Gyártók Vezettük az Audi S3 Limousine-t

Vezettük az Audi S3 Limousine-t

autopro.hu/B.Cs. | 2013.11.21 07:34

Vezettük az Audi S3 Limousine-t

Az Audi A3 Limousine gyártósorán készül az Audi A3 Cabriolet is, amelynek nemzetközi menetpróbáján a sorozat legerősebb, 300 lovas S3 változatát is kipróbálhattuk.

Pár hónappal az új limuzin-sorozat megjelenése után tavasszal érkezik a csúcsmodell, az S3 limuzin. Négyhengeres motorja a legmodernebb technológiákat egyesíti, és újabb fenevaddal szaporítja a győri élményautók sorát. Az Audi S3 Limousine S tronic váltóval 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-ról 100 kilométer/órára, manuális váltóval a sprint 5,3 másodpercet vesz igénybe. 250 kilométer/óránál a sebesség már elektronikusan szabályozott. A négyhengeres turbómotor átlagosan - a sajtóanyag szerint -6,9-7 liter üzemanyagot fogyaszt 100 kilométerenként. Erre a dél-franciaországi menetpróbán rácáfoltunk, a visszafordítókkal teletűzdelt hegyi utakon gumit- és fékeket felgőzölő üzemmódban két-háromszorosát is megetettük a győri motorral.

A 2.0 TFSI erőforrás teljes egészében új fejlesztésű konstrukció, 1984 köbcentiméteres az összlökettérfogata (82,5 x 92,8 milliméteres furat/löket), ebben közös az elődjével. 221 kW (300 LE) legnagyobb teljesítménye 5500 és 6200 percenkénti fordulatszám között jelenik meg főtengelyén, 380 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig az 1800 és 5500 percenkénti fordulat közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A motor teljesítményét nagyszilárdságú alumínium dugattyúk és szintén fokozott erőhatásokra méretezett, új ágyazásokkal kialakított hajtókarok közvetítik a főtengely felé. Az 1.8 TFSI erőforrásétól eltérő, új alumínium-szilícium ötvözetből öntött hengerfej csekély tömeg mellett kombinálja a magas fokú hőállóság és szilárdság erényeit.


Teljesítményét továbbfejlesztett turbófeltöltő növeli, amely 1,2 bar töltőnyomást állít elő, akár ezer Celsius fokos gázokkal is dolgozhat. A komprimált levegő hőmérsékletét nagy teljesítményű töltőlevegő-hűtő mérsékli nagymértékben, jelentősen megnövelve az égésfolyamathoz rendelkezésre álló levegő mennyiségét. Az elektronikus szabályzású wastegate-szelep igen gyors és pontos működésű, s a részterhelési tartományokon a töltőnyomás csökkentésével mérsékli a kipufogógázok ellennyomását, s ezzel a töltetcsere-folyamat veszteségeit.


A négy hengerbe egyaránt az üzemanyag és a levegő optimális arányú keveréke áramlik. Úgynevezett Drumble-szelepek, azaz a szívócsatornában működő, mozgó töltetterelő élek gondoskodnak az érkező levegő megfelelő perdítéséről, függőleges illetve vízszintes tengely körüli örvénylést (drall és tumble) keltve az optimális hengerbeli keverékképzés szolgálatában. A szívóoldali vezérműtengely hatvan, a kipufogóoldali pedig harminc fokos szögtartományon állítható, a kipufogószelepek emelését pedig az Audi valvelift system (AVS) szabályozza két fokozatban.


A 2.0 TFSI igazán izgalmas sportmotor, amely mélyen zengő hangjával különösen intenzív élményt kínál. Ha a szériafelszereltségéhez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer éppen dynamic üzemmódjában működik, a motor még érzékenyebben reagál a gázadásokra, miközben az S tronic visszakapcsolásaihoz rövid gázfröccsök szolgálnak stílusos aláfestésként. A magasabb terhelési és fordulatszám-tartományokon a kipufogórendszer hangszelepei is nyitnak. A motor kulturált járásáról két kiegyenlítő tengelye gondoskodik. Alapjáraton szelíd bárány, padlógázon vérfarkas az S3 Limousine. A kézi sebességváltó gombja az R8-ast idézi, ráspolyos borítása lereszeli a kapanyéltől felkérgesedett bütyköket a tenyerünkről.


Az innovatív hőmenedzsment keretében két, közös modulban dolgozó forgótárcsás szelep szabályozza a hűtőfolyadék áramlását illetve hőmérsékletét, hatékonyan segítve, hogy a kenőolaj az indítást követően mielőbb üzemi hőmérsékletére hevüljön. A kipufogóleömlő a hengerfejbe integrált konstrukció, amely ugyancsak a motor hidegindítást követő gyorsabb felmelegedését, illetve a kipufogógázok hűtését szolgáló megoldás. További gazdaságosságnövelő technológia a dugattyúpalástok újszerű bevonatolása és a kiegyenlítő tengelyek egyaránt a súrlódáscsökkentést szolgáló hengergörgős csapágyazása, valamint az igény szerinti szállítású olajszivattyú és az automatikus motorleállítás és -indítás rendszere.


A hatfokozatú manuális és az extrafelszerelésként rendelhető, villámgyors működésű, szintén hatfokozatú S tronic alsó fokozatai sportosan rövid áttételűek, míg a hatodik fokozat hosszú áttétele az üzemanyag-fogyasztás mérséklését szolgálja.

A dinamikus indulások során kívánságra a rajtautomatika (launch control) (csak az S tronic váltóművel) adja át a motor erejét hatékonyan, pontosan meghatározott kipörgés mentén az útfelületre. A kettős tengelykapcsolós sebességváltó további szolgáltatása üzemanyag-takarékos szabadonfutó funkciója, amely az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer efficiency üzemmódjában, gázelvételre aktiválódik. A kocsit nem lehet kihozni a sodrából, pedig tanult pesti kollégák is nyüstölték az S3-as flottát. Még a csúszós, nyálkás, levelekkel megbolondított éles kanyarokban sem indult el az autó feneke, még kikapcsolt, azaz sport állású ESP-nél sem. Inkább az orrát tolja, ez általában jellemző a quattrókra.

A szériakivitelhez tartozó állandó összkerékhajtás révén az Audi S3 Limousine vonóerő-átadási és menetdinamikai képességei, illetve stabilitása terén egyaránt döntő előnyt élvezhet. A quattro hajtás központi eleme az új fejlesztésű, elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsoló, amely az első és a hátsó tengely közötti kedvezőbb tömegeloszlás érdekében a hátsó differenciálmű előtt kapott helyet. A kompakt konstrukciójú és viszonylag könnyű tengelykapcsoló a motor felől érkező forgatónyomaték elosztását végzi, amit alapesetben túlnyomórészt az első kerekekre küld. Amennyiben ezek vonóerő-átadási képessége csökken, a forgatónyomaték egy részét fokozatmentesen a hátsó tengelyre irányítja át.

A futómű harmonikus összhangban áll a nagy erejű motorral. Az Audi S3 Limousine pontosan és közvetlenül reagál a kormánymozdulatokra, s mindenfajta kanyarívet tempósan és karosszériája csekély dőlésével teljesít. Döntő tényező ebben első és hátsó tengelye közötti, finoman kiegyensúlyozott 59:41 arányú tömegeloszlása, amelyhez motorja 12 fokban hátrafelé megdöntött beépítése éppúgy nagyban hozzájárul, mint előretolt első tengelyvonala. Mindkét megoldást az új moduláris keresztmotoros platform alkalmazása tette lehetővé. Az első felfüggesztések segédváza és a függőcsap egyaránt alumíniumból készül, a hátsó felfüggesztések négykaros rendszerűek.

Az S-sportfutómű az A3 Limousine modelléhez viszonyítva 25 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát. Még sportosabb irányíthatósági tulajdonságokat kínál a szériafelszerelésként kínált progresszív kormányzás, amelynek fogaslécét úgy tervezték, hogy a bekormányzással arányosan egyre közvetlenebb áttételt biztosítson. Ennek eredményeképpen parkoláskor és városi forgalomban jóval kisebb kormányzási igény, míg gyors tempónál és sportos vezetéskor magas fokú pontosság jellemzi. A sebességfüggő rásegítés szabályzórendszerével együtt, a vezető így minden menethelyzetben optimális kormányzási tulajdonságokat élvezhet.

Az Audi S3 Limousine alapfelszereltségében az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer is szerepel, amellyel a gázpedál, a kormányrásegítés és az opcionális S tronic sebességváltó karakterisztikája változtatható. A vezető egyszerű gombnyomással választhat a comfort, auto, dynamic, efficiency és individual üzemmódok között, utóbbiban egyéni igényei szerint maga állíthatja össze a kívánt járműprofilt.

Az Audi drive select az extrafelszerelésként rendelhető Audi magnetic ride rendszerének működését is befolyásolja. E technikával olyan szintetikus szénhidrogén-olaj áramlik a lengéscsillapítók dugattyúján keresztül, amely apró mágnesezhető részecskéket tartalmaz. Amikor a megfelelő tekercs feszültség alá kerül, e részecskék állása a létrejövő mágneses mező szerint rendeződik át, s az olaj áramlásának irányára merőleges pozíciójukban jelentősen mérséklik az átfolyási mennyiséget.

Az Audi S3 Limousine szériafelszereltségben a riasztóberendezés, a komfort automatikus légkondicionáló, a xenon-plus fényszórók, Bang&Olufsen hifi, valamint a rakodóhelyek és csomagtér-kiegészítők összeállítása is szerepel. Az információs és szórakoztató rendszerek csúcsán az MMI touch rendszerrel kiegészített MMI navigáció plusz navigációs berendezés áll, amelynek kiegészítéseként az Audi connect a rendkívül gyors LTE-szabvány szerinti internet-kapcsolaton keresztül hozza el az autóba az Audi testre szabott online-szolgáltatásait. A Győrben készülő csúcsmodell Magyarországon november 14-től rendelhető, az ügyfeles megrendelések 2014 februárjától érkezhetnek, a modell alapára 13 millió 238 ezer 60 forinttól indul.

Kiemelt Partnereink