Gyártósor Erős évet zártak a hazai autógyárak

Erős évet zártak a hazai autógyárak

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2016.05.31 10:57

Erős évet zártak a hazai autógyárak

Az Audi a konszern botránya ellenére is hasított, a Mercedes csúcsra járatta a kompaktok gyártását, az Esztergomban készülő Vitara iránti kereslet miatt megháromszorozódott a Suzuki nyeresége, és az Opel is ontotta magából a motorokat. Nem lesz könnyű megismételni egy ilyen évet.

Hirdetés

Nyilvánosságra hozták a hazai érdekeltséggel is rendelkező autógyártók a 2015-ös eredményeket. Nagy meglepetés nem született, hiszen az évközi adatokból, az európai autópiac pörgéséből, és a gyártók Magyarországon egyre növekvő gazdasági jelentőségéből számítani lehetett rá, hogy sikeres évet zárhat idehaza az Audi, a Mercedes, a Suzuki és az Opel. A Portfolio szerint a járműgyártás exportból való részesedése 21 százalék fölé nőtt, míg az iparágban foglalkoztatottak száma megközelítette a 150 ezer főt.

A győri Audiban, a világ legnagyobb motorgyárában tavaly kétmilliónál is több motor készült, ami 50 ezerrel több, mint egy évvel korábban. A készre szerelt autók (A3 Limousine és Cabrio, illetve TT Coupé és Roadster) száma 135 ezerről 160 ezerre nőtt. A vállalat árbevétele több mint 8,3 milliárd euró volt, ami 12,4 százalékos növekedést jelentett az előző év azonos időszakához képest, üzemi eredményként pedig 426 millió eurót könyvelhettek el, 32 százalékkal többet, mint 2014-ben. A győriek mérleg szerinti eredménye 442 millió euró volt.

A kompakt modellek világszintű sikerének köszönhetően erős évet zárt a kecskeméti Mercedes is: tavaly 180 ezer autót állítottak elő idehaza, ami 20 százalékos növekedést jelentett 2014-hez képest. Ennek köszönhetően a vállalat árbevétele több mint 0,6 milliárd euróval nőtt, ezzel összesen 3,4 milliárd euróra emelkedett 2015-ben. A Mercedes-Benz Manufacturing Kft. közel 66 millió eurós mérleg szerinti eredményt ért el tavaly, amit a tervek szerint a kecskeméti gyár fejlesztésébe forgatnak majd vissza. A 185 milliárd eurós beruházásról itt írtunk.

Az esztergomi Suzuki idén a tervezett 165 ezer autó helyett 185 ezer autót gyártott. A termelés növekedésének köszönhetően a vállalat árbevétele közel 1,98 milliárd euró volt, ami több mint 28 százalékos növekedést jelentett az előző évi értékhez képest. A magasabb profittal értékesíthető Vitara népszerűségének köszönhetően a vállalat üzemi eredménye több mint 58 millió euróra nőtt, vagyis két és félszer nagyobb lett, mint egy évvel korábban. A Suzuki mérleg szerinti eredménye közel 58 millió euró volt tavaly, vagyis csaknem háromszor annyi, mint 2014-ben.

Az Opel is erős évet zárt: a Szentgotthárdon a régi Family 1-es motorgyár mellett egyre több motort állítanak elő az új Flex-üzemben, így a vállalat árbevétele tavaly közel 182 millió euróra nőtt. A megugró árbevétel mellett az üzemi eredmény is növekedett, 43,3 millió eurós eredmény született. Az új üzem munkába állása a dolgozói létszám növekedését is magával hozta, a foglalkoztatottak létszáma 813 főről 1204 főre emelkedett egyetlen év alatt.

A négy legnagyobb hazai autóipari szereplő közül egy sem fizetett tavaly osztalékot, vagyis a magyarországi termelés bevételeiből ilyen úton semmi nem hagyta el az országot. A vállalatok több embert foglalkoztattak 2015-ben, a személyi jellegű ráfordítások közel 150 milliárd forintot tettek ki. A gyártóknak idén a csúcsra járatott autópiacok várható lassulása, illetve az egyre súlyosabb hazai munkaerőhiány okozhat komolyabb fejtörést. Az utóbbi időben az autógyártóknál és azok beszállítóinál megszaporodott sztrájkokkal a munkavállalók bérspirál kialakulását okozhatják, a hazai gyártók így növekvő költségekkel számolhatnak.

Kiemelt Partnereink