Gyártók Vezettük: Renault Espace

Vezettük: Renault Espace

Biró Csongor | 2015.04.22 07:59

Vezettük: Renault Espace

Élményautót épített a Renault. Ezúttal nem a száguldás élményét nyújtja, hanem az autózás kényelmét és eleganciáját. Az új Espace már nem egyszerűen buszlimuzin, hanem sokkal inkább sportos egyterű, látványos arculattal és modern, ám otthonos hangulattal. Kulcsszó a testre szabhatóság, de technikailag is magasra emelte a lécet a Renault, belezsúfoltak mindent, ami ma a konkurenseknél elérhető. Digitális bennszülötteknek ideális.

Hirdetés

Minden igényre

A Renault Espace-ban mindent testre szabhatunk, a belső hangulat paraméterei (világítás, masszázsülés, műszerfal) mellett még a motor-sebességváltó-futómű hármast is. A francia tervezők szerint akár egy az ötben autóként is megfelel az Espace. A korábban a Lagunában megismert négykerék-kormányzás (4Control) összeköttetésben áll az intelligens lengéscsillapítással, vezetéstámogató rendszerekből sem szenvedünk hiányt: sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, tompított fény/távolsági fény automatikus kapcsolása, sebességtúllépésre figyelmeztetés, közlekedési tábla felismerő rendszer, holttér figyelő rendszer, követési távolság figyelő rendszer aktív vészfék rásegítővel. Automatikus parkoló rendszere a merőleges és a párhuzamos parkolás mellett a halszálka irányú parkolóhelyekre is bekormányozza a kocsit.

Személyre szabott

A legtöbbet használt kedvenc funkciók mindig az utasok keze ügyébe esnek köszönhetően a személyre szabható nyitóoldalnak és az oda elhelyezhető mini alkalmazásoknak (widget). Egy kattintással előhívható a kedvenc beállítások csokra, ugyanis mindenki elmentheti egy személyes profilba a saját preferált dolgait. A rendszer memóriája 6 különböző profilt képes tárolni, ami különösen hasznos akkor, ha többen használják az autót. Ez a következőkből evődik össze: nyelv, üléspozíció (masszázs gyorsasága és intenzitása) külső visszapillantó tükrök helyzete, HUD (vetített, head-up dislpay) kijelző (magasság, intenzitás), rádióállomások, célállomás a navigációban, belső fényhangulat (szín, intenzitás), a motor élénksége, a motor hangja, a sebességváltó hangolása, a futómű keménysége, a klíma erőssége, a kormányrásegítés mértéke (Multi-Sense). Az új Multi-Sense rendszer jóvoltából az Espace sofőrje az élmények teljes skálájából választhat: a négy előreprogramozott üzemmód (eco, komfort, semleges és sport) mellett egy teljesen személyre szabható mód is rendelkezésére áll. Belső hangulata a vezetőhöz alkalmazkodik: a világítás vörös árnyalatot kap és a motorhang is sportosabb hatást kelt, köszönhetően a Bose hifinek.

Négykerék-kormányzás

A 4Control rendszer folyamatosan aktív az Espace-ban. Komfort üzemmódban 50 kilométer/óra alatti sebességnél (60 kilométer/óra normál, 70 kilométer/óra sport üzemmódban) a hátsó kerekek az első kerekekkel ellentétes irányban, maximum 3,5 fokban fordulnak el. Így olyan hatást ér el, mintha az autó tengelytávja rövidebb, az autó manőverezhetősége pedig egyszerűbb volna. Ha pedig ennél magasabb sebességgel haladunk, a hátsó kerekek az első kerekekkel megegyező irányba fordulnak, így a hatás olyan, mintha az autó hosszabb tengelytávval rendelkezne, ami jótékonyan hat a stabilitásra és a biztonságra.

Míg a 4Control rendszer az autó oldalirányú mozgására van közvetlen hatással, az adaptív felfüggesztés a hosszanti mozgásokat tartja kézben. A rendszer segítségével lágy vagy feszes beállításokkal autózhatunk. Az adaptív felfüggesztés a lengéscsillapítók működését folyamatosan az útviszonyokhoz és a sofőr manővereihez igazítja, legyen az a kormány elfordítása, sávváltás, gyorsítás vagy fékezés. A felfüggesztésben lévő elektromágneses érzékelőkkel az Espace folyamatosan értékeli a vezetési feltételeket, és ennek megfelelően módosítja a beállításokat, akár percenként százszor. Azt ennek ellenére nem értem, hogy az éles keresztbordákon miért szökken akkorát az autó, hogy egy pillanatig megáll bennünk az ütő. Nagyobb sebességnél akár centiket is ugrik oldalra. Első futóműve pszeudo Mac-Pherson, a hátsó félmerev tengely, elöl 320/28 milliméteres hűtött, hátul 290/11 milliméteres féktárcsák lassítják 1,6-1,7 tonnás tömegét. 801-813 kilóval terhelhető (ötszemélyes változat), 2000 kilós fékezett utánfutót vontathat.

Adaptív felfüggesztésének újdonsága abban rejlik, hogy a rendszer része az autó vezérlésének. A menetstabilizátorral (ESC) együttműködve az alábbi adatokat gyűjti be az autó menetdinamikájáról: kerekek forgási sebessége, kormányállás szöge, hosszanti és keresztirányú gyorsulás, féknyomás és motornyomaték. Ez a Renault-szabadalom táplálja meg a központi számítógépet információkkal a jármű menetadatairól.

Fogyókúra

A kocsit kiváló (Cx 0,30) aerodinamikai felépítés jellemzi, elődjénél nemcsak kisebb, de jóval könnyebb is 250 kilogrammot fogyott. Új a padlólemez, az autó elemei is alacsony tömegű anyagok felhasználásával készültek: alumínium az ajtóknál és a motorháztetőn, Noryl műanyag az első sárvédőknél és termoplasztik a csomagtér-ajtónál.

Táblagép vagy kocsi?

A 8,7 hüvelykes érintőképernyőről vezérelhető R-Link 2 online fedélzeti multimédia- és navigációs rendszer az 5 és 7 üléses konfigurációk közötti könnyű váltást is lehetővé teszi. Annyi funkciót állíthatunk be, hogy az Espace sokkal inkább egy drága kütyü, mint autó. A közel 400 kilométeres tesztelés során a sajtóanyag és az instrukciók ellenére is maradt sok sötét terület a menüben. Aki megbarátkozott az elmúlt években a tabletekkel, az tudni fogja kezelni a fűtést, a hifit, a navigációt, a telefonálást, a vezetési segédeket, aki nem, az felejtse el az Espace-t és a jövő Renault-jait. Az új R-Linket megkapja a hamarosan érkező Megane és az év elején megjelenő Scenic, de a következő Clióban is ilyen okos táblagép lesz, csak kisebb.

Más mint az elődje

Méretei (486 x 189 x 168 centiméter) továbbra is nagyvonalúak, de dobozos kisbusz helyett egy sportos szabadidő-alakját vette fel az Espace. Bár utaztunk nádasban, gyümölcsösben, földúton és murvás raliutakon, nem nevezném SUV-nak a kocsit, pedig a franciák elképzelése szerint az új Espace a régi folyékony suvosítása - bármit is jelentsen ez (receptje: Espace + SUV + Fluidity). A három részes panoráma-szélvédő az első ülések fölött fix üvegtetőben folytatódik, 2,8 négyzetméternyi felületet kínál. Aki még fényre vágyik, nyitható panorámatetőt is rendelhet.

Az alacsony tetővonal és a 16 centiméterre megemelt hasmagasság (4 centivel több mint az elődjéé) is jelzik, hogy itt nem egy hagyományos modellel állunk szemben. A tengelytáv 2,88 méter – ez 16 milliméterrel több mint a jelenlegi Grand Espace esetén. A belső tér ennek is köszönheti barátságos tágasságát. Az új Espace-ból nincs Grand, egy méret van.

LED-ben utazunk

A Renault modellek közül az Espace az első, amely 100 százalékban LED-es technológiát kapott. A tompított és reflektor szerepét is betöltő izzó a nappali fényhez közeli erősségű csóvát bocsát ki az útra, közel 20 százalékkal erősebbet, mint egy halogén. Az éjszakai vezetés még kellemesebb, még biztonságosabb lesz így. Hátul az új Espace nagyméretű világítótesteket kapott.

Drót nélkül

A sebességváltó-kar, amely az EDC váltót vezérli tapintásra is kellemes, az elektronikus shift by wire vezérlésnek köszönhetően (amely szükségtelenné teszi a bowden használatát), a váltás zökkenőmentes. A kezelése megszokást igényel, kollégák tapasztaltak némi tétovázást (indulás késlekedése), amikor előre-, illetve hátramenetbe tolták a kart.

Kényelem

Az első ülések körülölelnek. A megnövelt fejtámlák nagyobb kényelemérzetet biztosítanak. A háttámla minden testalkathoz idomul. A magas vezető-pozíció kellemesebbé és biztonságosabbá teszi a hosszú utakon a vezetést. Az ülés magassága és az ülőlap dőlésszöge valamint a deréktámasz külön-külön állíthatók be az ülés jobb oldalán elhelyezett gombokkal vagy az R-Link 2 képernyőjén. Akár hat beállítási profilt is eltárolhatunk a memóriába. Az ülőlapot 24 centi hosszban tudjuk előre vagy hátra csúsztatni emellett az ülőlap hossza 6 centiméterrel növelhető meg. Az Initiale Paris verziókon (a csúcsfelszereltség hamarosan önálló márka lehet, a Renault prémium márkája) 10 féle paraméter állítható be (ebből 8 elektronikusan), így az ideális üléspozíció tökéletesen megtalálható.

Hátul 3 különálló ülés fogadja az utasokat, a harmadik üléssorban két további hely található. A hátsó ülések teljesen a padlóba hajthatók, így az új Espace elnyeri csomagtér-kapacitásának maximumát: lapos padlóval 2101 liter (5 ülés) és 2035 liter (7 ülés). Ülései külön-külön vagy egyesével egyetlen gombnyomásra (akár a vezetőülésben ülve a tabletszerű érintőképernyőt nyomkodva, de a csomagtér, vagy az utastér felől is) hajtogatódnak a padlóba, bármi is legyen a fejtámlák pozíciója. Az ülések lehajtása dominószerű. Ebben egy ötletes szerkezet segít: ahogy elektronikusan kioldanak az ülések, egy rugós mechanika és a gravitáció dolgoznak össze. A csomagtér az ötüléses változatban 680-785 literes (a z üléssor tologatható), hétüléses változatban 614-719 literes, hét üléssel 247 literes.

Downsizing

Három Euro 6-os, 1,6 literes turbómotorral kínálja a Renault az Espace-t. A 160 lóerős dízelmotor a Renault Twin-Turbo technológiáját alkalmazza. A kiskapacitású feltöltő intenzív gyorsulást és azonnali reakciót biztosít alacsony fordulaton. A már 1250-es fordulatnál rendelkezésre álló 265 Nm-es nyomatékkal (60 Nm-rel több, mint a leváltott erőforrásé) az alacsony fordulatszámnál rendelkezésre álló erő összevethető a kétliteres motorokéval. A második turbófeltöltő intenzív gyorsítást biztosít magasabb fordulatszámon, mely dinamikát széles fordulatszám-tartományban képes megőrizni. A motor a 6-sebességes duplakuplungos automata váltóval alkot egységet. Legnagyobb nyomatéka 380 newtonméter, amelyet 1750-es percenkénti fordulattól foghatunk munkára. Az egyturbós változat már ismerős a Renault és a Nissan különböző modelljeiből, 130 lóerős, maximális nyomatéka 320 Nm. Ezt hatsebességes kézi sebességváltóval választhatjuk csak. Legerősebb változata 1,6 literes benzinmotort kapott, 200 lóerős, legnagyobb, 260 Nm nyomatéka percenkénti 2500-as fordulattól áll rendelkezésünkre. Ebben 8,6 másodpercig tart a 0-ról 100 km/h-ra való gyorsítás. Padlógázra meggyőző erővel, vehemenciával és sportos hanggal indul meg az Espace, de nem mondhatjuk vadnak, ugyanakkor elismerjük a 200 lóerős teljesítményt. A hétfokozatú dupla kuplungos váltóval jó az összhang, bár sportmódban kissé nyersen és tanulatlan bakkecskeként ugrik a legkisebb gázra. A dízelmotor jobban tetszett, határozottabb, kiegyensúlyozottabb és erősebb nyomatéka révén találóbb a nagytestű egyterűhöz. Hangja nem dízeles, sőt inkább a benzinest hisszük annak a motorindítás után. Fogyasztásban nagyjából azonosak, mind a dízel, mind a benzines hozzávetőleg 7,5 liter/100 kilométerrel zárta a 2-200 kilométeres teszteket.

Gyártás

Az Espace nagyon-nagyon francia és az is marad, gyártását sem engedik egyelőre ki az országból. A Douai városa mellett fekvő Renault-gyárat 420 millió eurós beruházással készítették fel az új Espace gyártására. A legmodernebb prés-technológiával szerelték fel, a karosszéria elemeit ötezer ponton átvizsgálásnak vetik alá, modernizálták a fényezőműhely helységeit, új minőségellenőrzési folyamatokat vezettek be, és a gyár alkalmazottjai 100 000 óra képzésben és oktatásban részesültek. A két vállalat közötti megállapodás részeként, a lehető legmagasabb minőség közös elérése érdekében a Daimler is segítette tanácsaival a gyártási folyamat fejlesztését, különös tekintettel a fényezési folyamat optimalizálására.

Ár

Az új Espace-hoz legolcsóbban 9,39 millió forintos listaáron juthatunk (dCi 130), a 200 lovas benzines alapára 10,4 millió forint, a 160 lovas dízelért 11 millió forintot kérnek el. Az Initiale Paris csúcsfelszereltség felára két millió forint.

Kiemelt Partnereink