Archív A gépjármű előírásokat összehangoló genfi Világfórumon történt I.

A gépjármű előírásokat összehangoló genfi Világfórumon történt I.

2009.12.15 09:04

A gépjármű előírásokat összehangoló genfi Világfórumon történt I.

Beszámoló az ENSz –EGB keretében működő Gépjármű előírásokat összehangoló WP. 29 jelű Világfórum 2009. november10-13. között Genfben megtartott 149. ülésszakáról.

Hirdetés

Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.

EU és ENSZ-EGB Közúti Jármű

Műszaki Koordinációs Központ

B E S Z Á M OLÓ

az ENSz –EGB keretében működő

„Gépjármű előírásokat összehangoló -WP. 29 jelű - Világfórum”

2009. november10-13. között Genfben megtartott

149. ülésszakáról

A jelen beszámoló az ülésszak alatt megtartott alábbi ülésekről szól:

- A fejezet: a WP.29 Világfórum 149. ülése (2009.november 10-13.)

- B fejezet: az 1958 évi genfi „Jóváhagyási Egyezmény” AC.1 jelű Adminisztratív Bizottságának 43. ülése 2009.november 11 -én,

- C fejezet: az 1998 évi genfi „Világegyezmény” AC.3 jelű Végrehajtó Bizottságának 27. ülése 2009.november 11-12 -én .

- D fejezet: az 1997 évi bécsi időszakos műszaki felülvizsgálati Egyezmény AC.4 jelű Adminisztratív Bizottságának 8. ülése

Az E fejezet a beszámolóból kiemelésre érdemes kérdések, felsorolását tartalmazza.

A közlekedésbiztonság, az energiatakarékosság és a környezetvédelem növelését szolgáló ülésszakról szóló jelen beszámolót a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft-ben működő EU és ENSz-EGB Közúti Jármű Műszaki Koordinációs Központ terjeszti elő.

A Gépjármű előírásokat összehangoló WP.29 jelű Világfórum 149. ülésszakát előkészítő 18. hazai tájékoztató- és álláspont Egyeztető Fórum megrendezésére 2009.november 4 -én került sor a KTI-ben .

A WP.29 Világfórum 149. ülésszakán a következő 31 ország kormánya képviseltette magát: Anglia, Ausztrália, Bulgária, Csehország, Dél-Afrika, Észtország, Finnország, Franciaország, Hollandia, India, Japán, Kanada, Kínai Népköztársaság, Koreai Köztársaság, Lengyelország, Luxemburg, Magyarország, Németország, Norvégia, Olaszország, Orosz Föderáció, Portugália, Románia, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szlovákia, Szlovénia, Újzéland, Ukrajna és az USA.

Az ülésszakon részvettek még a következő nemzetközi szervezetek képviselői is: Európai Unió (EU), Nemzetközi Energia-ügynökség (IEA), Nemzetközi Szabványosítási Szervezet (ISO), Gépjárműgyártók Nemzetközi Szervezete (OICA), Motorkerékpár-gyártók Nemzetközi Szövetsége (IMMA), Gépjárműipart Szerelvényekkel és Alkatrészekkel ellátók Európai Szövetsége (CLEPA)1.), Katalizátoros Emisszió csökkentők Szövetsége (AECC), az 1952. évi Brüsszeli Munkabizottság (GTB), a Nemzetközi Fogyasztóvédelem (CI), Autó és a Társadalom Alapítvány (FIA alapítvány), Autómérnökök Nemzetközi Társasága (SAE- International ), Gépjárművek és a Közúti közlekedés számára Műszaki segítséget nyújtók Uniója (UNATAC), Gépjármű Felülvizsgálók Nemzetközi Bizottsága (CITA), és az Európai Gumiabroncs és Kerékpánt Műszaki Szervezet (ETRTO).

1.) Egyúttal a MEMA (Motor és Szerelvénygyártók Szövetsége) és a JAPIA (Japán Autó Alkatrészgyártók Szövetsége) képviselője

  1. A. A WP.29 Világfórum 149. ülésszaka

Megnyitó

Molnár Éva asszony - az ENSz-EGB Közlekedési Főosztályának igazgatója a Moszkvában 2009. .november 18-20. között rendezendő Közlekedésbiztonsági Világkonferencia kapcsán jelezte, hogy az ENSz-EGB tevékenysége a közúti közlekedésbiztonság, a gépjármű előírások, a közlekedésszervezés, a közúti infrastruktúra, a fenntartható fejlődés és a veszélyes áruk szállításának kérdéseire is kiterjed. Ezen a konferencián felszólal az EGB főtitkárja, a WP.1 elnöke és a WP.,29 alelnöke.

Mint már korábban, ezúttal is javasolta, hogy az ENSz költségvetésébe WP.29 titkársága részére biztosítsanak egy P3 minősítésű státust a kereskedelmi minőségű tüzelőanyag szabványok kidolgozásához, valamint a globális felmelegedés és a szállítás kérdései műveléséhez. Ehhez kérte a delegátusok révén az ENSz New Yorkban most folyó közgyűlésének 5. Bizottságában a kormányok támogatását. Jelezte, hogy az Európán kívüli országok támogatását döntőnek tartja..

Szorgalmazta a globális felmelegedés és a közlekedés (szállítás) tárgyában Genfben a Világfórum 2010 júniusi ülése keretében rendezendő kerekasztal gondos előkészítését.

Jelezte, hogy 2010 januárjától egy évig a titkárság keretében Németország által szponzorált fiatal tisztviselő foglalkozik a Intelligens Közlekedési Rendszerek (ITS) témájával. Az olasz kormánnyal együttműködve munkaterv készül a ITS alkalmazására vonatkozólag.

Bátorította a Világfórumot, hogy mielőbb csatolja az 1997. évi Egyezményhez a 3,5 tonnánál nagyobb közúti járművek időszakos műszaki ellenőrzésére vonatkozó 2.számú szabályzatot. Rámutatott, arra hogy azokban az országokban, melyek nem rendelkeznek időszakos műszaki ellenőrző rendszerrel,. ezáltal növekedne a közúti biztonság.

A japán fél WP.29-149-22 számú informális dokumentumában foglalt előadása szorgalmazta további közlekedésbiztonsági és környezetvédelmi előírások kidolgozását, további országok csatlakozását a WP.29 tevékenységéhez és teljes gépjárműre vonatkozó nemzetközi típusjóváhagyási rendszer (International Whole Vehicle Type Approval System. = IWVTA) kidolgozását.

Az orosz fél a WP.29-149-17 számú informális dokumentum szerint a közúti járművek biztonságára vonatkozólag olyan nemzeti műszaki előírást fogadott el, mely az 1958 és 1998 évi Egyezményekhez csatolt EGB előírásokra, illetőleg GTR-ekre hivatkozik.

A napirend elfogadása

A WP.29 Világfórum az alábbi módosításokkal és kiegészítésekkel elfogadta az ECE/TRANS/WP.29/1078 számú napirendet.2.)

2.) A jelen beszámolóban idézett munka- és informális dokumentumok letölthetők az internetről angol, francia és orosz nyelven a következő helyről http://www.unece.org/trans/main/wp29/meeting_docs_wp29.html?expandable=0&subexpandable=99#

1.1 Új napirendi pontok:

2.4 A WP.29 tevékenységét támogató P3 státus biztosításának támogatása az ENSZ tagállamok részéről.

4.2.39 Az EGB-6 számú irányjelzőkre vonatkozó előírás 01 sorozatszámú változata 18 számú kiegészítéséhez fűzött módosítás 1.számú helyesbítése. ECE/TRANS/WP.,29/2009/136

4.2.40 Az EGB-53 számú motorkerékpárok világító és fényjelző berendezéseinek beépítésére vonatkozó előírás 01 sorozatszámú módosításaihoz fűzött 10 számú kiegészítés 1. számú helyesbítése. ECE/TRANS/WP.29/2009/137

4.3 Teljes gépjármű nemzetközi típusjóváhagyása (IWVTA)

8.9 Gyermekvédő rendszer hamis ECE jóváhagyással.

1.2 Törölt napirendi pontok: 5.4.2 és 16.2

1.3 Kiegészítő dokumentumok az alábbi napirendi pontokhoz:

4.2.14 napirendi ponthoz: ECE/TRANS/WP.29/2009/90/Add.1

4.2.38 napirendi ponthoz: ECE/TRANS/WP.29/2009/121/Corr.1,2, és 3.

7.1 napirendi ponthoz tartozó dokumentum: ECE/TRANS/WP.29//1074/Amend.1

7.3 napirendi ponthoz tartozó dokumentum: ECE/TRANS/WP.29/2009/135

1.4 Napirendi pont címének megváltoztatása:

4.2.24 A napirendi pont és az ECE/TRANS/WP.29/2009/116 számú dokumentum címe helyesen: Az EGB-101 számú előírás 09 sorozatszámú számú kiegészítése.

1.5 Az informális dokumentumok jegyzéke a beszámoló 1.számú mellékletét képezi.

2. A WP.29 Világfórum tevékenységének koordinálása

2.1 Jelentés a WP.29 munkáját irányító AC.2 Bizottság 2009.XI.9-én megtartott 101.üléséről:

- Részt vettek: Anglia, Európai Unió, Franciaország, Japán, Kanada, Németország, Orosz Föderáció, Olaszország, és az USA képviselői.

- a napirend 4.2.24 pontjában szereplő és az EGB-101 számú előírást érintő, valamint a napirend 4.2.36 pontjában szereplő és az EGB-83 előírást érintő (az euro- 5 követelmények beépítését célzó) módosítások elfogadása további mérlegelést igényel.

- az ISOFIX gyermekvédő rendszerekre (CRS= Child Restraint System) vonatkozólag két lépcsőben készülő új előírásra tekintettel, az EGB-44 számú, hasonló tárgyú előírásból kimaradnak az ISOFIX változatra vonatkozó részek. Az új előírás második fázisa a biztonsági övvel beerősített változatra fog vonatkozni. Az EU sürgette az új előírás befejezését.

- az AC.2 is kérte a delegátusok támogatását az ENSZ Közgyűlés ötös Bizottságában, (http://www.un.org/ga/fifth/) a titkárság által igényelt P3 státus megadásához .

- EU szorgalmazta a mobil légkondicionálókra (MAC) vonatkozó előírások beépítését vagy a könnyű gépjárművek (WLTP) vizsgálati követelményeire vonatkozó GTR-be vagy egy EGB előírásba. A GRPE 2010 januári ülésére egy erre vonatkozó informális dokumentumot fog beterjeszteni.

- A napirend 5.1 pontját a WP.29, míg a napirend 5.2…5.5 pontjait az AC.3 Bizottság fogja megtárgyalni.

- Az 1997 évi Egyezmény helyzetét a WP.29 plenáris ülés fogja tárgyalni. Ezért az AC.4 Adminisztratív Bizottság nem fog ülésezni. Az AC.2 véleménye szerint szükség van a 2. számú szabályzatnak az Egyezményhez csatolására.

- A WP.29 2010 márciusi 150.ülésén 45 db előírás-módosítását, és a LED- fényforrásokra vonatkozó új EGB előírás elfogadását fogja tárgyalni.

2.2 A Világfórum és szervezeteinek munkaprogramja és a 2010 évi naptári ülésrend.

- A WP.29 elfogadta a szakértői munkacsoportok szerint részletezett ECE/TRANS/WP.29/2009/1/Rev.2 számú munkatervet.

- A 2010 – 2014 évekre vonatkozó munkatervet, valamint a 2010 évi naptári ülésrendet az ECE/TRANS/WP.29/2009/126 dokumentum szerint az alábbi változtatásokkal fogadta el:

. GRRF 67.ülés 2010. február 2–5-ig (de/ du)

. GRE 63.ülés 2010. március 4-7-ig (de/du)

. GRE 64.ülés 2010. október 4-7-ig (de/du)

- WP.29 elfogadta az ECE/TRANS/WP.29/2009/127 dokumentum szerinti beszámolót a 2008-2009 évek teljesítményéről és a 2010-2011 évek feladatairól.

2.3 Intelligens szállítási rendszerek (ITS)

A WP.29 tudomásul vette, hogy a jelen ülésszak alatt az ITS informális munkacsoport november 13-án tartja 18. ülését. (lásd Dr.Matolcsy Mátyás magyar nyelvű beszámolóját a KTI honlapján).

2.4 A WP.29 titkárság számára egy új P3. státus biztosítása.

A WP.29-149-06 számú informális dokumentum tartalmazza az új P3 státus kérésének indoklását. A kérés támogatását a közlekedési Bizottság Igazgatója és az AC.2 Bizottság is kérte a delegátusoktól.(lásd feljebb).

  1. 3. A Világfórum alá rendelt szakértői munkacsoportok jelentéseinek értékelése.

3.1 GRE világítási szakértők 2009.III.30 -IV.3 között Genfben megtartott 61. üléséről, az elnök a WP.29 Világfórum 148.ülésén már szóbeli beszámolót tartott. Az erről szóló ECE/TRANS/WP.29/GRE/61 számú jelentést WP.29 elfogadta (lásd Bády László magyar nyelvű beszámolójában is). 3.)

3.2 GRSG általános biztonsági szakértők 2009.V.4-8 között Genfben megtartott 96.üléséről, a munkacsoport elnöke a WP.239 világfórum 148.ülésén már szóbeli beszámolót tartott. Az erről szóló ECE/TRANS/WP.29/GRSG/75 számú jelentést a WP.29 elfogadta.(lásd Dr.Matolcsy Mátyás magyar nyelvű beszámolójában is ). 3.)

3.3 GRSP passzív biztonsági szakértők 2009.V.25-29 között Genfben megtartott 45. üléséről a munkacsoport elnöke a WP.29 Világfórum 148.ülésén már szóbeli beszámolót tartott. Az erről szóló ECE/TRANS/WP.29/GRSP/45 számú jelentést a WP.29 elfogadta. ( lásd Bády László magyar nyelvű beszámolójában is).3.)

3.4 GRPE légszennyezési szakértők 2009.június 9-12 közt Genfben megtartott 58. üléséről a munkacsoport elnöke a WP.29 Világfórum 148.ülésén már szóbeli beszámolót tartott. Az erről szóló ECE/TRANS/WP.29/GRPE/58 számú jelentést a WP.29 elfogadta. (lásd Pollák Iván magyar nyelvű beszámolóját is).

3.5 A legutóbbi szakértői munkacsoport ülések elnökeinek szóbeli beszámolói.

3.5.1 GRB zaj szakértők 2009 szeptember 1-3 közt Genfben megtartott 50. ülése.

- részletesen lásd az ECE/TRANS/WP.29/GRB/48 számú jelentésben.

- A 2010 évre a szakértői munkacsoport elnökéül újra választották Theis urat.

- OICA vállalta a zaj határértékeknek az EU adatbázisba juttatását.

3.5.2 GRRF fék szakértők 2009. szeptember 15-17 közt Genfben megtartott 66.ülése.

- részletesen lásd az ECE/TRANS/WP.29/GRRF/66 számú jelentésben és Finszter Ferenc magyar nyelvű beszámolójában. 3.)

- A gumiabroncs légnyomás figyelő rendszerre (TPMS) vonatkozó előírással az EGB-64 (pótkerék) előírást egészítették ki.(lásd a 4.2.38 napirendi pontnál).

- A WP.29 jóváhagyta egy informális munkacsoport alakítását a tehergépkocsi fékek témájának művelésére. A csoport mandátumára és működési szabályzatára vonatkozó tervezetet a márciusi ülés fogja megtárgyalni.

- a szakértői munkacsoport 2010 évre elnökéül újra választotta Yarnold urat.

3.5.3 GRE világítás szakértők 2009 október 6-9 közt Genfben megtartott 62.ülése.

- részleteket lásd az ECE/TRANS/WP.29/GRE/62 számú jelentésben és Bády László magyar nyelvű beszámolójában. 3.)

a GRE fényszórókra vonatkozó új GTR kidolgozását tervezi. Ehhez szponzort keres.

- a GRE 2010 évre elnökéül újra választotta Gorzowski urat.

3.) A magyar nyelvű beszámolók a KTI honlapján találhatók:www.kti.hu

3.5.4 GRSG általános biztonság szakértők 2009.októrer 20-23 közt Genfben megtartott 97. ülése.

- részleteket lásd az ECE/TRANS/WP.29/GRSG/76 számú jelentésben és Dr.Matolcsy Mátyás magyar nyelvű beszámolójában. 3.)

- bár az EU javasolta, hogy az EGB-58 (hátsó aláfutás gátló), EGB-93 (mellső aláfutás gátló), EGB-73 (oldalról aláesést védő) előírások gondozás kerüljön át, az illetékes a GRSP hatáskörébe, a WP.29 úgy döntött, hogy maradjanak a GRSG hatáskörében mivel nehéz gépjárművekre vonatkozó előírásokról van szó.

- A GRSG elnök javaslatára, a WP.29 hozzájárult olasz elnökség és IMMA titkárság mellet egy új informális munkacsoport létrehozásához, hogy 2010 végéig motorkerékpár vezérlők és visszajelzőkre vonatkozó GTR-t dolgozzon ki. A csoport hatáskörére és működési rendjére, valamint a munka menetrendjére vonatkozó előterjesztést a WP.29 júniusi ülése elé kell terjeszteni.

- A magyar (és orosz) félnek az előírások hatálya (scope) megfogalmazásával kapcsolatos előterjesztése (lásd a GRSG-96-06 jelű informális dokumentumban) vonatkozásában a WP.29 úgy döntött, hogy nincs szükség az ENSz Jogi Irodájától.(OLA) újabb állásfoglalás kérésére.

- A GRSG 2010 évre újra választotta elnökéül Erario urat, alelnökéül pedig Dr.Matolcsy urat.

3.6 A szakértői munkacsoportok iránymutatás kérései az 1958 évi jóváhagyási Egyezményhez csatolt előírásokkal kapcsolatban.

Az EU a WP.29 következő márciusi ülésére terjeszt elő iránymutatási javaslatot az „ Átmeneti rendelkezések” (TRANS/WP:29/1044) vonatkozásában.

3.6.1 GRRF iránymutatási kérése a Gumiabroncs nyomásfigyelő (TPMS) rendszerre vonatkozólag.

- .Az OICA (WP.29-148-02), az ETRTO (WP.29-148-17) és a CLEPA (WP.29-148-23) álláspontját az idézett informális dokumentumok tartalmazzák.

A TPMS-rendszerre vonatkozó követelményeket és vizsgálati módszereket pótkerekek tárgyú EGB-64 számú előírás fogja tartalmazni. Ennek a TPMS-el kapcsolatos, GRRF által előterjesztett módosításait (az ECE/TRANS/WP.29/Corr.1, 2, 3 jelű dokumentumok tartalmazzák.

A TPMS-hez kapcsolódó függő kérdésekre (a jelzéshez szükséges nyomásvesztés, illetve annak kumulált időtartama, a mérőeszköz pontossága) az ECE/TRANS/WP.29/2009/81 számú dokumentum vonatkozik. Ebben az I.. szakasz 2. és 3. pontjai módosított változataira a GRRF a WP.29 2010 márciusi ülés elé terjesszen javaslatot a Corr.1,2,3 dokumentumokban foglalt, és a WP29-ben egyeztetett javaslatok alapján.

3.6.2 GRE iránymutatási kérése a reflektorok automatikus kapcsolása tárgyában.

- Az EU a fényszórók kötelező automatikus kapcsolását közlekedésbiztonsági kérdésnek minősíti. Vonatkozó állásfoglalása kidolgozás alatt áll.

3.6.3 GRSP iránymutatást kérése II. osztályú buszokba, biztonsági öv beszerelése tárgyában.

- orosz fél a WP.29-149-19 számú informális dokumentumban az EGB-16 biztonságiöv előírást módosító ECE/TRANS/WP.29/2008/106/Amend.1 jelű dokumentum törlését javasolja, mivel az övek alkalmazását II. osztályú buszokban választhatónak minősíti. Ezt a javaslatot 2009. decemberi ülésén GRSP tárgyalja újra .

4. Az 1958 évi „Jóváhagyási” Egyezmény.

4.1 Az Egyezmény és a hozzácsatolt előírások, előírás-módosítások helyzete:

A titkárság elkészítette az Egyezményhez csatolt előírások helyzetére vonatkozó ECE/TRANS/WP.29/343/Rev.17/Amend.1/Add.1 és ECE/TRANS/WP.29/343/Rev.17/Amend.2 számú dokumentumokat, melyek a 2009.november 4 -ig terjedő változásokat tartalmazzák.

4.2 Érvényben lévő EGB előírások módosításának tervezetei

4.2.1 EGB- 6 számú irányjelző tárgyú előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/82 számú, dokumentumban foglalt 3 oldalas és a fényerő és fényeloszlás tárgyú módosítását a WP.29, mint a 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 19 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.2 EGB- 7 számú, helyzetjelző lámpa tárgyú előírás ECE/TRANS/WP29/2009/83 számú dokumentumban foglalt egy oldalas- a fényintenzitásra vonatkozó- módosítását a WP.29, mint a 02 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 16 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.3 EGB -12 számú, a vezetőnek a kormánykerékhez ütődésével foglalkozó előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/108 számú, egy oldalas dokumentumban foglalt próbabábúra vonatkozó módosítását a WP.29, kis kiegészítéssel, mint a Rev.3-hoz változathoz fűzött 03 számú helyesbítést AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.4 EGB- 14 számú biztonsági öv rögzítése tárgyú előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/109 számú tíz soros M1 –nél két ISOFIX bekötést kötelezővé tevő módosítását a WP.29, mint a 07 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 01 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.5 EGB- 16 számú biztonsági öv előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/110 számú dokumentumban foglalt fél oldalas szövegpontosító módosítását a WP.29, mint a Rev.6 jelű változathoz fűzött 01 számú helyesbítést az AC.1-nek kis módosítással megszavazásra ajánlja.

4.2.6 EGB-19 számú, ködlámpa (mellső) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/84 számú dokumentumokban foglalt egy oldalas fényintenzitást érintő módosítását, a WP.29, mint a 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 04 számú helyesbítést, az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.7 EGB- 19 számú ködlámpa (mellső) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/85 számú dokumentumban foglalt, 10 soros szövegpontosító módosítását,a WP.29, mint a 03 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 02 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.8 EGB-37 számú autóégők (izzószálas) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/86 számú dokumentumban foglalt, egyoldalas definíciókat pontosító módosítását a WP.29, mint a Rev.5 változathoz fűzött 01 számú helyesbítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.9 EGB- 37 számú autóégők (izzószálas) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/87 számú dokumentumban foglalt 15 oldalas, új égő típusokat bevezető módosítását a WP.29, mint a 03 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 34 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.10 EGB- 45 számú fényszórótörlő előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/88 számú dokumentumban foglalt 10 soros vizsgálatpontosító módosítását a WP.29, mint a 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 06 számú kiegészítés 01 számú helyesbítését az AC1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.11 EGB- 46 számú közvetett látás (tükör) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/99 számú dokumentumban foglalt 8 soros a hatályt érintő, módosítását a WP.29, mint a 02 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 04 számú kiegészítés 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.12 EGB- 44 számú gyermekvédő ülés előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/111 számú dokumentumban foglalt, egy oldalas –a vizsgálatokat pontosító-módosítását a WP.29, mint a Rev.2 változat 03 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.13 EGB-48 számú világítás beépítés előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/89 számú dokumentumban foglalt három soros szövegpontosító módosítását a WP.29, mint a Rev.5 változat 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.14 EGB- 48 számú világítás beépítés előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/90 számú dokumentumban foglalt 10 soros, szövegpontosító módosítását a WP.29, mint 04 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 02 számú kiegészítés, 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.15 EGB-48 számú világítás beépítés előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/91 számú 20 oldalas, dokumentumban foglalt a definíciókat, a szöveget és az ábrákat pontosító módosítását a WP.29, mint a 04 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 04 számú kiegészítést az AC.1 – nek megszavazásra ajánlja.

4.2.16 EGB-49 számú, emisszió (dízel) tárgyú előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/114

számú 134 oldalas dokumentumban foglalt, a 4.számú GTR –hez igazított jövőbeni vizsgálati feltételeket tartalmazó új 4B jelű mellékletet WP.29 ,mint a 05 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 02 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.17 EGB- 49 számú emisszió (dízel) tárgyú előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/115 számú 23 oldalas dokumentumban foglalt, a fedélzeti számítógépre (OBD) vonatkozó új mellékletet a WP.29, mint a 05 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 02 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.18 EGB- 66 számú busz tetőszilárdság előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/100 számú négy oldalas dokumentumban foglalt, a hatályára és definíciókra vonatkozó módosítását, a WP.29, mint 02 sorozatszámú módosítást az AC.1-nek megszavazásra ajánlja. A vonatkozó WP.29-149-20 jelű informális orosz dokumentumot WP.29 a GRSG szakértői munkacsoport 2010. májusi ülése elé utalta.

4.2.19 EGB-67 sz. folyékonygáz szerelvény előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/101 számú dokumentumban foglalt, nyolc soros, fűtésre utaló módosítását a WP.29, mint a 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 09 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.20 EGB- 87 számú, nappali lámpa előírás ECE/TRANS/WP,29/2009/92 számú dokumentumban foglalt egy oldalas, a jóváhagyó jelre vonatkozómódosítását a WP.29, mint a Rev.2 változathoz fűzött 01 számú helyesbítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.21 EGB-98 számú fényszóró (gázkisülős) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/93 számú dokumentumban foglalt 2 oldalas, a vizsgálati ciklusra vonatkozó módosítását a WP.29, mint az eredeti előíráshoz fűzött 10 számú kiegészítés 01 helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.22 EGB-98 számú fényszóró (gázkisülős) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/94 számú dokumentumban foglalt három oldalas, a vizsgálati módszerre vonatkozó módosítását a WP.29, mint az eredeti előíráshoz fűzött 13 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.23 EGB-99 számú fényforrás (gázkisülős) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/95 számú dokumentumban foglalt két oldalas, a fénytani jellemzőkre vonatkozó, módosítását a WP.29, mint az eredeti előíráshoz fűzött 05 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.24 EGB-101 számú fogyasztás CO2 alapon előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/116 számú dokumentumban foglalt 11 oldalas. a regenerálásra szoruló gáztisztítókra vonatkozó új Annex 10 csatolását, a WP.29, mint 09 számú kiegészítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja. Ugyanakkor az EGB-83-előírásba az Euro-5 emissziós határértékeket beillesztő ECE/TRANS/WP.29/200976 jelű dokumentumot WP.29 a GRPE szakértői munkacsoport 2010 januári ülése elé utalta.

4.2.25 EGB-107 számú autóbusz előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/102 számú dokumentumban foglalt 8 soros, háttámlára vonatkozó módosítását a WP.29, mint a Rev.2 változathoz fűzött 01 számú helyesbítést, az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.26 EGB-107 számú autóbusz előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/103 számú dokumentumban foglalt két soros, csak az orosz nyelvű változatot érintő, redakciós módosítását a WP.29, mint a 02 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 03 számú kiegészítés, 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.27 EGB-107 számú autóbusz előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/104 számú dokumentumban foglalt négy oldalas tűzjelzésre és jóváhagyó jelekre vonatkozó módosítását a WP.29, mint 03 sorozatszámú módosítást az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.28 EGB- 110 számú földgázszerelvények előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/105 számú dokumentumban foglalt két oldalas ,a töltőcsonk méreteire vonatkozó módosítását a WP.29,mint az előírás 09 sorszámú kiegészítését azAC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.29 EGB-112 számú fényszóró (tompított asz.)előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/96 számú dokumentumban foglalt két oldalas ,a fotometriai vizsgálatokat pontosító módosítását a WP.29,mint az előírás 12 számú kiegészítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.30 EGB-113 számú fényszóró (tomp.szimm.) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/97 számú dokumentumban foglalt 77 oldalas, L és T kategóriára átdolgozott új változatát a WP.29 mint az előírás 09 számú kiegészítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.31 EGB-115 számú gázüzemi szerelvények előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/117 számú dokumentumban foglalt 50 oldalas új változatát a WP.29, mint az előírás 04 számú kiegészítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.32 EGB-121 számú megjelölő szimbólum előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/106 jelű dokumentumban foglalt egy soros szövegpontosító módosítását a WP.29,mint az előírás 05 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.33 EGB-123 számú adaptív mellső világítás előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/98 jelű dokumentumban foglalt két oldalas, fotometriai vizsgálatokat kiegészítő módosítását a WP.29,mint az előírás 04 számú kiegészítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.34 EGB-125 számú látómező előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/107 jelű dokumentumban foglalt 6 soros szövegpontosító módosítását a WP.29,mint az előírás 02 számú kiegészítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.35 EGB-49 számú emisszió (dízel) előírás ECE/TRANBS/WP.29/2009/75 jelű dokumentumban foglalt két oldalas, az előírás hatályát az EGB-83 előíráséhoz igazító dokumentum megszavazását az EU által beterjesztett WP.29-149-04 számú informális dokumentumra tekintettel elhalasztotta.

4.2.36 EGB-83 számú emisszió (M1+Nl) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/57 és 134 jelű dokumentumokban foglalt 363+30 oldalas az Euro-5 emissziós határértékeket bevezető módosításának megszavazását az EU által beterjesztett WP.29-149-05 informális dokumentumra tekintettel elhalasztotta.

4.2.37 EGB-121 számú jelölő szimbólumok előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/128 számú dokumentumban foglalt 10 soros , új szimbólumot bevezető módosítását a WP.29,mint az előírás 01 számú kiegészítéséhez fűztött 01 számú helyesbítést az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.38 EGB—64 számú pótkerék előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/129 jelű dokumentumban foglalt 15 oldalas, TPMS guminyomás figyelő rendszerre vonatkozó dokumentumot, a WP.29,mint 02 sorozatszámú módosítást az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.39 EGB—6 számú irányjelző előírás ECE/TRANS/WP.29/2009/136 jelű dokumentumban foglalt két soros, szöveghelyesbítő módosítását a WP.29,mint a 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 18 számú kiegészítés 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.2.40 EGB-53 számú világítás (L3-ba) előírás ECE/TRANS/WP.29/2009137 jelű dokumentumban foglalt egy soros, szöveghelyesbítő módosítását a WP.29,minta 01 sorozatszámú módosításokhoz fűzött 100 számú kiegészítés 01 számú helyesbítését az AC.1-nek megszavazásra ajánlja.

4.3 Teljes gépjármű nemzetközi típusjóváhagyása

A japán fél a WP.29-149-11 számú informális dokumentumban foglalt, diavetítéssel kísért, előadása az 1958 évi jóváhagyási egyezmény keretében 2016-ra a teljes gépjármű nemzetközi érvényű típusjóváhagyásának (IWVTA= International Whole Vehicle Type Approval)) bevezetését javasolta. Kidolgozására informális munkacsoport alakítását kérte. A következő ülésre munkaütemtervet készít. Az EU ezt támogatja, megjegyezve, hogy bevezetéséhez az 1958 évi egyezményt módosítani kell.

5. Az 1998 évi Genfi Világelőírás Egyezmény

5.1 Az Egyezmény helyzete

A jelenleg kidolgozás alatt álló 11 darab világelőírás helyzetét tükröző táblázat a jelen Beszámoló mellékletét képezi (lásd a WP.29-149-15 számú informális dokumentumban).

A titkárság által a 2009. november 5-i helyzet alapján összeállított ECE/TRANS/WP.29/1073/Rev.2 jelzésű dokumentum az 1998 évi Egyezmény helyzetét (státusát) jellemzi.. Az elfogadott világelőírásoknak a nemzeti jogrendbe iktatására vonatkozó bejelentéseket (notifications) a WP.29-149-13 jelű informális dokumentum tartalmazza..

Az Egyezmény 7.2 pontja szerint a csatlakozott feleknek évente értesíteniük kell a titkárságot arról, hogy hogyan építették be saját jogrendjükbe azokat a GTR- eket, melyeket megszavaztak. A szerződő felek, idejében küldjék el helyzetjelentéseiket („status report”) a „ 1998 AGREEMENT-MISSIONS LIST” elektronikus rendszert használva a genfi Állandó Képviseleten (Permanent Mission in Geneva) keresztül a titkárságoz. A titkárság ebben a tárgyban, levélben fordult az Állandó képviseletekhez.((WP.29-149-14).

5.2 Műszaki Világelőírás tervezetek (GTR) értékelése *

5.2.1Nem közúti mozgó gépek (NRMM) emisszió

mérése tárgyú új GTR ECE/TRANS/WP.29/2009/118

ECE/TRANS/WP.29/2009/119 ECE/TRANS/WP.29/2009/120 ECE/TRANS/WP.29/AC.3/14

5.2.2 Javaslat Gyalogos biztonság tárgyú

9. számú GTR 1. számú helyesbítésére ECE/TRANS/WP.29/2009/112

5.2.3 Javaslat tehergépkocsi emisszió tárgyú ECE/TRANS/WP.29/AC.3/204. számú GTR 1. számú módosítására ECE/TRANS/WP.29/2009/121 ECE/TRANS/WP.29/2009/ 122

5.2.4 Javaslat Fedélzeti számítógép tárgyú

5. számú GTR 1. számú helyesbítésére ECE/TRANS/WP.29/2009/113

5.3 A világelőírás jelöltek gyűjteményébe („Compendium”) felvételre javasolt

GTR-ek értékelése (ha van ilyen)

5.4 Útmutatás, egyhangú határozattal, a WP.29 szakértői munkacsoportjai által a GTR-ek kidolgozása során meg nem oldott kérdésekben .

5.4.1 Útmutatás a mkp. emissziómérő (WMTC) ECE/TRANS/WP.29/1072/91.bek.

Világciklusról szóló,2.számúGTR–be ECE/TRANS/WP.29/1077/87.bek. kerülő határértékek tekintetében ECE/TRANS/WP.29/2009/132

ECE/TRANS/WP.29/2009/133

5.4.2 Útmutatás a hidrogén és tüzelőanyag ECE/TRANS/WP.29/1072/94.bek

cellával üzemelő (HFCV) járművekre ECE/TRANS/WP.29/1077/88.bek

vonatkozó új GTR tekintetében.

A napirendről törölve!

5.4.3 Útmutatás a gumiabroncsokra készülő új ECE/TRANS/WP.29/1072/95.bek

GTR tekintetében. ECE/TRANS/WP.29/1077/88.bek

WP.29-147-19

5.5 Az 1998 évi Világegyezmény munkatervének végrehajtása a WP.29 szakértői munkacsoportjai által.

*A WP.29 úgy döntött,hogy a 5.2, 5.3, 5.4 és 5.5 számú napirendi pontokat az AC.3 Végrehajtóbizottság tárgyalja meg (lásd a jelen beszámoló C fejezetében).

  1. Nemzeti, vagy regionális jogalkotási eljárások, melyek az elfogadott Műszaki Világ-előírásoknak (GTR) a Szerződő Felek nemzeti jogrendjébe iktatására szolgálnak

- Ebben a tárgyban újabb információ nem érkezett.

7. Az 1997. évi Bécsi „Időszakos vizsgálati” Egyezmény

7.1 Az Egyezmény helyzete

- Az egyezmény helyzetét változatlanul az ECE/TRANS/WP.29/1074/Amend.1. számú dokumentum tükrözi.

7.2. Az Egyezmény tervezett kiegészítése

- A WP.29 úgy döntött, hogy az Egyezményt gondozó AC.4 Adminisztratív Bizottság a jelen ülésszak alatt nem tart ülést.

- A WP.29 megtárgyalta az orosz fél ECE/TRANS/WP.29/2009/77 számú dokumentumban foglalt javaslatát, mely szerint az 1968. évi Bécsi közúti közlekedési Egyezmény és a 1958, 1998 és 1997 évi Egyezmények a közúti járművek egész élettartamára vonatkozó összehangolt műszaki követelmények sorát képezik. A WP.29 elfogadta ezt a dokumentumot, mely az Egyezmény jövőbeni továbbfejlesztése esetén hivatkozási alapul szolgál..

7.3 A 2.számú szabályzat ( Rule No.2) tervezetének és a fékezésre vonatkozó új szabályzat kidolgozása.

- a fékezésre vonatkozó ECE/TRANS/WP.29/2009/135 jelű orosz tervezet a titkárság megküldi véleményezésre a GRSG, GRSP, GRE és ÍGRRF szakértői munkacsoportoknak. A dokumentum vitáját a vélemények beérkezése után folytatják.

8. Egyéb kérdések

8.1 Visszahívási rendszerek, melyeket az egyezményhez csatlakozott egyes szerződő felek alkalmaznak.

- Az ülésen a témával kapcsolatos információ nem hangzott el.

8.2 A jóváhagyással kapcsolatos információcserét szolgáló (DETA) elektronikus adatbázis létrehozásának lehetősége.

- A DETA kérdőívre érkezett válaszok elemzése alapján az adatok csak a jóváhagyó hatóság számára lennének hozzáférhetők-

- Az adatokért az Egyezményhez csatlakozottak az általuk kiadott jóváhagyásokban foglalt adatokért nem kívánnak fizetni.

- A létrehozott informális munkacsoport a WP.29 véleményét kérte, hogy ki a jóváhagyásokkal kapcsolatos, és a DETA-ban rögzítendő adatok tulajdonosa (a gyártó? a jóváhagyó hatóság?) Ennek megvitatását a következő ülésre halasztották.

- Az informális munkacsoport addig a világító berendezések egyszerűsített megjelölésével foglalkozzon.

8.3 Környezetbarát (EFV) járművekre vonatkozó értékelő állásfoglalás

- A német delegátus az EFV egységes értelmezéséről a WP.29-148-11 és WP.29-148-26 jelű dokumentumok alapján fog UJ Delhiben előadást tartani. A továbbiakban az informális munkacsoport elnöke indiai lesz..

8.4 Környezetbarát EFV járművek tárgyú konferencia 2009 novemberében Indiában Új-Delhiben.

- India jelezte, hogy Újdelhiben 2009.november 23-24 közt tartják meg a negyedik EFV konferenciát. Részletek a WP.29-149-29 informális dokumentumban és az alábbi internet címen találhatók:

http://www.4efv.in

8.5 Globális felmelegedés és szállítás témájú kerekasztal rendezése 2010 júniusában.

- A tárgyra vonatkozólag 5 db informális dokumentum készült a felsorolt megjelöléssel:WP.29-149-02, 03, 23, 24 és 28. A következő ülésre ezek hivatalos számozású dokumentummá válnak. A titkárság az említett dokumentumokban foglaltakra vonatkozó észrevételeket vár legkésőbb december végéig.

- A kerekasztal megváltoztatott címe: Klímaváltozás és közlekedés tárgyú WP.29 kerekasztal ( „WP.29 Round Table on Climate Change and Transport”) . A 2010 novemberi ülésén fogja WP.29 megfogalmazni, hogy milyen tevékenységével járulhat hozzá a klímaváltozás csökkentéséhez.

- A titkárság a márciusi ülésre terjessze elő a kerekasztal végleges programját az előadókkal és a közreműködő országokkal együttműködve.

8.6 A gépjárműszerkezetekre vonatkozó R.E.3 jelű Közös Határozat felülvizsgálata

- A WP.29 örömmel fogadta az R.E.3 Közös Határozat 123 oldalas, teljesen átdolgozott ECE/TRANS/WP.29/2009/123 jelű változatát. A titkárság december 15-ig vár ehhez írásbeli hozzászólásokat. Az érdemi vitára a következő ülésén kerül sor.

8.7 Az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény rendelkezéseinek a Világfórum által elfogadott előírásokban foglalt rendelkezésekhez igazítása.

- A Közúti Közlekedésbiztonsági WP.1 munkacsoport 2009 szeptemberi ülésének jelentése az alábbi internet helyen fog megjelenni:

http://www.unece.org/trans/roadsafe/wp1rep.html

- A WP.1 nem fogadta el az egyezménybe egy olyan általános klauzúra beillesztését, amely megállapítja, hogy a WP29. által elfogadott előírásoknak megfelelő járművek egyben kielégítik az egyezmény műszaki jellegű követelményeit is. A WP.1 fontosnak tartja, hogy a Bécsi Egyezménynek 8.§ és 13. §-nak megfelelően: a vezető tartsa járművét mindig teljesen ellenőrzése alatt. „The driver being at all time in full control of his vehicle”. A WP.29 által kidolgozott előírásokkal összhangot biztosító általános klauzúrának a Bécsi Egyezménybe iktatása kérdését még tovább vitatják. Tekintettel a döntő részben a jogász szakemberekből álló WP1-képviselők ellenállására, a WP.29 arra kéri a szerződő feleket, hogy országukon belül kíséreljék meg a W.1-ben illa WP.29-ben jelen lévő képviselőik között az egyetértést kialakítani abban a tekintetben, hogy az olyan járműrendszerek, mint pl. az ABS, az ESC, az automatikus követési távolság-tartó és fékező rendszerek nem függetlenítik a járművet a vezető ellenőrzésétől, hanem éppenhogy segítik abban.

8.8 Közúti biztonság tárgyú első világviszonylatú miniszteri konferencia 2009.november 18-20 közt Moszkvában.

- A WP.29 jóváhagyta a WP.29-149-18 jelű informális dokumentum szerinti előadást, amit Moszkvában a WP.,29 alelnöke fog tartani.

8.9 Hamisított EGB jóváhagyási számmal ellátott gyermekvédő ülések

- A Dél-Amerikában hamis jóváhagyó számmal forgalmazott és a vizsgálatokon megbukott gyermekvédő ülések (lásd a WP.29-149-21 jelű informális dokumentumban) tárgyában felvilágosító kampány rendezését ajánlja a WP.29.

9. Tisztségviselők megválasztása 2010 évre.

A WP.29 Világfórum 2010 évre újra választotta elnökéül B. Gauvin urat (Franciaország) és alelnökéül B. Kisulenko urat (Orosz Föderáció).

10 A jegyzőkönyv elfogadása

Felolvasás után a WP.29 elfogadta a WP.29 Világfórum 149 üléséről készült ECE/TRANS/WP.29/2009/CRP.5 számú jegyzőkönyv tervezetet és mellékleteit.

B. Az 1958. évi „Jóváhagyási” Egyezmény AC.1

Adminisztratív Bizottságának 43. ülése

(2009.november 11–én)

11.Az AC.1 Adminisztratív Bizottság megalakítása

Az 1958. évi Genfi Egyezmény 48 tagja közül jelenlévő 36 képviselő jelenlétében, határozatképesen megalakult az AC.1 Adminisztratív Bizottság, mely B. Gauvin urat kérte fel elnökül.

12. Érvényben lévő előírások módosításainak megszavazása

A WP.29 javaslatai alapján, a jelen beszámoló A fejezete 4.2.1-től 4.2.34.-ig és 4.2.37-től 4.2.40-ig terjedö szakaszainak megfelelően, az AC.1 Adminisztratív Bizottság megszavazta, az EGB- 6, 7, 12, 14, 16, 19, 37, 44, 45, 48, 49, 53, 64, 66, 67, 87, 98, 99, 101, 107, 110, 112, 113, 115, 121, 123 és 125 számú előírások módosításainak elfogadását.

A felsorolt előírások módosításait, az Európai Bizottság képviselője, az Európai Unió 27 tagállama - így Magyarország - nevében is megszavazta.

Kiemelt Partnereink