Gyártók Élenjáró motortechnika szolgál a BMW 3-asban

Élenjáró motortechnika szolgál a BMW 3-asban

Kovács András | 2010.02.03 23:08

Élenjáró motortechnika szolgál a BMW 3-asban

Magyarországra tavasszal érkezik az új BMW 3-as Coupé és Cabrio, a sorozat színes és takarékos motorpalettája megmutatja, hol tart ma a kompromisszumkeresés a környezetkímélő, de dinamikus autózásban.

Hirdetés

A BMW 3-as sorozatában a második generációs közvetlen benzinbefecskendezéssel (High Precision Injection) működő benzinmotorok, illetve a common-rail befecskendezéssel és turbófeltöltéssel készülő dízel erőforrások egyaránt magas hatásfokukkal működnek. Emellett az új Coupé és az új Cabrio minden modellváltozata tartalmazza a BMW EfficientDynamics fejlesztési koncepció műszaki megoldásait.

Ezek között modell-specifikus összeállításban egyebek mellett a fékenergia-visszanyerés (Brake Energy Regeneration), az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (Auto Start Stop Function), a sebességváltást segítő kijelző (Gearshift Point Indicator), a segédberendezések igény szerinti szabályzása az elektromechanikus szervokormánnyal (Electric Power Steering; EPS) is szerepel.

BMW: fékenergia-visszanyerés
BMW: fékenergia-visszanyerés

Mellette a hajtásról leválasztható légkondicionáló-kompresszor és a jellegmező-szabályzású olajszivattyú, illetve a továbbfejlesztett aerodinamika, az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok és az intelligens könnyűszerkezetes építés is a koncepció része. Az új BMW 3-as Coupé és az új BMW 3-as Cabrio minden motorváltozata teljesíti az EU5 kipufogógáz-szabvány előírásait.

BMW High Precision Injection
BMW High Precision Injection

Kezdjük a részleteket alulról. Az új BMW 318i Coupé és Cabrio kivitelei számára egyaránt új belépőmodell jelenik meg. A két új változat hajtásáról a szegénykeverékes közvetlen befecskendezéssel működő, 2,0 literes, négyhengeres benzinmotor gondoskodik. A réteges keverékképzés néven is ismert szegénykeverékes rendszer viszonylag csekély üzemanyag-mennyiséggel teszi lehetővé a magas motorteljesítmények elérését. A Második generációs közvetlen benzinbefecskendezés (High Precision Injection) rendszerében közvetlenül a gyújtógyertya közelében elhelyezett injektorok juttatják az üzemanyagot az égésterekbe.

A szegénykeverékes üzem során az égéstérben az üzemanyag-levegő keverék különböző összetételű rétegei alakulnak ki. A gyújtógyertyától mért távolság növekedésével a keverék benzinaránya folyamatosan csökken, így csupán az elektródák közvetlen szomszédságában van egy dúsabb, gyulladásképes keverékréteg. Ennek begyulladását követően a gyújtógyertyától távolabbi rétegek tiszta és egyenletes égése is megkezdődik.

A BMW 318i erős és takarékos erőforrása ennek megfelelően 6000-es percenkénti fordulatszámnál 105 kW/143 LE teljesítményt, valamint 4.250-es percenkénti fordulatnál 190 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál. Ezen értékeivel álló helyzetből 100 kilométer/óráig mindössze 9,1 (BMW 318i Coupé), illetve 10,3 másodperc (BMW 318i Cabrio) alatti gyorsulásokat, és egyaránt 210 kilométer/óra maximális sebességet biztosít. Az EU-tesztciklus során a BMW 318i Coupé 100 kilométerenként 6,3 literes átlagos üzemanyag-fogyasztást, illetve kilométerenként csupán 146 gramm széndioxid-kibocsátást produkált, a BMW 318i Cabrio megfelelő értékei 6,6 liter illetve 154 gramm.

BMW 335i
BMW 335i

A BMW 335i Coupé és Cabrio új fejlesztésű, soros hathengeres aggregáttal érkezik a piacra, amely első ízben alkalmazza együttesen a kettős turbófeltöltője (BMW TwinPower Turbo), a második generációs közvetlen benzinbefecskendezés (High Precision Injection) és a VALVETRONIC szelepvezérlés fejlett megoldásait. A 3,0 literes konstrukció 5800-as percenkénti fordulatszámnál éri el 225 kW/306 LE maximális teljesítményét, míg 400 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka az 1200 és 5000 fordulat közötti tartományon mindvégig rendelkezésre áll.

BMW Valvetronic
BMW Valvetronic

Feltöltő-rendszere – amely a „TwinScroll” elv alapján a kipufogó-leömlőben, illetve magában a feltöltőben is három-három hengert különválasztva lát el – és az ismételten továbbfejlesztett VALVETRONIC változó szelepvezérlése közvetlen gázadási reakciókról gondoskodnak. Ezen megoldásai, illetve a közvetlen benzinbefecskendezés kombinációja révén az új motor már egy nyolchengeres atmoszférikus erőforrás teljesítményszintjét kínálja, kedvező üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek mellett.

A 0-tól 100 kilométer/órás tempóig tartó gyorsításhoz a BMW 335i Coupé számára ennek megfelelően mindössze 5,5 másodperc (Cabrio: 5,8 másodperc) is elegendő, a végsebességet pedig mindkét változat esetében csupán az elektronika korlátozza 250 kilométer/órára. Átlagos üzemanyag-fogyasztásként az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként 8,4 (Coupé) illetve 8,8 literes (Cabrio) értékek adódtak, míg a széndioxid-kibocsátások kilométerenként rendre 196 illetve 205 grammot tesznek ki.

Az egyik 6 hengeres BMW dízel
Az egyik 6 hengeres BMW dízel

A dízelmotorok palettáján az új BMW 3-as Coupé és Cabrio piaci bevezetésére két újdonság is megjelenik, a 325d motorterében ugyanis a BMW soros, hathengeres dízel erőforrásai új generációjának egy további tagja dolgozik. A 3,0 literes aggregát változó geometriájú turbófeltöltővel, alumínium forgattyúházzal és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készül. Teljesítménye 3750-es percenkénti fordulatszámnál 150 kW/204 LE, míg maximális forgatónyomatéka 1750-es fordulatnál 430 newtonméter.

Az új BMW 325d Coupé mindössze 6,9, míg az BMW 325d Cabrio 7,5 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebességük 244 illetve 238 kilométer/óra. Az EU-szabvány szerint felvett átlagos üzemanyag-fogyasztás 100 kilométerenként 5,7 literes (Cabrio: 6,1 liter), illetve a széndioxid-kibocsátás kilométerenként 151 grammos (Cabrio: 160 gramm) értéke szintén az új motorváltozat gazdaságosságát és hatékonyságát igazolja.

Az új hathengeres erőforráshoz hasonlóan a BMW 320d Coupé és Cabrio négyhengeres dízelmotorját szintén 5 kilowatt teljesítménynövekedés jellemzi. A 2,0 literes konstrukció legnagyobb teljesítménye ezzel már 135 kW/184 LE, ami 4000-es percenkénti fordulatszámnál, míg az elődjéhez képest 30 newtonméterrel nagyobb, immár 380 newtonméterre emelkedett maximális forgatónyomaték 1900-as fordulatnál jelenik meg a főtengelyen.

Az új BMW 320d Coupé a 0 és 100 kilométer/óra közötti gyorsítást mindössze 7,5, míg a Cabrio változat 8,3 másodperc alatt abszolválja, legnagyobb sebességük pedig 237 illetve 228 kilométer/óra. Ezen értékek ismeretében az EU-tesztciklus során felvett, 100 kilométerenként csupán 4,7 (BMW 320d Coupé), illetve 5,1 literes (BMW 320d Cabrio) átlagfogyasztás kedvezőnek számít, éppen úgy, mint a kilométerenként 125 illetve 135 grammra adódó széndioxid-kibocsátás.

Az új BMW 3-as Coupé így már összesen öt benzines és négyféle dízel erőforrással áll rendelkezésre, de az új BMW 3-as Cabrio is öt benzin- és három dízelmotorral várja majd vásárlóit. A benzines konstrukciók választéka mindkét modellváltozat esetében két négy- és három hathengeres aggregátot tartalmaz, míg a dízelek egy négy, valamint három illetve kettő hathengeres konstrukciót sorakoztatnak fel.

320d EfficientDynamics Edition

A BMW prémium-autógyártóként tovább növeli előnyét a különösen csekély károsanyag-kibocsátású, ám dinamikus modellek fejlesztése területén. A 320d mellett kínált párhuzamos ajánlatként ugyanis 2010-ben az új BMW 320d EfficientDynamics Edition modell is a piacra érkezik. A Limousine 120 kW/163 LE teljesítményével az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként 4,1 literes üzemanyag-fogyasztást és kilométerenként 109 gramm széndioxid-kibocsátást produkált.

A BMW 320d EfficientDynamics Edition a márka jelenlegi modellpalettájának legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztású és károsanyag-kibocsátású tagja, 3250 és 4200 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 120 kW/163 LE teljesítményt, 1900 és 2750 fordulat között pedig 380 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál.

A 2,0 literes, négyhengeres dízelmotor teljes egészében alumínium forgattyúházzal, változó kompresszoroldali lapátgeometriájú turbófeltöltővel és a legújabb generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel készül. Az új Limousine – amelynek legfőbb piacai Németország, Anglia, Olaszország és Spanyolország – mindemellett továbbfejlesztett aerodinamikai adottságokkal és hosszabb végáttétellel gördül le a szerelőszalagról, de kettős tömegű lendkereke innovatív technikájaként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás megoldását is felsorakoztatja.

A kettős tömegű lendkerék, illetve annak új, a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolási technikája, valamint a hosszabb áttételezés eredményeképpen a BMW 320d EfficientDynamics Edition a hétköznapi közlekedés során használt gyakorlatilag minden sebességtartományban alacsonyabb fordulatszámokon dolgozhat. Az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából kedvező terhelési munkapont-eltolásra a BMW dízelmotorjait jellemző közvetlen gázadási reakciók és kulturált járás megőrzése mellett kerülhetett sor.

Annak érdekében, hogy a kulturált, rezgésmentes járás alacsony fordulatszám-tartományokon is megmaradjon, a BMW 320d EfficientDynamics Edition motorját a tervezők új megoldásként a centrifugális erő vezérelte röpsúlyos tömegközéppont-eltolás technikájával szerelték fel. Az innovatív szerkezet hatékonyan egyenlíti ki a motor forgó alkatrészei – elsősorban természetesen a főtengely és a hozzá csatlakozó lendkerék – kisebb kiegyensúlyozatlanságainak összegződéséből származó, főként a legalacsonyabb fordulatszámokon jelentkező rezgéseket.

A berendezés a motor kettős tömegű lendkerekébe integráltan működik, s a terhelés növekedésével jelentkező szabad erők és nyomatékok hatékony csillapításával már a legalacsonyabb fordulatszám-tartományokon is akusztikailag is kifogástalan teljesítmény-leadást biztosít. E komfortbeli előny gyakrabban késztetheti arra a vezetőt, hogy akár eggyel magasabb sebességi fokozatba kapcsolva közlekedjen, illetve mellőzze a megszokott visszaváltásokat.

A BMW modelljeinek karakteres menetteljesítményeire egyértelmű bizonyíték az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó, mindössze 8,0 másodperces sprint, míg a BMW 320d EfficientDynamics Edition ötödik fokozatban 80-tól 120 kilométer/óráig is csupán 9,1 másodpercet igényel. A csúcssebesség 228 kilométer/óra.

Kiemelt Partnereink