Gyártók Vezettük: Renault Kadjar

Vezettük: Renault Kadjar

Biró Csongor | 2015.06.11 10:03

Vezettük: Renault Kadjar

Kalandot keresőknek dob piacra egy szabadidő-autót a Renault. A Captur sikerén felbuzdulva a Nissan Qashqai műszaki alapjain érkezik a kompakt mindentudó, akár összkerék-meghajtással is, kétszáz milliméteres hasmagassággal és 527 literes csomagtérrel. Kipróbáltuk.

Hirdetés

Dizájn és forma

A Renault Kadjar olyan kompakt (C szegmens) öszvér, amely egyesíti magában a szabadidő-autók, a kombik és a csapotthátú karosszériák minden előnyét. 4,45 méter hosszú, 1,84 méter széles, magassága 1,60 méter. Kerekei akár 19 hüvelykesek is lehetnek. Hasmagassága 200 milliméter, így 4x4-es hajtás nélkül is letérhetünk a műutakról, azzal meg pláne. Első terepszöge 18 fok, a hátsó 28 fok. A Renault kínálatában a Koleos helyére érkezik, bár nem annak az utódja.

Az új Espace-ban megismert fénytechnika a Kadjarban is helyet kapott, hangsúlyt adva a Renault új márkaidentitásának. Az első lámpatestekben C alakban LED-es nappali fényszórók világítanak, felárért minden fényszóró fénydiódás lehet. A kocsi szép, divatos, hatalmas Renault-logó különbözteti meg trendi versenytársaitól.

A műszerfal a sofőr felé fordul. A fedélzeten található TFT képernyő négy megjelenítési- és öt személyre szabási módot kínál, így a belső hangulat tetszés szerint alakítható ki. Választható klasszikus műszerfal, analóg típusú fordulatszámmérővel és középen a sebességmutatóval, sportos műszerfal, egyszerű fordulatszámmérővel és középen a sebességmutatóval, eco műszerfal, amely az optimális fogyasztáshoz szükséges adatokat mutatja, letisztult műszerfal, amelyen nincs fordulatszámmérő. Az 1,4 négyzetméteres fix panorámatető fényt és kiegyensúlyozott hangulatot teremt az utastérben. Kényelmes hátul is.

Műszaki tartalom

A Renault Kadjar a Renault-Nissan CMF C/D platformjára épül, amely négyéves közös fejlesztés végeredménye. A gyártást a két márka közösen végzi, a Renault többek között a hátsó felfüggesztésért és az erőátvitelért felel. Erre a platformra épül az új Espace, a Nissan Qashqai és az X-Trail. A Kadjar műszakiságban megegyezik a Nissan Qashqai-jal, néhány centis különbségeket fedezhetünk csak fel egyes méreteiben. A dízel- és a benzines változat külön hátsó futóművet kapott, a benzinesé az olcsóbb csatolt hosszlengőkaros megoldás, a dízelé a kifinomultabb multilink. Lehetett érezni a különbséget, előbbi néhol elpattogott az útról, utóbbi feszesen tapadt nagy sebességnél is. Elöl 296x26 milliméteres hűtött, hátul 290x13 milliméteres tárcsafékek lassítják. Nagy sebességről is biztonsággal megálltunk próbánk során.

Legkönnyebb változata (benzines, 16-os kerekekkel) 1306 kilogramm, legnehezebb (dízel, 4WD, 19-es kerekekkel) 1536 kilogramm. Fordulóköre 10,72 méter.

Erőforrások

Még mindig újdonság a Renault-nál az Energy dCi 110 motor, amely először kapott olyan súrlódáscsökkentő anyagból készült hengereket, amelyek az NEDC-ciklus szerinti kibocsátást 3 százalékkal csökkentik. Ebből a motorból 2014-ben több mint 1,3 millió darab készült. Manuális váltóval 260 Nm nyomaték áll a rendelkezésünkre már percenként 1750 fordulattól. Az Energy dCi 110 motor elérhető a hatsebességes dupla kuplungos EDC automatikus váltóval is. A nemzetközi bemutatón csak két motorral és csakis hatfokozatú kézi sebességváltóval vezethettük az újdonságot. A Kadjarhoz legjobban illő 1,6 literes dCi 130 motor elérhető négykerék-meghajtással is, utóbbit könnyű terepen is meghajtottuk.

A downsizingnak köszönhetően a 16 szelepes dízelmotor 96kW / 130 LE teljesítményre képes. A 320 Nm-es nyomaték 80 százaléka már 1500 fordulat/perctől rendelkezésre áll. Egy dízelmotorhoz képest magas fordulaton is kellemesen működik, könnyedén éri el a 4-5 ezres fordulatot, és ebben a tartományban is élvezetesen vezethető. Az 1,6 literes dízelmotorban kilencven kilométer/órás sebességnél 1800-at forgott a főtengely, 130-nál 2500-at, 154-nél 3000-et. Azért, hogy az Euro 6b kibocsátási normáknak megfeleljenek, ezek a motorok NOx-csapdával és karbantartás-mentes részecskeszűrővel vannak ellátva, így csökkentve a fenntartási költségeket.

Koleos és Kadjar

Az 1,2 literes turbós francia erőforrás ebben a modellben már 130 lóerőt ad le percenként 5500-as fordulaton, legnagyobb nyomatéka 205 Nm (2000-es fordulaton). A nyomaték 90 százaléka 1500 fordulat/perctől elérhető. Kilencvennél 1900-at, 130-nál 2900-at, 150-nél 3300-at forog a főtengely percenként.

Mindkét motorral különösen csendes a szép Renault, a benzines kisebb tömege ellenére jóval többet fogyaszt, közel kétszáz kilométeres, erőltetett tesztünk során az 1,2-es elsőkerék-meghajtású Kadjar 9,4 litert fogyasztott száz kilométerenként (tartósan 150 kilométer/órás sebességgel autózva), az 1,6 literes összekrék-meghajtású dízel sok terepezéssel beérte 6,4 literrel. Mindkét változatban eco gombbal csökkenthetjük a fogyasztást és egyúttal a vezetési élményt.

Könnyű terepre alkalmas

Négykerék-meghajtással elérhető, így a rossz tapadási viszonyokat is állja. Akinek nem kell a 4x4-es hajtás, az extended grip elnevezésű tapadássegítővel vigasztalódhat, a rendszerhez tartoznak a speciális „mud and snow” abroncsok, ezek profilja az aszfalton hamar kilöki a betapadt sarat vagy havat, így mindig jobb az úttartás.
Az összkerék-meghajtás csak az Energy dCi 130 motorral együtt kapható. Az elektronikus vezérlésű hajtáslánc valós időben – a sebességtől és a tapadástól függően - szabályozza a hátsó futóműhöz jutó nyomatékot. A tekerőkapcsolóval három mód állítható be: „Lock” módban a rendszer automatikusan lezár és a hajtás 50 százalékát a hátsó kerekekre továbbítja. Az „Auto” módban a hajtás elosztása automatikusan alkalmazkodik a tapadási- és útviszonyokhoz. Normál körülmények között a hajtás az első kerekeken van, ha tapadásvesztés következik be, akkor a hajtás maximum fele a hátsó kerekekre jut. Elinduláskor mind a négy kerék hajtott. „2WD” módban csak az első kerekeket hajtja a motor.

Praktikum

A csomagtartóban található fogantyúk használatával 1/3–2/3 arányban dönthető a hátsó üléstámla. Az első utas ülésének támlája vízszintesbe hajtható, így akár 2,5 méternél is hosszabb tárgyakat is szállíthatunk. A csomagtér padlóját két pozícióban rögzíthetjük: a felső pozíció teljesen lapos padlózatot eredményez, az alsó pozícióval nyeri el a csomagtartó a teljes kapacitását: 527 liternyi tér áll a rendelkezésre (pótkerék nélkül, gumijavító készlettel)(VDA szerint mérve 472 liter). Szintén a csomagtérből kezelhető a behajtható vonóhorog (felárért). Lehajtott ülésekkel a hasznos pakolható tér 1478 literre nő.

Segédrendszerek

A Renault Kadjar olyan vezetéstámogató rendszereket kapott, mint pl.: a tolatókamera, vagy az automatikusan bárhová beparkoló segéd, de vannak fontosabbak is. Az aktív vészfékező funkció (AEBS) 30 és 140 kilométer/óra között élesedik, és figyelmezteti a sofőrt, ha az előtte haladó járművel megnő az összeütközés veszélye. Ha a sofőr nem reagál, vagy nem eléggé reagál, a fékek automatikusan működésbe lépnek, hogy elkerülhető legyen az ütközés (érdekes, hogy a Renault nem alkalmazza a városi koccanásgátlót, ami 30-50 kilométer/óra alatti sebességnél megakadályozza az ütközést). A sávelhagyásra figyelmeztető jelzés 70 kilométer/óra fölött aktív, és hangos búgással figyelmezteti a sofőrt, ha az irányjelző használata nélkül lépi át a sávelválasztó felfestést. A holttérfigyelő rendszer a sávváltáskor tesz jó szolgálatot, a külső visszapillantó tükrökbe épített jelzés figyelmeztet, ha a holttérben másik jármű tartózkodik. Van táblafelismerő is, sebességtúllépésre figyelmeztetéssel. Ez olyan, mintha a feleségünk mindig velünk lenne és folyton belecsipogna: túl gyorsan mész! Mennyire örülnél annak, ha én ilyen gyorsan mennék? - hangzik a kérdés. Meggyőző tud lenni, ezt utánozza a Kadjar rendszere. Szerencsére, ezt ki lehet kapcsolni.

Szórakoztatás

Az új Espace-ban már bemutatkozott a Renault tabletje és annak szoftvere, az R-Link 2. A héthüvelykes kapacitív képernyő testre szabható. A leggyakrabban használt funkciókat tehetjük ide ki, így vezetés közben még könnyebben lehet azokat elérni. Hat különféle profilt menthetünk el, ezek tárolják az R-Link 2 felületének beállításait, továbbá a vezetéstámogató rendszerek, a navigáció és a multimédia paramétereit is. Kezelése megszokást igényel, de a fiatal generációk könnyedén megbirkóznak vele.

Jó a dízelmotor

Gyártás

1978-as indulása óta a palenciai (Spanyolország) üzem több mint 6 millió autót gyártott. Története szorosan összefonódik a Mégane-nal, csak ebből több mint 4 millió készült a modell 1995 ös bevezetése óta. A Kadjar érkezése kiváló alkalom volt arra, hogy az egész üzemet alaposan felújítsák. A présüzem több mint 70 új eszközt kapott a különböző darabok gyártásához; 250, legújabb generációs robotot telepítettek a karosszéria és az alváz egyes gyártási pontjaira; a festő és fényező részleg olyan új fényezőkabint kapott, amely lehetővé teszi az árnyalatok egészen finom felügyeletét is, így a karosszéria és a lökhárítók még egységesebbek lehetnek; a gyártósor méreteit is átparaméterezték, így a Kadjar dimenzióit is képes fogadni. A palenciai üzemben megduplázták a képzések idejét azért, hogy a dolgozók megfelelő oktatást kaphassanak az új eljárásokról. A munkatársak egy része részt vett a prototípusok előállításában is a Technocentre-ban, Guyancourt-ban, így a gyártás során már értékes tapasztalatokkal segíthetik az üzemet. Hazai forgalmazása a nyáron indul hat-kilenc millió forintos alapárért, ősszel kedvezményesebb árú felszereltséggel is választható majd a Kadjar.

Tömegcsökkentés

Nem véletlen, hogy a tömegcsökkentés az autótervezés egyik fő célja, hiszen energetikai szempontból nagyon fontos. Az autó tömege és a károsanyag-kibocsátás közötti arányszám 1:10 000, ami azt jelenti, hogy ha 10 kilogrammal csökkentik az autó tömegét, akkor 1 g/km-el kevesebb szén-dioxidot bocsát ki a működése alatt. A magas hőmérsékleten történő préselésnek köszönthetően is könnyebb lesz az autó. Miután a fém 900°C-ra melegedett fel, így kerül be a présbe. Ezek után hirtelen – pár másodperc alatt – lehűtik, köszönhetően a beépített hűtési rendszernek. Ezzel a technológiával vékonyabb fémlemezhez juthatunk, azonos mechanikai ellenállási mutatók mellett. Az aerodinamikus felépítés miatt légbeömlő nyílásain vezérelt lamellák találhatók, ezek a motor beindításakor zárva vannak, és menet közben a hűtési igénynek megfelelően nyitja őket az automatika. A nemzetközi sajtótájékoztatón megtudtuk, hogy az aerodinamikai fejlesztések 4 g/km-el csökkentik az autó szén-dioxid-kibocsátását.

Egy kerék a levegőben

Kiemelt Partnereink