Gyártók Vezettük az új Ford Mondeót

Vezettük az új Ford Mondeót

Biró Csongor | 2014.10.29 09:05

Vezettük az új Ford Mondeót

Két évet kellett várni, de megérte: a Ford végre Európában is bemutatta a világautónak szánt Mondeót. Fusionként Amerikát egy éve már boldogítja, hibridként is kapható, megújult motorokkal és temérdek vezetési segéddel.

Hirdetés

Intelligens védelem

A Ford is beáll a sorba, a Mondeóban megrendelhető az az új gyalogosészlelő technológia, amely mérsékelheti a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt abban is segíthet, hogy az autós megelőzze ezeket a baleseteket. A már a Focusból ismert ráfutásra figyelmeztető a gyalogosészlelő rendszerrel (80 kilométer/órás sebességhatárig) kiegészítve képes felderíteni az autó előtti útszakaszon tartózkodó embereket. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó előtti útszakaszon, a vezetőt hang- és fényjelzés figyelmezteti a várható balesetre. Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csökkentésével rövidíti le a fékhatás felépüléséhez szükséges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berendezés önálló fékezéssel csökkenti a jármű sebességét. A szélvédő mögött elhelyezett kamera és a lökhárítóba épített radar jeleit dolgozza fel, majd összeveti azokat az előre feltöltött gyalogos alak adatbázis tartalmával, így különböztetve meg az embereket a többi útakadálytól. A csomagba tartozik az aktív fékezés is, amely önálló fékezéssel mérsékli a ráfutásos balesetek súlyosságát, s ami egészen az autó végsebességéig aktív marad.

A városi koccanásgátló 40 kilométer/órás sebességhatárig működik. Nagyobb sebességnél az ütközés előtti asszisztens aktiválódik, amely radarral és kamerával ellenőrzi az autó előtti 200 méteres útszakaszt, és önállóan vészfékezve segít számos különféle ráfutásos baleset elkerülésében, vagy hatásuk mérséklésében. A régi-új fejlesztések sorába tartozik még az adaptív távolságtartó, a követési távolság jelző, az automatikus világítás LED-es távfénnyel, a kormányzásra is képes sávtartó, merőleges- és párhuzamos be- és kiállásra önállóan képes parkolássegéd, a tábla- és a fáradtságfelismerő is.

Ugyancsak a vadonatúj Mondeóban mutatkozott be először az európai piacon a Ford újdonsága, a felfúvódó hátsó biztonsági öv is. Ez egy esetleges ütközés esetén mindössze 40 ezredmásodperc alatt felfúvódik, s a hagyományos övnél ötször nagyobb testfelületen osztja el az erőhatásokat. Emellett kilenc további légzsák óvhatja az autóban ülők testi épségét, köztük egy vezetőoldali térdlégzsák, egy mellkasvédelemre optimalizált vezetőoldali légzsák, valamint vastagabb oldallégzsákok, amelyek formája hatékonyabban védi az utasokat, távolabb tartva őket az ütközési felülettől.

Új motorok

A Mondeo motorpalettáján nagy teljesítményű EcoBoost benzinmotorok és TDCi dízel erőforrások is szerepelnek. Újdonság a 210 lóerős és 450 Nm forgatónyomatékú (percenként kétezres fordulattól), kétliteres TDCi motor, amelyre még jövő év elejéig várni kell, így a nemzetközi bemutatón sem vezethettük. A Ford technikai szakemberei szerint az elektronikus vezérlésű szekvenciális kettős turbófeltöltés gyorsabb gázreakciókat biztosít. Egy kisméretű, kis tehetetlenségű turbina gyorsan építi fel a kezdeti turbónyomást, s ezután egy nagyméretű, nagyobb tehetetlenségű turbótöltő tartja fenn a nagyobb nyomást a csúcsteljesítmény kiaknázásához. A turbótöltők működését levegő- és vízhűtés segíti, hogy hatékonyabban préselhessenek levegőt a motor égésterébe; az üzemi hőmérséklet gyorsabb elérését hővezérlő rendszer támogatja, esetenként az egyes részegységek hűtésével biztosítva a motor optimális hatékonyságát, szükség esetén pedig a változó fordulatszámú olajszivattyú biztosít magasabb olajnyomást. A szimpla, változó geometriájú turbótöltővel felszerelt 2,0 literes TDCi dízelmotor 150 és 180 lóerős változatban is szerepel a kínálatban.

A mérnökök mindhárom 2,0 literes TDCi egység motorblokkját áttervezték, új hengerfejet és üzemanyag-befecskendező rendszert terveztek, s az emisszió további csökkentése érdekében a motort felszerelték a Ford új nitrogénoxid-szűrőjével. Csalódást okozott azonban még a 180 lovas változat is, az andalúziai emelkedőket, Focusra tervezett kanyarokat még annyira sem bírta, mint a 160 lovas, 240 newtonméteres, 1,5 literes benzines változat (alumínium motorblokkjában a töltőlevegőt víz hűti). Igaz, utóbbit kombiként teszteltük. A megerőltető menetpróbán tíz literre sikerült leszorítani a benzines puttonyos fogyasztását, a dízel ötajtós a kanyargós hegyi szakaszon hét, az autópályán és városi forgalomban tesztelve hat literes átlagot ért el. A 400 newtonméteres nyomatékkal büszkélkedő dízelmotor alacsony fordulatnál nem húz eléggé, kilencvennél 1500-at forog a főtengely (120-nál kétezret, 130-nál 2200-at), a benzines ugyanekkor kétezret pörög (130-nál háromezret).
Jövőre rendelhető lesz a Mondeo a Ford állandó összkerék-meghajtási rendszerével is, ami észrevétlenül kapcsol az elsőkerék-meghajtás és az összkerék-meghajtás között. A rendszer minden 16 ezredmásodpercben megméri a kerekek tapadását, és 100 ezredmásodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között.

A Mondeo a szegmens legelső olyan modellje lesz, amelyhez egyliteres benzinmotor is rendelhető (125 lóerővel, magyar piacra nem szánják). A Ford 1,5 literes EcoBoost blokkja is megrendelhető a Mondeóhoz (160 lóerővel), s a kínálatban a kétliteres EcoBoost blokk is megtalálható 203, illetve 240 lóerő teljesítménnyel. A céges flottákba szánja a Ford az 1,6 literes dízelmotorral hajtott változatot, amelynek a szén-dioxid-kibocsátása a gyártó szerint 94 gramm/kilométer. Jövőre érkezhet a Focusban bevezetett 1,5 literes dízelmotor is, amely leváltja az 1,6-ost.

Európai hibrid

A Mondeo Hybrid mozgatásáról kétliteres benzinmotor és két elektromotor (egy 88 kW állandó mágneses, váltóáramú elektromos szinkronmotor a hajtásra, egy másik pedig a visszatápláló töltésre szolgál) gondoskodik (CO₂-kibocsátása 99 gramm/kilométer). Az 1,4 kWh teljesítményű, 35 kilowattos lítium-ion akkumulátor élettartama 10 év vagy 240 ezer kilométer. Ez a Ford-hibridek első generációja, amely a belsőégésű motor használata nélkül is képes haladni. A karosszéria légellenállását több megoldás is csökkenti, akár 10 százalékkal is; ilyen például az változtatható hűtőrács, az intelligens visszatápláló töltés, valamint az elektromos rásegítésű kormánymű és a stop-start rendszer. A Mondeo Hybrid benzinmotorja nem hajt meg segédberendezéseket, amivel jelentős mértékben csökken a blokk terhelése. A klímaberendezés elektromos hajtású, akárcsak a hajtáslánc hűtőrendszere és a vákuumszivattyú is. Az új kipufogógázhő-visszanyerő rendszer segít a kabin gyorsabb befűtésében.

Elektromos üzemmódban a Mondeo Hybrid végsebessége 135 kilométer/óra; a különleges tervezésű, 2,0 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor és az elektromos hajtáslánc kombinációjának összteljesítménye 187 lóerő, a sajtóanyag szerint üzemanyag-fogyasztása 4,2 liter/100 kilométer, CO₂-kibocsátása pedig 99 gramm/kilométer. Rövid tesztünkben 7,4 literes átlagot értünk el, a hibrid működése kifinomult, de nagy gázra hangosan dolgozik a benzinmotor, az elektromos hatótávja 3-5 kilométer, ám az elektromos mód nem kapcsolható, 383 literes csomagtartója lépcsős, ennélfogva használhatatlan.

Gyártási különlegességek

A modern gyártási eljárásoknak köszönhetően az új Ford Mondeo szerkezete erősebbé vált, ami nemcsak nagyobb biztonságot nyújt, hanem a tömege is csökkent, s az autó újrahasznosíthatósága is javult. Az iparágban első alkalommal használtak fel az A oszlopokhoz, a B-oszlopokhoz és a tetőhöz hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélt. A hidroformázás során a fémet nagy nyomású folyadékkal préselik; ezzel a megoldással sokkal bonyolultabb formák alakíthatók ki, mint a hagyományos préseléssel, s az így készített alkatrészek könnyebbek, erősebbek és merevebbek. A Valenciában gyártott Mondeo hidroformázott tetősínjei kevesebb részből állnak, amelyeket lézerhegesztéssel illesztenek össze; ez a megoldás 2,5 kilogramm tömeg megtakarítását jelent oldalanként. A B oszlop 64 milliméterrel kisebb mértékben torzul az oldalirányú ütközések során, ugyanakkor hat kilogrammal könnyebb. A Mondeo karosszéria-szerkezete 61 százalékban nagy szilárdságú acélból épül fel. A tetőszerkezet hőkezeléssel keményített acélból készül, ami további fél kiló tömegcsökkentést eredményez.

A négy- és ötajtós modellek csomagtérajtajának (űrtartalma defektjavítóval 525/550/525 liter, ledöntött ülésekkel 1446/1630 liter) belső szerkezete magnéziumból készül, ami körülbelül 40 százalékos tömegcsökkentést eredményezett a hagyományos acélszerkezethez képest. Az 1.5 EcoBoost motorblokk beépítése és a reciklált anyagból készült energiaelnyelő rendszer bevezetése további 115 kilogramm tömegcsökkentést jelent; ez utóbbi megoldás mind az amerikai, mind az európai gyalogosbiztonsági előírásoknak megfelel.

A különleges kialakítású stabilizátorrúd frontális ütközésnél kevésbé mozdul el, minimumra csökkentve a kormánymű fogaslécének elmozdulását. A küszöbök martenzites bóracélból készülnek, így jobban ellenállnak az oldalirányú ütközés erőhatásainak.

Mindemellett a Ford újszerű technológiát alkalmazott, aminek segítségével az első lökhárító egyes elemeibe beépíthette az eldobható műanyag vizespalackok újrahasznosított anyagát. Ilyen műanyagból készül a Xenoy nevű anyag, ami 38 százalékkal csökkenti a az autó orrában található energiaelnyelő rendszer tömegét.

Már rendelhető a Mondeo Magyarországon is, az első modelleket még idén átvehetik a vásárlók, 7,75 millió forintos az ötajtós benzines 160 lovas alapmodell, 8,19 millió a kombi, 9,19 millió az ötajtós 180 lovas dízel, a hibridért pedig 9,35 millió forintot kérnek.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink