Gyártók Vége a dízeluralomnak?

Vége a dízeluralomnak?

Panker Gergő | 2013.10.25 10:53

Vége a dízeluralomnak?

Annak ellenére, hogy Európában régóta előnyben részesítik a dízel autókat, szakértők szerint az egyre szigorúbb károsanyag-kibocsátás szabályozásoknak, az emelkedő dízeláraknak, valamint az egyre hatékonyabb benzinmotoroknak köszönhetően a dízelek dominanciája hamarosan véget érhet.

Hirdetés

Jelenleg az Egyesült Királyságban értékesített új autók 50 százaléka dízelmotorral szerelt, sőt, Spanyolországban és Franciaországban ez az arány elérheti a 70 százalékot is. Míg az EU-s átlag 55 százalék, Japánban és az Egyesült Államokban a dízel autók aránya 10 százalék alatt marad – szakértők szerint az évtized végére Európát is hasonló adatok jellemezhetik.

Szakértő mérnökökre hivatkozva az Autocar beszámolt róla, hogy a dízelmotorok árát hamarosan felnyomhatják az Euro 6 és Euro 7 szabványoknak megfelelő motorok gyártásához szükséges magas tervezési költségek.

Ráadásul a dízel üzemanyag ára is jelentősen nőhet – ahogy az Amerikában már most is jellemző – mivel az Európában elterjedt adókedvezmények is végesek – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Europe termékfejlesztési vezetője az Autocarnak adott interjújában.

"Európa sok üzemanyagot exportál az Egyesült Államoknak, azonban ha a kereslet csökken, számos finomítót bezárhatnak, amely megemelné a dízelárakat" – folytatta Bakaj.

"Ezen felül a az EU6.1 és EU6.2-es szabványú motorok esetében többletköltséggel kell számolni a kipufogórendszerek fejlesztésénél. Az utóbbi rendkívül szigorú szabályozást vezet be a nitrogén-oxidok és a dízel-kipufogógázok kibocsátásával szemben."

Hozzátette: "Sokkal olcsóbb az EU6.2-nek megfelelő benzines erőforrások gyártása. A dízelesek esetében egy kiválasztó katalizátor-rendszerre van szükség, amely az árak mellett az autók súlyát is megnöveli" – mondta Bakaj.

A szakember hozzátette, hogy jelenleg a benzinmotorok közelebb állnak a szükséges hatékonyság eléréséhez, azonban arra nem tért ki, hogy mindez lehetséges-e hagyományos technológiákkal, például közvetlen befecskendezés, méretcsökkentés, turbómotorok és más rendszerek alkalmazásával, vagy netán az elektromos technológia is része lenne a stratégiának.

Az Autocar ugyancsak idézte Klaus Schmidtet, a BMW korábbi karosszériafejlesztési vezetőjét és a kínai Qoros cég jelenlegi járműfejlesztési igazgatóját, aki elmondta, hogy 2020-ig terjedő időszakban a dízelmotorok iránti igény drasztikus mértékben esni fog az európai vásárlók körében.

Úgy tűnik, az európai döntéshozók egyetértésben lehetnek azokkal, akik azt mondják, hogy a "tiszta dízel" csupán egy utópia, és olyan szigorú szabályozást vezetnek be, amely megszüntetheti a dízeltechnológia egyeduralmát az öreg kontinensen is.

Kiemelt Partnereink