Gyártósor Alig kér enni az Audi új TFSI erőforrása

Alig kér enni az Audi új TFSI erőforrása

Panker Gergő | 2015.05.19 06:37

Alig kér enni az Audi új TFSI erőforrása

A 190 lóerős, 2 literes hengerűrtartalmú motor az Audi szerint alig 5 liter benzint emészt el 100 kilométeres út során. Új belső égésű technológia áll a háttérben, az A4 következő generációs modelljében találkozhatunk vele.

Hirdetés

Tíz évvel ezelőtt az Audi volt az első gyártó a világon, amely a TFSI modellcsaláddal sorozatgyártásban is elérhetővé tette a turbófeltöltővel ellátott közvetlen befecskendezéses motorokat. A márka ennek köszönhetően úttörővé vált mind a méret-, mind pedig a fordulatszám-csökkentés terén.

– Az optimális motorméret megtalálásával mindezt új szintre emeljük – mondta Ulrich Hackenberg, az Audi AG technikai fejlesztésekért felelős igazgatósági tagja. Ennek fényében a hengerűrtartalom és a motorfordulatszám csökkentése kizárólag akkor lehet optimális, amennyiben idomul az adott kategóriához és a mindennapi felhasználói igényekhez – tette hozzá a gyártó technikai igazgatója.

– Az úgynevezett „rightsizing“ tehát a kategória, a hengerűrtartalom, a teljesítmény, a nyomaték, valamint a hatásfok és a mindennapi használat körülményeinek optimális harmóniája. Az új 2 literes TFSI erőforrás remekül demonstrálja vállalatunk szlogenjét, a "haladás technikája"-t – emelte ki Hackenberg.

Az 1984 köbcentis négyhengeres benzinmotor 190 lóerő teljesítmény és 320 Nm nyomaték leadására képes. Mivel a maximális nyomatékot széles, 1450 és 4400 közötti fordulatszám-tartományban képes leadni, így a tulajdonosok minden körülmény között ki tudják használni a motor húzóerejét. Az erőforrás ezen felül rekordalacsony fogyasztási adatokkal büszkélkedhet. 5,0 l/100 km-es fogyasztásával a négyhengeres benzines jócskán megelőzi vetélytársait.

Új technológia

A 2 literes TFSI erőforrás hatékonysága az új belsőégési metodikában rejlik. Az elve alapjaiban hasonló a Miller-ciklushoz. Az Audi mérnökei azonban kulcsfontosságú területeken fejlesztette tovább a technológiát. A hatékonyság javulása a következő szempontoknak köszönhető:

  • A szívóidő jelentősen csökkent (190 helyett 140 fokos forgattyúszög).
  • Az szívóoldalon lévő nagyobb nyomásnak köszönhetően a rövidebb szívóidő ellenére is optimális a motor működése.
  • A szívószelep szintén korábban zár, jóval az alsó holtpont elérése előtt. Mindez csökkenti a középnyomást és magas, a hatásfok szempontjából kedvező sűrítési arányt tesz lehetővé.
  • Részleges terhelés alatt a szívószelep egy további befecskendezésének köszönhetően egy nagy hatásfokú ciklus jön létre, amelyet kiegészít a közvetlen befecskendezéses technológia.
  • A gyártó szelepnyitó rendszere (Audi Valvelift System – AVS) a szívóoldalon részleges terhelés során rövid, teljes terhelés alatt pedig hosszabb szívóidőt tesz lehetővé.

Stefan Knirsch, az Audi motorfejlesztésért felelős igazgatója a következőképpen foglalta össze az új erőforrás előnyeit: – A „rightsizing“ megközelítésnek köszönhetően az új motor nagyobb hatásfokkal üzemel részleges terhelés alatt, míg nagy terhelésnél megtartja a nagy hengerűrtartalomból származó előnyöket. Az eredmény egy optimális hatásfokú erőforrás, amely a teljes fordulatszám-tartományban megfelelő teljesítmény leadására képes – hangsúlyozta Knirsch.

Az új működési elv mellett az új motor 140 kg-ot nyom, illetve további újításokat is felsorakoztat. A hűtőfolyadék áramlását például a gyorsabb bemelegedés érdekében szabályozzák. Ehhez járul hozzá továbbá a hengerfejbe integrált kipufogócsonk. A súrlódás csökkentése valamint az alacsony súrlódású motorolaj (0W-20) használata szintén a hatásfoknak kedvez. A benzinmotor az újgenerációs Audi A4-ben debütál majd.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink