elé utaltak.

17.3 Ajtózárak és beerősítő elemekre vonatkozó 1. számú GTR

- a még mindig folyamatban lévő módosításokat a GRSP fogja véleményezni.

17.4 Tehergépkocsi légszennyezést vizsgáló WHDC világciklus. 4. számú GTR.

- lásd a beszámoló 14.3 szakaszát.

17.5 Motorkerékpár légszennyezést vizsgáló WMTC világciklus 2. számú GTR.

- lásd a beszámoló 16.1 szakaszát.

17.6 Hidrogén- és tüzelőanyag-cellás gépjárművek (HFCV= Hydrogen and Fuel Cell Vehicles)

- a biztonsági kérdésekkel foglalkozó SGS és ELSA (elektromosság) informális alcsoport 2011-re ígéri az előírás befejezését.

17.7 Gumiabroncsok ( készülő új GTR)

- lásd a beszámoló 16.3 jelű szakaszát

17.8 Motorkerékpár kezelőszervek megjelölő szimbólumai (készülő új GTR)

- 2010-ben két ülés alatt kívánja a javaslatot elkészíteni az informális munkacsoport.

18. Olyan témák, melyekre vonatkozólag információ és véleménycsere folyik, vagy kezdődik.

18.1 Oldalról ütközés

- az USA dolgozik a WorldSID próbabábú specifikációján .

18.2 Összeütköző járművek egymáshoz illeszkedése.

- ebben a témában új információ nem érkezett

18.3 Intelligens szállítási rendszer

- lásd a beszámoló 2.3 szakaszát.

  1. 19. Javaslatok új GTR –ek ,vagy GTR módosítások kidolgozására.

19.1 Új GTR kidolgozása könnyű gépjárművek emisszió mérő világciklusára.

- Könnyű gépjárművek emisszió mérő világciklusára (WLTP) vonatkozó GTR kidolgozását javasolják az ECE/TRANS/WP.29/2009/131 dokumentumban. India és USA lenne a az előírást kidolgozó informális munkacsoport elnöke. A tervezettet véleményezésre a GRPE elé utalták.

19.2 Biztonsági üvegekre vonatkozó 6. számú GTR-hez módosítás kidolgozása.

- Az AC.3 egyetért az ECE/TRANS/WP.29/2009/125 jelű dokumentumban foglalt javaslattal. Véleményezésre a GRSG szakértői munkacsoport elé utalta.

20. A munkatervbe új elsőbbségek beiktatása.

- a 2010.márciusi ülésen átvizsgálják a korább meghatározott elsőbbségeket. Ehhez kérik a delegátusok javaslatait.

  1. 21. A műszaki világelőírásokban alkalmazandó megjelölések

- erre vonatkozólag az OICA a következő AC.3 ülésre javaslatot terjeszt elő

  1. 22. Egyéb kérdések

-GRE a következő AC.3 ülésre az utak kivilágítására vonatkozó dokumentumot készít.

D . Az 1997 évi bécsi időszakos műszaki

Ellenőrzési Egyezmény AC.4

Adminisztratív Bizottságának ülése

A WP.29 döntése értelmében ez a Bizottság a WP.29 Világfórum 149.ülésszaka alatt nem tartott ülést.

  1. E. A beszámolóból kiemelésre érdemes

1. Az Európai Bizottság képviselője a magyar fél nevében is megszavazta a következő számú EGB előírások módosításainak elfogadását:, 6, 7, 12, 14, 16, 19, 37, 44, 45, 48, 49, 53, 64, 66, 67, 87, 98, 99, 101, 107, 110, 112, 113, 115, 121, 123 és 125 számú előírások

2. Elfogadtuk a nem közúti mozgó gépek (NRMM) emisszió vizsgálatára vonatkozó új GTR-t.

3. Elfogadtuk a 4. számú (OBD ), az 5.számú (tgk. emisszió vizsgáló ciklus) és a 9.számú (gyalogos biztonság) GTR-ek módosításait . (Lásd a beszámoló 14.2, 14,3 és 14.4 szakaszaiban)

4. Az 1997. évi Bécsi Időszakos vizsgálati Egyezményt koordináló AC.4 Adminisztratív bizottság ezúttal sem ülésezett.

.(lásd a beszámoló A fejezetének 7. szakaszát)

  1. 5. Az 1968 évi Bécsi Közúti közlekedési Egyezmény és az ENSz-EGB előírások összehangolása még folyamatban van. (lásd a beszámoló 8.7 szakaszát).

  1. 6. Az R.E.3 jelű Közös Határozat teljes átdolgozása folyamatban van. (lásd a

beszámoló 8.6 szakaszát)

7. Az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény rendelkezéseinek a

Világfórum által elfogadott előírásokban foglalt rendelkezésekhez igazításához

kapcsolódva a WP.29 tárgyalásra megbízott képviselői közölték, hogy a WP.1 továbbra is vitatja a WP.29 által kidolgozott előírásokkal összhangot biztosító általános klauzúrának a Bécsi Egyezménybe iktatása kérdését. Tekintettel a döntő részben jogász szakemberekből álló WP.1-képviselők ellenállására, a WP.29 arra kéri a szerződő feleket, hogy országukon belül kíséreljék meg a WP.1-ben ill. a WP.29-ben jelen lévő képviselőik között az egyetértést kialakítani abban a tekintetben, hogy az olyan járműrendszerek, mint pl. az ABS, az ESC, az automatikus követési távolság-tartó és fékező rendszerek nem függetlenítik a járművet a vezető ellenőrzésétől, hanem éppenhogy segítik abban.

8. Dr. Matolcsy Mátyást 2010-re újra választották a GRSG Általános Biztonság

szakértői munkacsoport alelnökéül.

Budapest 2009. december 4-én

Deák János

a KTI-EKK vezetője

Mellékelve:

GTR-ek helyzete

A beszámolót összeállították:

Deák János KTI – EKK vezető és

Szabó Sándor KTI- tud . főmunkatárs

GTR kidolgozásra szánt témák 1.sz.melléklet

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Munka

Csoport

A téma megnevezése

Informális Csoport

(Igen-Nem)/Elnök

Téma-gondozó ország

/szponzor/

Témát indító

Dokumentum */

GTR előkészítő

Tervezet */

Útba-igazító javasla-tok, dön-

tések */

GRRF

Gumiabroncsok

Van/Egyesült Királyság

Francia-ország

AC.3/15

1/

GRSP

GTR No.1, 1. módosítás

(Ajtózárak és ajtóreteszelő komponensek)

Nincs

USA

AC.3/18

2/

GRSP/2008/3

GSP/2008/4

GRSP/2008/20

GRSP/2009/2

GTR No.7.

(Fejtámaszok)

2. fázis

Van/Egyesült Királyság

Japán

[AC.3/25]

3/

GTR No.9.

(Gyalogos-

biztonság)

Corr.1

--

--

--

ECE/TRANS

180/Add.9/Corr.1

4.)

Amend.1

Nincs

Németorsz.

AC.3/23

GRSP/2009/20

5.)

2. fázis

Várják a GRSP jav.-t

--

[AC.3/24]

6/

GRSP/2009/21

HFCV-SGS

(Hidrogén- és tüzelőanyag-cellás gépjárművek-biztonsági alcsop.)

Van/USA/

Japán

Németorsz.

Japán & USA

AC.3/17

7/

GRPE

GTR No.2.

(Emissziómérő világciklus mkp-ra) (WMTC)

Amend.2

Van/Német-ország

Németország

AC.3/19

8/ 2009/132 és

2009/133

GRPE/2010/2

GTR No.4. – Amend. 1.

Emissziómérő világciklus tgk.-ra (WHDC)

Van/EU

EU

AC.3/20

[ECE/TRANS/180/Add.4/

Amend.1/App.1] 9/

Nem-közúti mozgó gépek emissziómérése (NRMM)

Van/EU

EU

AC.3/14

[ECE/TRANS/180/Add.11] ECE/TRANS/180/

Add.11/App.1] 10/

HFCV-SGE

(Hidrogén- és tüzelőanyag-cellás gépjárművek-környezetvédelmi alcsop.)

Van/Német-ország

Németország Japán & USA

AC.3/17

11/

Kisteljesítményű jmk. világszinten harmonizált vizsgálati eljárása (WLTP)

Van/Francia-ország

EU, Japán és USA

12/

[AC.3/26]

Összehangolt vezetési ciklus kialakításával fogl. Alcsoport (DHC)

Japán/UK

Vizsg. Eljárás fejlesztésével fogl. Alcsoport (DTP)

India/USA

GTR No.5 – 1. Helyesbítés

Fedélzeti diagnosztikai. rendszerek összehangolt világelőírása (WWH-OBD)

USA

[ECE/TRANS/180/Add.5/Corr.1]

13/

GRSG

GTR No.6 – 1. Módosítás

(biztonsági üvegezés)

--

EU

[AC.3/28]

14/

Motorkerékpár vezérlő-szerkezetek, visszajelzők és jelző berendezések elhelyezése és azonosítása

Nincs

Olaszország

[AC.3/27]

15

•/ A dokumentumokat, amelyekkel 2006-ban és azt követően fognak foglalkozni az ECE/TRANS/WP.29/ … szimbólummal látják el. Ezt megelőzően a TRANS/WP.29/ … szimbólumot viselik.

1/ Az AC.3 egyetértett a javasolt kétlépcsős megoldás hitelesítésével és elfogadják a döntést, hogy a 2010 márciusi ülésen alakuljon meg egy jelöléssel foglalkozó informális csoport.

2/ A GRSP egy későbbi ülésen, a meglévő javaslatokat tartalmazó és azokat kiegészítő végleges javaslat szerint módosítja a GTR No.1.-t.

3/ Az AC.3 A BioRID II alacsony sebességnél végrehajtandó dinamikai vizsgálattal ki fogja egészíteni a GTR-t.

4/ Az AC.3 javaslatot fogadott el a GTR No. 9. 1. sz. helyesbítésére.

5/ Az AC.3 a júniusi ülés alkalmából elfogadta a GTR No. 9. módosítási javaslatának kidolgozását a frontálisan lapos járművek geometriai értékeire vonatkozóan. A GRSP várhatóan a decemberi ülés alkalmával fogja javasolni, hogy az AC.3 fogadja el a módosítás-tervezetet.

6/ Az AC.3 egyetértett azzal, hogy a GTR No.2 a második fázisban tartalmazza a Flex-Pli rendelkezéseket.

7/ Az AC.3 beleegyezett, hogy az alcsoport megbízatását hosszabbítsák meg 2011 végéig.

8/ Az AC.3 támogatta a GTR No. 2 2. számú módosítását (összehangolt határértékek). A végleges javaslat és a beszámoló a következő ülésre készül el.

9/ Az AC.3 elfogadta az 1. Módosításra vonatkozó javaslatot és a 2010 júniusi ülésen foglalkoznak majd a fennmaradó opciók kihagyásával.

10/ AC.3 – a GTR-javaslat, valamint egy további magyarázatokat és háttér információt tartalmazó útmutató megkönnyíti a GTR szöveghasználatát.

11/ A GRPE ülést megelőzően, 2010. januárban sor kerül a környezetvédelmi kérdésekkel foglalkozó informális alcsoport ülésére, hogy véglegesítsék a témában megjelenő műszaki beszámolókat.

12/ Az AC.3 elfogadta a javaslatot egy új világelőírás kidolgozására.

13/ Az AC.3 elfogadta a GTR No.5. 1. számú Helyesbítésének javaslatát.

14/ Az AC.3 egyetértett a GTR módosítási javaslataival.

15/ A WP.29 beleegyezett egy informális csoport létrehozásába. A GRSG 2010. évi ülések alkalmával szándékszik a GTR-tervezetet véglegesíteni.

Kiemelt Partnereink