Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A gyerekeknek biztonságosabb biciklizni, mint autózni
2024.04.20 04:20Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Ajkáról a Suzukiba és a Toyotába
A robotizáció egyértelműen a minőség szinten tartása, javítása, valamint a hatékonyság növelése miatt szükséges az iparban, és nem a munkaerőhiány miatt- mutatott rá portálunk érdeklődésére Lautner József, az Ajkai Elektronikai Kft. ügyvezető igazgatója, akit egy közelmúltbeli fejlesztésük kapcsán kerestünk meg. A cégvezetővel egyebek mellett arról is beszélgettünk, hogy miért éri meg egy mérnöknek náluk dolgozni.
- Idén tavasszal adtunk hírt róla, hogy az Ajkai Elektronikai Kft. közel 235 millió forintból hajt végre fejlesztéseket. Egészen pontosan mibe ruháztak be?
- Cégünk saját tőkéből, illetve a nagyvállalati beruházási keretből kapott 82 millió forintos támogatás segítségével egy 600 tonnás excenter prést teljes perifériával és egy ponthegesztő robotcellát vásárolt. A berendezéseket autóipari beszállítóként karosszéria fémelemek gyártásánál sajtoláshoz, hegesztéshez, hidegalakításhoz használjuk.
- Hova kerülnek az Ajkán gyártott elemek?
- Személygépkocsi karosszéria elemeket gyártunk a Suzukinak és a Toyotának. A nálunk készült különböző méretű fémalkatrészek kerülnek a Vitarába vagy az S-Cross új változatába.
Partnerei vagyunk a Fuji Koyo nevű japán Tier 1-es beszállító cégnek, az ő Pilsen melletti üzemükbe kormányoszlop állító fémelemeket szállítunk. Ezek olyan autókba kerülnek, mint a Toyota, a Renault vagy a Nissan.
- Ha jól tudom, az új berendezések már részt vesznek a gyártásban.
- Már megy a gyártás igen, megvalósultak a fejlesztések, a robotcella 4 hónapja, az excenter prés szeptembertől üzemel. Igazából az egész fejlesztésbe azért vágtunk bele, mert már megvoltak azok a megrendeléseink, amelyek biztosítják ennek megtérülését. Most kezdődik a gyártás felfutása, mindkét berendezést három műszakban kivánjuk működtetni. A mostani beruházással egyébként mintegy 15 új munkahelyet teremtettünk, mivel ez a fejlesztés további megrendelést eredményezett.
- Az ajkai térség is küzd a munkaerőhiánnyal. Ez indokolja a robotizációt?
- Hegesztő robotra a minőség stabilan tartása és a hatékonyság javítása miatt kötelezően szükség volt! Az ipar ebbe az irányba halad és ha versenyben akarunk maradni ezt az utat kell járnunk! Egyébként a munkaerőpiac nagyon szűkös országos szinten is, itt Ajkán 4-5 autóipari üzem van, ahonnan jelen pillanatban 100-150 fő hiányzik, jellemzően minden munkakörbe a betanított gépkezelőtől a szakmunkáson át a mérnökig.
- Kis cégként mivel tudják idecsábítani a mérnököket?
- Motiváció lehet egy fiatal mérnöknek a mellettünk való döntésénél, hogy mi egy szociálisan érzékeny, rugalmas, magyar tulajdonú cég vagyunk. Bár anyagilag kevesebbet tudunk nyújtani, mint egy multi, de itt mód van a közös gondolkodásra, illetve szabad utat engedünk a kreativitásnak. 350-en dolgoznak nálunk, és 20-30 ember hiányzik. Egyébként nemcsak mérnököt, szakmunkást is nehezen találunk. Amit tudunk, megteszünk a humánerőforrás biztosítása érdekében. Részt veszünk a duális képzés kialakításában a veszprémi egyetemmel közösen, bár ennek még az elején vagyunk. Telephelyünkön pedig néhány hónapja kezdte el műküdését egy oktatási intézet, amely a szakmunkás képzést helyezi előtérbe. Van saját képzésünk is, évente több millió forintot költünk arra, hogy a nem ezen a területen dolgozókat átképezzük.
- Folytatódik a robotizáció a cégnél?
- Természetesen gondolkodunk további robotok beszerzésében a minőség és a hatékonyság növelése, valamint a kapacitásbővítés miatt. Terveink szerint a legközelebbi beszerzésünk egy Co hegesztő robot cella lesz, amellyel kormányoszlop emelő szerelvényeket kivánunk gyártani 2018-tól. Tervezzük anyagtovábbító robotok üzembeállítását is. A teljes bevételünknek egyébként minimum 5 százalékát fordítjuk fejlesztésre.