Gyártók Vezettük: új Toyota Auris

Vezettük: új Toyota Auris

Biró Csongor | 2015.06.03 19:29

Vezettük: új Toyota Auris

Nem véletlen, hogy idő előtt megújult a Toyota Auris. A kompakt mezőnyben felgyorsultak a fejlesztések, nem elég jó autót gyártani, a csomagolásra is gondolni kell, és nem szabad megfeledkezni a trendi kiegészítőkről, mai szóhasználattal: okosságokról. Az Auris modernebb, szebb, okosabb lett és még turbós benzinmotort is kapott. Szerencsére a hibrid megmaradt.

Hirdetés

Aki nem lép egyszerre...

Az Auris második generációját 2012 őszén mutatták be, ehhez képest két és fél évre rá megérkezett a friss utód. Kellett a csere, gondoljunk csak arra, hogy az Auris a frissített Mazda 3-assal, a Volkswagen Golffal és a hamarosan érkező Renault Megane-nal és Opel Astrával játszik egy ligában.

Kívülről is látható a változás, átdolgozták a Toyota Auris első lökhárítóit, újak a lámpák. Bent látványosabb a megújulás, a műszerfal módosult, a műszereket és a középső információs kijelzőt is minőségire cserélték. A középső felszereltségi szinttől jár csak a 4,2 hüvelykes központi információs érintőképernyő. A beltér az elődéhez képest elegánsabb, letisztult, modern. Csomagtartója átlagos, az ötajtósé 360 liter (síkba döntött ülésekkel 1199 liter), a kombi 530 liternyi puttonyt kínál, ledöntött ülésekkel 1658 liternyi térrel gazdálkodhatunk.

LED-es világítás

A LED-es nappali fény alapáras, de felárért LED-es fényszóró (tompított és távolsági egyaránt) rendelhető. A LED-es világítástechnológia számos előnyt kínál a hagyományos izzókkal szemben: az általuk kibocsátott fény színhőmérséklete közelebb áll a természetes napfényéhez, energiafogyasztásuk alacsonyabb, élettartamuk pedig 100 ezer óra – csaknem annyi, mint magáé a járművé. A hátsó lámpatestben LED fénysáv technológiával találkozunk.

Kis turbó

A benzines kínálat újdonsága az 1,2 literes közvetlen befecskendezéses benzines turbómotor. A 2,0 literes turbódízel helyére egy új, 1,6 literes D-4D erőforrás lépett, míg az 1.4 D-4D motort alapvetően átdolgozták. Az Auris motorkínálatának minden egyes tagja teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait. A kínálatban megmaradt az 1,33 literes Dual VVT-i és az 1,6 literes Valvematic erőforrás.

A Toyota vadonatúj, 1197 köbcentis, 16 szelepes, négyhengeres, közvetlen benzinbefecskendezéses (egy munkaütemen belül többször is) turbómotorja továbbfejlesztett szívó- és kipufogó oldali, széles tartományban változó szelepvezérléssel, a fokozott keverékörvénylést biztosító szívóoldali beömlőkkel rendelkezik, a kipufogó leömlők hengerfejben egyesülnek, különlegessége a könnyű szelepvezérlés, a változó vezérlésű olajfúvóka rendszer, valamint a műanyagból készült keverőház és szívócsövek. Maximális teljesítménye 116 LE, maximális forgatónyomatéka 185 Nm (1500 fordulat/perctől 4000 fordulat/perc fordulatszámig). Hatfokozatú kézi kapcsolású sebességváltóval társítva a motor 10,1 másodperc alatt gyorsítja az új Aurist 100 kilométer/óra sebességre, a modell végsebessége 200 kilométer/óra. A motorfedelet felemelve feltűnik a töltőlevegő-hűtő, ami a turbóval, az EGR-szeleppel és a pillangószelep házzal közös vízkörön van. Az Otto- és Atkinson-ciklus szerint is dolgozni képes motor nem fickós, éppen elégséges dinamizmussal mozgatja az alig 1,2-1,3 tonnás autót. Halkan működik, 5800-as fordulaton szabályoz le, kicsit hamarabb dadog, mint ahogy várnánk. A hatfokozatú kézi váltó pontos, 130 kilométer/órás sebességnél 2550-et forog a főtengely percenként. A kis turbóssal az országúti tesztkörön 6 literes (száz kilométerenként) átlagfogyasztást értünk el.

Halk dízelek

Az Auris kínálatában most első ízben megjelenő, új, BMW-eredetű 1598 köbcentis turbódízel motor a leköszönő kétliteres erőforrás helyére lép. Maximális teljesítménye 112 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 270 Nm (1750-2250 fordulat/perc között). 0-100 kilométer/órás gyorsulása 10,5 másodpercig tart, végsebessége 190 kilométer/óra. Az motor 4800-as fordulatig kergethető, kiegyensúlyozott, nyugodt haladást tesz lehetővé, valahogy nem akarunk vele sietni. A kétezres vehemenciáját ne várjuk tőle, de a kombi karosszériát is magabiztosan mozgatja. 130 kilométer/órás sebességnél hatodik fokozatban kétezret forog percenként a főtengely. A tesztúton 5,8 literes átlagfogyasztást mértünk. Üzemben tartási költségeit tovább csökkenti a 20 ezer kilométeres karbantartási periódus.

Az 1364 köbcentiméteres turbódízel motort átdolgozták, így teljesíti az Euro 6-os károsanyag-kibocsátási norma előírásait. A motor számos pontján megújult, a módosítások a teljesítmény növelését és a károsanyag-kibocsátás csökkentését célozták. Az új turbófeltöltő turbinatengelyének súrlódása 20 százalékkal kisebb; a jobb hatásfokú üzem révén alacsonyabb fordulatszámokon nagyobb töltőnyomás érhető el. Az új szolenoid üzemanyag-befecskendezési rendszer nagyobb üzemanyag-szivattyút alkalmaz, valamin magasabb, 180 MPa üzemi nyomást tesz lehetővé a közös nyomócsöves rendszerben. Ezt a módosítás kompatibilissá teszi az Euro 6-os motorvezérlő egységgel és szoftverrel. A kipufogó rendszeren belül egy NOx redukciós katalizátort helyeztek el; ezzel teljesült az Euro 6-os normában előírt, 55 százalékos NOx-csökkentés. Az új kialakítású dugattyú és a nyitott kamrás dugattyútető 3,4 százalékkal mérsékli az üzemanyag-fogyasztást. Az új dugattyúk gyémántkeménységű bevonatot (DLC) kaptak, ami csökkenti a súrlódást, és ezáltal a fogyasztást. A szelepfedél szintén új; a műanyagból készült alkatrész 40 százalékkal könnyebb elődjénél, ráadásul a vezérműtengely kenésében és az olajgyűjtésben egyaránt jobb teljesítményt ér el. Az átdolgozott motor legnagyobb teljesítménye 66 kW / 90 LE. A 205 Nm nyomatéki csúcs 1400-2800 fordulat/perc között elérhető. Az Auris 1.4D-4D álló helyzetből 12,5 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órára, a modell végsebessége 180 kilométer/óra.

Árak

Legolcsóbban Aurist 4,14 millió forintért kaphatunk (1,33 literes motorral), a tesztelt 1,2 literes turbóst 5,71 millió forinttól adják, a nagyobbik dízellel az autó 6,25 millió forintért érhető el, hibridet 6,46 millió forintért vihetünk haza (a kombi ára 6,75 milliótól indul).

Hibrid

A hibrid hajtáslánc továbbra is az Auris egyik erőssége, a nyugat-európai Auris-eladások több mint 50 százalékát teszi ki, és az elkövetkező években ez a szám várhatóan tovább emelkedik. Azóta, hogy az Auris kínálatában megjelent a hibrid hajtáslánc, több mint 200 ezer példányban talált gazdára a modell: az Auris jelenleg Európa legkeresettebb hibridje. Újdonság, hogy a hibrid változat (HSD) ezentúl a négy felszereltségi szintből háromban kapható. A HSD rendszer külön-külön és együtt is működni képes komponensei, az 1,8 literes VVT-i Atkinson-ciklusú benzinmotor, illetve az elektromos motorok együttes teljesítménye 136 LE, ami 10,9 másodperc alatt gyorsítja száz kilométer/órára az Auris Hybridet, a modell végsebessége 180 kilométer/óra (szén-dioxid-kibocsátása 79 gramm/kilométer). Zéró kibocsátásra mintegy 50 kilométer/óra egyenletes sebességet tartva körülbelül két kilométeren át képes, az akkumulátor töltöttségi szintjétől és a menetkörülményektől függően. Mind céges, mind családi használatra ez a legjobb választás, a hibrid rendszer felára a karbantartási költségek csökkenésével megtérül, a három kipróbált motor közül pedig egyértelműen ez a legizgalmasabb. Ha aktiváljuk a power módot, egészen fickós az Auris Hybrid, takarékos módban az izgalmakról lemondhatunk, EV módban pedig örülhetünk a kibocsátás nélkül megtett métereknek. A hibrid tömege annyi, mint amennyit az 1,6 literes dízel nyom a mérlegen. A 60 kilowattos villanymotort (csúcsnyomatéka 207 Nm) 6,5 Ah kapacitású nikkel-metálhidrid akkumulátor táplálja.

Futómű

Az első MacPherson rugóstag elemeit módosították: új kialakítású a csavarrugó, a lengéscsillapító, a felső szigetelő, a gumi ütköző és a stabilizátor perselye. Az új Auris hátsó futóműve kettős keresztlengőkaros vagy csatolt lengőkaros kialakítású. Az előbbi felfüggesztést kapja meg minden 1.2 Turbo, 1.6 benzin, 1.6 dízel, valamint a hibrid hajtáslánccal szerelt autó. Az 1,33 literes benzinmotorral és az 1,4 literes dízelmotorral rendelkező autók hátsó felfüggesztése csatolt lengőkaros.

Biztonság

Az Auris ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP törésteszt-programjában. A friss modell az opciós Toyota safety sense csomag alkalmazásával még magasabb szintre emeli az aktív és passzív biztonságot. Az adatokat egy, a szélvédő tetején elhelyezett kompakt, lézert és kamerát egyaránt magában foglaló egység segítségével feldolgozó egység ütközés előtti biztonsági rendszert, sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, automatikus távolságifény-vezérlést és jelzőtábla-felismerő funkciót ad egyszerre, mindezt megbízhatóan (beszállítója a Continental). 30 kilométer/óra sebességig képes a teljes vészfékezésre, ha akadályt észlel, nyolcvan kilométer/óra sebességig besegít a fékezésbe, fölötte csak jelzi a bajt és figyelmeztet a fékezésre.

Kiemelt Partnereink