Gyártók Új magyar elektromos buszgyártó lép a piacra

Új magyar elektromos buszgyártó lép a piacra

Gégény István | 2015.11.27 11:57

Új magyar elektromos buszgyártó lép a piacra

A Sedulitas-Pro Kft. neve az utóbbi években egyre inkább ismerősen cseng a járműves szakmában. Nemes Péter ügyvezetőt az E91-E városi koncepcióbuszra vonatkozó terveikről faggattuk.

Hirdetés

Ha ránézünk a Dunai Repülőgépgyár Zrt. partnerségével, fővállalkozásában elkészített mintabuszra, első pillantásra nem tűnik újdonságnak a jármű – merthogy nem is teljesen az. Az Ikarus E91 modelljének egy példányát Norvégiából vásárolták meg, avagy vissza a fejlesztők, s a magyar tesztidőszakra készülve tipikus fővárosi színezést kapott a karosszéria.

– Azért esett erre a típusra a választásunk, mert az S91/E91 járművek hazai megítélése igen jónak mondható, számos tenderen sikeresen szerepeltek az ilyen modellek. A kocsiszekrény mellett az elektromos motort és az akkumulátort, invertert sem magunk gyártjuk, leginkább a rendszer-integrátori tudás az, amit tapasztalt mérnöki irodánk hozzáad a projekthez – fogalmazott szakportálunknak Nemes Péter, a Sedulitas-Pro ügyvezetője. Ez a tudás nem kevés, mérnökeik korábban a Ganz Villamossági Művek utódcégeinél dolgoztak, Ganz villamosok és trolibuszok tervezésében, gyártásában vettek részt. Később, önálló mérnökirodaként részt vettek Etiópiát megcélzó villamos fejlesztésében, gyártásban, de hibrid mozdonyokat is készítettek, amelyek több éve gondtalanul járják a kedvelt magyar kirándulóhelyek útvonalait, Európában először.

Nem holmi legózásról van tehát szó, hanem a megfelelő alkatrészek átgondolt integrálásáról, összehangolásáról, így egy kész rendszer megalkotásáról. A magyar mérnökök a rendszerterv elkészítése után integrált tetőkonténert gyártottak a buszhoz, a korábbi járművezérlést CAN-es rendszerre cserélték, elkészítették a jármű- és hajtásrendszert vezérlő központi számítógép szoftverét, az akkumulátor-felügyeleti rendszert ugyancsak ők alkották meg.

A végeredményként összeálló busz teljes mértékben megfelel a városi tömegközlekedés elvárásainak. A 200 kW csúcsteljesítményű – ideálisan 120-130 kW állandó teljesítményt nyújtó – motorral és 300 Ah akkumulátorral felszerelt, 60 kilométeres óránkénti tervezett végsebességű, kis méretű autóbusz teljes terhelést és 250 méterenkénti megállókat feltételezve 80 kilométeres hatótávval bír (tipikus városi használat esetén inkább 120 kilométerrel reális számolni).

Nemes Péter elmondása szerint a jármű saját töltővel rendelkezik, vagyis nem szükséges külön töltőállomást kialakítani számára – bármely buszgarázsban feltölthető, 3 fázisú leágazás szükséges csupán hozzá. Ez a részlet azzal nyeri el jelentőségét, hogy a jelenleg engedélyeztetési eljárásokon áteső járművet több városban is szívesen tesztre bocsátaná a gyártó. Az ügyvezető reméli, hogy hamarosan rendszámot kaphat az elektromos buszuk, s készen állnak rá, hogy legfontosabb partnerükkel, a Dunai Repülőgépgyár Zrt-vel elinduljanak hazai tendereken.

– Nem elsősorban a magyarországi piacra szeretnénk belépni a termékünkkel, más országokban is potenciált látunk. Nagy érdeklődést tapasztalunk az ilyen elektromos buszok iránt – fogalmazott Nemes Péter. A szakember úgy látja, jelentős piaci robbanás várható, s készen állnak rá, hogy a növekvő igények kiszolgálásában szerepet kapjanak. Az elektromos busz szériában gyártandó leendő változatának bekerülési árát korai lenne még meghatározni, de az ügyvezető szerint annak nagyságrendje összemérhető a Bécsben közlekedő hasonló elektromos buszok értékével.

Kiemelt Partnereink