Archív 2012-re jön a teljesen elektromos Volvo C30

2012-re jön a teljesen elektromos Volvo C30

Kovács András | 2009.12.04 10:32

2012-re jön a teljesen elektromos Volvo C30

Úgy néz ki, mint egy hagyományos Volvo C30-as, ám ezt a modellt kizárólag villanymotorok hajtják, így az autó nem szennyezi kipufogógázzal a levegőt, és egyetlen feltöltéssel akár 150 kilométeres távolság megtételére is képes.

Hirdetés

A Volvo Cars ambiciózus villanyautó-stratégiája hamar vezetett konkrét eredményekhez. A 2012-ben piacra kerülő új, konnektorról tölthető hibridautó mellett a vállalat jelenleg egy teljesen elektromos hajtású, BEV (Battery Electric Vehicle, azaz akkumulátorról hajtott villanyautó) jármű megvalósíthatóságát vizsgálja. 2009-ben épült néhány C30 BEV prototípus, amelyeket házon belül teszteltek. A Volvo mérnökei a teljesítmény és a biztonság mellett különös hangsúlyt fektettek arra is, hogy az elektromos hajtásrendszer jól illeszkedjen az autó egyéb elemeihez.

„A Volvo C30 az első modellünk, amelyet kipróbálunk villamos hajtással. Ezt a jó városi tulajdonságok és a viszonylag alacsony tömeg teszi különösen alkalmassá erre a célra, hiszen az elektromos autókat elsősorban városi és város környéki használatra, valamint mindennapos ingázásra szánjuk” – fejtette ki Lennart Stegland, a Volvo Cars különleges járművekért felelős részlegének igazgatója.

Az elektromos áram rendkívül jó „üzemanyag” a személyautók számára. A villanymotorok hatásfoka jobb a belsőégésű motorokénál, ezért valószínű, hogy a jövőben egyre több elektromos autó jelenik majd meg, hiszen az üzemanyagárak folyamatosan emelkednek, és a CO2-kibocsátást is egyre szigorúbban szabályozzák.

A Volvo C30 BEV esetében az energiát lítium-ion akkumulátor biztosítja, amely hagyományos konnektorról tölthető. A teljesen lemerült akkumulátor az otthoni villamos hálózatról (230 V, 16 A) körülbelül 8 óra alatt tölthető fel. Amennyiben az akkumulátort megújuló forrásból származó árammal töltik fel, az autó használata gyakorlatilag az áramfejlesztéstől egészen az autó hajtásrendszerében való felhasználásáig semmilyen károsanyag-kibocsátást nem jelent.

Gördülnek
A Volvo latin szó, azt jelenti: „gördülök”. Mielőtt ez a szó 1927-ben felkerült az első Volvo autóra, golyóscsapágy márkanévként szolgált. A tervezők a Volvo autók szimbólumaként a vas jelét választották – a kört, átlós nyíllal. Úgy gondolták, hogy ez a szimbólum a tartósságáról ismert svéd acéllal kapcsolja össze az autót.

A villanymotor a motorháztető alatt található, akár a hagyományos autókban. A BEV projekt egyik legfőbb célja az akkumulátor ideális helyének megtalálása. A legjobb megoldásnak egyelőre az tűnik, ha az akkumulátor a kardánalagútba vagy az üzemanyagtartály helyére kerül. Ezek a területek ugyanis a leggyakoribb baleseti helyzetekben az autó optimalizált gyűrődési zónáján belül vannak. Mivel az autót kizárólag elektromos áram hajtja, nagyobb kapacitású (24 kWh) akkumulátorra van szüksége, mint a konnektorról tölthető hibrid modellnek (12 kWh).

A C30 BEV maximális sebessége 130 km/órára van korlátozva, mert ekkora sebesség bőven elegendő egy ilyen típusú jármű esetében. Az autó kevesebb mint 11 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/óra sebességre, hatótávolsága pedig a 150 kilométert is elérheti. Ez a távolság jóval több, mint az európai autósok 90 százaléka által megtett napi távolság.

A Volvo Cars a hajtáslánc típusától függetlenül minden egyes modelljétől ugyanazon magas biztonsági előírások teljesítését várja el. Ha úgy dönt, hogy bevezet egy új, elektromos hajtású modellt a piacra, annak ugyanolyan biztonságosnak kell lennie, mint a Volvo nevet viselő valamennyi egyéb modellnek.

A Volvo elméleti alapokon felmérte, hogy milyen veszélyeket rejthet az elektromos hajtáslánc egy baleset előtt, közben, illetve után. E veszélyek megismerése után a vállalat mérnökei megfelelő megoldást keresnek majd minden egyes azonosított helyzetre, így garantálva, hogy a jövőbeni elektromos autók mindenben megfeleljenek a Volvo magas biztonsági követelményeinek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink