Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ön tudja, hogy miért levegővel töltjük fel az abroncsokat?
2024.05.05 08:18Az MI megmondja a politikai hovatartozását pusztán az arcára nézve
2024.05.05 04:20Már itt az autonóm rajzó robotméhecske, a BionicBee
2024.05.04 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Lassan kihalnak a magyar járműgyártó szakemberek
Hazánkban számos összeszerelő üzem működik, mindeközben a valódi járműfejlesztési, szinte teljes értékű gyártási kompetenciára nem nagyon van igény. A megmaradt cégek külföldi megbízásokból élnek túl, de nincs utánpótlás.
A magyar főváros északi részén közlekedő 14-es villamosjárat több szerelvénye is teljes felújításon esett át - a tervezéstől a kivitelezésig minden munkafolyamat Magyarországon zajlott. Korábban az M2 és M4 metróvonalon futó Alstom szerelvények hajtásrendszere is itthon készült. A közelmúltban egy magyar cégcsoport Etiópiába szállított maga tervezte villamosszerelvényt. Vagyis fellelhető még itthon is az a tudás, képesség és gyártóbázis, amely villamost volna képes gyártani. Csak a döntéshozók nem vesznek tudomást erről, miközben erőteljesen iparosítanának – írja feltáró cikkében a Magyar Nemzet.
A lap megszólaltatja az Alföldi Kohászati és Gépipari (AKG) Zrt. gépgyártási termelésvezetőjét. Az orosházi üzemben fémhulladékból állítanak elő öntvényeket, majd turbinákhoz szállítanak álló részeket a General Electricnek; rugóházat az Alstom metrókocsikhoz; kerékagyat a Rábának, amelyet amerikai csapatszállító járművekbe szerelnek; villanymotorpajzsot az Ansaldónak és a Bombardier-nek; markológépek csuklóihoz alkatrészeket a Caterpillarnak; bányagépekhez öntvényeket Svédországba; Egyiptomba pedig terelőkart a régi Ganz motorvonatokhoz.
Gál Imre, az AKG vezérigazgatója szerint kiesett két korosztály, amely nem tudott gyakorlatot szerezni, ezért az idős szakembereket addig kell csatasorba állítani, amíg még lehet. A szakembergárda megléte létfontosságú a lap szerint, igaz, csak akkor, ha valóban megvan a döntéshozókban a hajlandóság, hogy a hazai ipart fejlesszék, s ne csak a külföldi tulajdonú összeszerelő üzemek számát szaporítsák, elősegítve ezzel a magyar járműipar kivérzését.
– Az utolsó napokat éljük, félő, hogy elvesznek a meglévő értékek, és a hátrány, amelyet így elszenvedünk, később már nem lesz behozható. Pedig a magyar génekben benne van a járműgyártás – véli orosházi kollégájához hasonlóan immár Budapesten Németh Zoltán, a BKV Járműjavító (VJSZ) Kft. igazgatója. Vannak tartalékok az ágazatban, teszi hozzá, amit vétek nem kihasználni, mert felmérhetetlen társadalmi kár keletkezik.
A teljes cikk itt olvasható.