Gyártók Új hibrid sebességváltó rendszer a Hyundaitól

Új hibrid sebességváltó rendszer a Hyundaitól

Panker Gergő | 2014.11.24 06:06

Új hibrid sebességváltó rendszer a Hyundaitól

A gyártó éves, Dél-Koreában megrendezett nemzetközi hajtáslánc konferenciáján a Hyundai bemutatta legújabb hatsebességes automata sebességváltóját hibrid-elektromos járművekhez.

Hirdetés

Az új hatsebességes automatikus sebességváltó magába foglalja az elektromos motort is, illetve egy sor technológiát, amely a vállalat szerint a tulajdonos számára érezhető javulást eredményez a jármű hajtásában. A rendszer a Hyundai összes jövőbeli hibrid modelljében megtalálható lesz, többek között az új Sonatában is.

A Hyundai új rendszere a hibrid hajtáslánc szinte minden alkatrészét magába foglalja. Mindez a gyártó szerint minimalizálja az energiaveszteséget és csökkenti a fogyasztást. A rendszer egy teljesen új vonómotort és elektromos olajszivattyút (EOP) kapott, míg a hidraulikus nyomatékváltót teljes mértékben eltávolították. A könnyebb torziós csillapító és az új, kevesebb tárcsát tartalmazó kuplung csökkenti a rendszer ellenállását, illetve hatékonyabb erőátvitelt eredményez.

A legnagyobb változás az olajszivattyú-rendszert érte. Az új olajszivattyú-rendszerrel ellátott sebességváltó a Hyundai szerint javítja a fogyasztást azáltal, hogy kiküszöbölik a mechanikus olajszivattyú (MEP) által okozott veszteséget. Az új, elektromos olajszivattyú minden vezetési helyzetben képes automatikusan megtalálni az optimális beállítást a rendszer számára.

A dél-koreai gyártó szerint a rendszer további előnye, hogy kevesebb alkatrészből áll, így 130 kilogrammos súlyával jelentősen könnyebb, mint elődje.

A 2014-es Párizsi Autószalonon debütáló Kappa 1.0 T-GDI a Hyundai szerint egy nagy teljesítményű, könnyű motor, amely kisebb fogyasztásával és alacsony károsanyag-kibocsátásával a jövőben felcserélheti a nagyobb hengerűrtartalmú szívómotorokat.

A közvetlen befecskendezéses, 998 köbcentiméteres, háromhengeres turbó erőforrás a Kappa jól bevált 1 literes MPI motorjára épül. Az 1 literes T-GDI várhatóan 2015-től képezi majd részét a vállalat globális motorválasztékának.

A Hyundai az új motort egy elektromosan szabályozható megkerülőszeleppel látta el, amely segít az alacsony fordulatszámnál leadott nyomaték növelésében, illetve a súrlódás csökkentése mellett mérsékeli a fogyasztást. Az Euro 6-os szabvány követelményeit is teljesítő rendszer tartalmaz továbbá egy lézerrel fúrt hatlyukú GDI injektort, egy akár 200 bar nyomáson üzemelő nagynyomású üzemanyag-befecskendező rendszert, melynek köszönhetően a gyártó jelentősen mérsékelte a károsanyag-kibocsátást.

A Hyundai emellett egy úgynevezett kettős hűtési technológiát is alkalmaz, amely lehetővé teszi, hogy a hengerfej és blokk különböző hőmérsékleten üzemeljen. A gazdaságosság érdekében a motorblokkot gyorsabban felmelegszik, a hengerfej ezzel szemben viszonylag alacsony hőmérsékleten üzemel, hogy a motor ne kopogjon. A gyűjtőcsövet a hengerfejbe integrálják, így a hengerfejet hűtő vízköpeny hatékonyan lehűti a kipufogógázt a kipufogónyílásnál.

A Hyundai szerint mindez hozzájárul ahhoz, hogy valós felhasználás mellett is csökkenjen a fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás.

Kiemelt Partnereink