Újabb személyautók készülhetnek Romániában

Szerző: Biró Csongor | 2016.03.01. 13:50

Az egyre erősödő pletykák szerint a Ford, hogy oldja a romániai gyárban keletkezett feszültséget, azt tervezi, hogy az EcoSport kis méretű szabadidő-autót és a Ka kisautót is Krajován gyártja a közeljövőben.

A romániai Ford-gyár messze a 300 ezres éves kapacitása alatt termel, a kezdeti Ford Transit Connect után a gyártósoron 2012 óta készülő Ford B-Max kis egyterű iránt csekély a kereslet. Az Automotive News megkérdezte a Ford európai elnökét, de Jim Farley sem megerősíteni, sem cáfolni nem akarta az értesüléseket. Közölte, hogy nincs semmi bejelenteni valója, de a Dolj megyei Krajova továbbra is fontos a Ford számára és mindent megtesznek, hogy a helyi gyártás növekedjen. 

A Ford B-Maxból tavaly 45 ezer 500 talált gazdára, ezzel szemben a Ford EcoSport iránt egyre nagyobb az érdeklődés Európában, 39 ezer 800-at adtak el, miközben Indiában gyártják. A szintén a B platformra épülő Ford Ka (tavaly 48 ezer 600-at adtak el) jelenlegi lengyelországi gyártása befejeződik áprilisban, így logikus lenne az összes B platformos autó egy helyen történő gyártása. A bejelentés azonban késik, így az új modellek összeszerelése 2017, de leginkább 2018 előtt aligha kezdődhet meg.

A feszültség a gyárban tapintható, a kényszerszüneten lévő dolgozók bérét a jelenlegi 80 százalékról 78 százalékra kívánja csökkenteni a Ford. A vállalat 2016-ra egyszázalékos béremelést ígért, amelyhez hozzájön egyszeri éves négyszázalékos kifizetés, amennyiben a szakszervezetek aláírják a 2016-2107-es kollektív szerződést. 2017-ben inflációkövető bérfejlesztést, vagy 1,5 százalékos emelést kínál a Ford (amelyik adott esetben nagyobb lesz), valamint egyszeri háromszázalékos éves prémiumot 12 hónappal a 2016-os hasonló kifizetést követően. A szakszervezet azonban harmadévenként 5 százalékos prémiumot szeretne, amit beszámítanak az alapfizetésbe. A Ford hallani sem akar erről, ahogy arról sem, hogy hét százalékkal növekedjenek minden évben a keresetek. Abban megállapodás született, hogy húsvétkor egyszeri 1038 lejt, a nyári szünetre 2099 lejt és karácsonyra 1399 lejt kapjanak a dolgozók.

A 3142 dolgozót foglalkoztató krajovai üzemben motorgyártás is folyik, a tervek szerint az igen népszerű háromhengeres turbós egyliteres EcoBoost motor kizárólagos helyszíne lenne a jövőben. Ezt az erőforrást a Ford jelenleg Kölnben is gyártja. A romániai üzemben jelenleg az 1,5 literes négyhengeres EcoBoostot is gyártják. 2015-től a helyzet javítására a romániai présüzemben is készültek alkatrészek a Ford valenciai üzeme számára, ahol Galaxy és C-Max modelleket szerelnek össze.

A Ford a romániai üzemet 2007-ben vásárolta meg 57 millió euróért, előtte a dél-koreai Daewoo üzemeltette, miután eredetileg itt készültek a Citroen által fejlesztett, Romániában igen népszerű Oltcit modellek.