Gyártók VW: útban a világ legnagyobb autógyártója címért

VW: útban a világ legnagyobb autógyártója címért

Panker Gergő | 2014.10.16 05:43

VW: útban a világ legnagyobb autógyártója címért

Világszerte évi 9,72 millió eladott autóval a Volkswagen konszern a Toyota mögött és a General Motors előtt a világ második legnagyobb autógyártójának számít. A konszern azonban az elkövetkezendő időszak kedvező tényezőinek köszönhetően tovább növekedhet.

Hirdetés

Az 1937-ben alapított Volkswagen AG 340 beszállítójával nem csupán VW márkájú személyautókat és kisteherautókat gyárt, hanem számos márkanév alatt készít járműveket: az Audi, a Bentley, a Skoda, a Porsche, a Seat és a Lamborghini mind a VW konszernhez tartoznak. A gyártó a Scania és MAN márkanév alatt teherautókat, és motorokat is értékesít.

A vállalat továbbá számos pénzügyi szolgáltatást is nyújt, mint például a lízing és a flottakezelés. 2013-ban a csoport bevételeinek 90 százalékát a vállalat autóipari üzletága adta, melynek 55 százalékát a VW márka teszi ki. A Ducati 2012-es felvásárlásával a Volkswagen konszern a motorkerékpárok piacával bővítette termékportfólióját.

A Forbes becslése szerint a VW részvényenkénti értéke jelenleg 51 dollár, amely nagyjából megegyezik a vállalat jelenlegi piaci árával. A gazdasági oldal az elemzését a konszern alábbi részlegei, illetve márkái alapján bontotta fel:

  • Volkswagen Kína
  • Személyautók, Seat, kisteherautók
  • Audi
  • Porsche, Bentley
  • Skoda
  • Teherautók: MAN, Scania
  • Volkswagen pénzügyi szolgáltatások

A következőkben felsorolunk néhány trendet, amelyek nagy jelentőséggel bírhatnak a VW értékelése során.

Növekedési potenciál a kínai személyautópiacon

A VW Kína a gyár legfontosabb üzletága, amely a Forbes szerint a vállalat értékének körülbelül 45 százalék adja. Kína a Volkswagen konszern legnagyobb piaca, ahol a gyártó 2013-ban 3,26 millió autót értékesített, 16,25 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A konszern olyan jelentős szereplőkkel versenyzik a kínai piacon, mint a GM, a Toyota, a Ford és a Honda. A VW kínai portfóliója kis autóktól egészen a luxussportautókig terjed: a kínálatban megtaláljuk a Lavida, a Passat, a Jetta, a Sagitar, az Audi A6, A5 és Q5, valamint a VW Tiguan modelleket. E járművek nagy népszerűségnek örvendenek a kínai vásárlók körében, amelynek köszönhetően a VW 2013-ben átvette a GM vezető helyét a legsikeresebb külföldi autógyártók listáján. A vállalat piaci részesedése Kínában már most is 13,8 százalék, és a fokozódó verseny ellenére a kapacitásbővítéseknek és a luxusautópiac növekedésének köszönhetően ez a szám a jövőben tovább emelkedhet. Ha a VW nem is tapasztal növekedést a piaci részesedésében, az egyre növekvő kereslet tovább élénkítheti a gyártó bevételeit. A Volkswagen célja, hogy 2018-ra 4 millió járművet gyártson Kínában.

A VW nemrég tavaly nyitotta meg a FAW-vel közös foshani üzemét

A kínai autópiac bővülése

Kínában a tavalyi év során több mint 20 millió autót értékesítettek, ezzel több mint 6 millió autóval maga mögé utasítva a második helyen szereplő Egyesült Államokat. Bár a 2010 és 2011-ben tapasztalt kétszámjegyű növekedési rátához képest Kína gazdasági fejlődése várhatóan lelassul, még mindig a világ leggyorsabban fejlődő gazdaságának számít, melynek köszönhetően az ország népszerű befektetési helyszín az autógyártók körében. A Forbes előrejelzése szerint Kína gyorsan növekvő autópiaca az évtized végére akár a globális eladások 30 százalékát is adhatja. A rendelkezésre álló bevételek fellendülése és a viszonylag kevés autó (minden ezer lakosra 79 jármű jut) fellendítheti a kínai autóipar növekedését. Összehasonlításként az Egyesült Államokban minden ezer lakosra 791 jármű jut.

Egyre több beruházás és bővülő gyártókapacitás

A Volkswagen 17 helyszínen van jelen Kínában, melyből ötöt tavaly nyitottak meg. Az egyik új helyszín a Kína nyugati részén fekvő Ürümcsi városában található üzem, amelynek az adózás utáni bevételei esetében jelentős növekedésre lehet számítani az elkövetkezendő években. Egy másik új gyártóbázis a Foshanban található gyár, ahol nemrég megkezdték az új Golf gyártását. A Golf az első jármű, amely a vállalat Kínában található MQB (moduláris keresztmotoros platform) gyártósoráról gördül majd le. A Volkswagen 2012-ben mutatta be az MQB platformot, létrehozva egy rendkívül rugalmas járműarchitektúrát, amely lehetővé teszi, hogy ugyanazon a gyártósoron több márka különböző modelljeit szereljék össze különböző darabszámokban. A vállalat ezzel jelentősen csökkenti a gyártással járó költségeket.

Tavaly megkezdődött a Golf helyi gyártása Kínában: a Golf a gyártó első modelljei, amely a kínai MQB moduláris gyártósoron készül

A SAIC Motor Corporationnal, valamint a First Automotive Works Grouppal is partneri kapcsolatban álló VW konszern a 2014. és 2018. közötti időszakban 18,2 milliárd eurót fektet be Kína-szerte különböző fejlesztési és kapacitásbővítő projektekbe, Az egyre nagyobb beruházások, illetve a helyi gyártás lehetővé teszi a Volkswagen számára, hogy felmentést kapjon a helyi importadók alól, illetve jelentősen megnövelik a vállalat hatáskörét, és ez a piaci részesedés további emelkedéséhez vezethet.

Dübörgő luxusautó-piac

Ugyan Kína a világ legnagyobb személyautó-piaca, még mindig nem éri utol az Egyesült Államokat a luxusautók értékesítési volumene terén. A prémiumautók piaca Kínában 2020-ra 12 százalékkal bővülhet, amely túltesz az ország egész személyautó-piacán várható 8 százalékos növekedést. Mindez azt jelenti, hogy a luxusautók piacán Kína már 2016-ra megelőzheti az Egyesült Államokat, átlépve az évi 3 milliós határt. Bár a globális értékesítések terén lemarad a BMW mögött, a VW AG tulajdonában lévő Audi vezeti az eladásokat a kínai piacon. Míg tavaly az Audi közel 492 ezer járművet adott el, a BMW és a Mercedes csupán 391 700, illetve 218 045 autót értékesített az ázsiai országban. A vállalat számára nagy segítséget jelentett, hogy az Audit választották kínai kormány hivatali autók beszállítójának. A Forbes becslése szerint az Audi, Bentley és Porsche márkák piaci részesedése 35 százalékra rúg a kínai piacon.

Kínában helyben készül az Audi A3 Sportback is

A helyben gyártott A3 Sportback értékesítése márciusban kezdődött, a modell gyártásához épített foshani üzemet pedig tavaly adták át. Az A3 Limousine gyártását a következő hónapok során kezdik meg a kínai városban. Az Audi A3, illetve A4 modellek helyi gyártása lehetővé teszi a vállalat számára, hogy elkerülje a 25 százalékos importadót, a hozzáadott értékre kiszabott adót, illetve a fogyasztói adót, melynek köszönhetően a gyártó lényegesen olcsóbban értékesítheti modelljeit. A konszern célja továbbá, hogy a márkakereskedések számát a 2013-ban elérhető 341-ről 2017-re 500-ra növelje. Ugyan az Audi továbbra is a legnépszerűbb prémium gyártó Kínában, az elő negyedben tapasztalt eladásnövekedése elmaradt a BMW és a Mercedes-Benznél regisztrált értékektől. Az A3 típusok márciusban elindított gyártása azonban hozzájárul majd az eladások növekedéséhez, így a Forbes arra számít, hogy az Audi 540 ezer autó értékesítésével megőrzi vezető helyét az idei évben is.

Növekvő európai kereslet a teherautók iránt

A gazdasági helyzet egyes európai piacokon tapasztalt javulása az elkövetkezendő években várhatóan fellendíti majd a VW konszern teherautó-eladásait, azaz a Scania és MAN márkák értékesítéseit. A közép- és nagyméretű teherautók és buszok világpiaca évente körülbelül 5 százalékkal nőtt az elmúlt évek során, míg 2013-ban elérte a 22,75 milliós darabszámot. Európában megnőtt az infrasturkutrális beruházások, illetve építkezések száma, így a teherautó-eladások az idei év első négy hónapjában 7 százalékkal bővültek. A VW számára a növekedés motorja a Scania eladásaiban tapasztalt 11,3 százalékos ugrás volt, melynek köszönhetően a vállalat európai piaci részesedése 15,4 százalékra emelkedett. Az Euro VI standard 2014 eleji bevezetésének köszönhetően az Euro V-ös járművekre leadott előrendelések száma 2013 második felében 38 százalékkal nőtt. Azonban 2013 végén gyorsan elindított beszerzések magas száma miatt 2014 második felében éves szinten az eladások csökkenésérre lehet számítani.

A VW növekvő teherautó-eladásainak motorja a Scania

Ennek ellenére az eladásokra jó hatással lehet a régi járművek kifutása. A válság előtti időszakban a teherautókra nagy kereslet ígérkezett, ám ez az elmúlt években némileg csökkent. Ez azt jelenti, hogy a lecserélendő járművek már élettartamuk végén járnak. A teherautók átlagos életkora a 2013-ra 5,3 évre nőtt a 2001-ben jegyzett 4,1 évhez képest. VW eladásait tehát a régi teherautók cseréje is fellendítheti a következő évek során.

Az elmúlt hónapban a VW bejelentette, hogy a korábbi 62,6 százalékról 98,19 százalékra növelte részesedését a svéd Scania vállalatban. A Volkswagen szerint a lépés lehetővé teszi a vállalat számra, hogy egybeolvassza három teherautó-üzletágát, a Scaniát, a MAN-t és a Volkswagen teherautókat gyártó részlegét, és létrehozzon egy közös gyártóplatformot, amely akár évi 650 millió eurós költségmegtakarítást is hozhat. Mindez a jövőben jelentősebb bevételeket eredményezhez a vállalat teherautókat gyártó üzletága számára.

A hatékony járművek piaca

A globális felmelegedéssel kapcsolatos aggodalmak, valamint az olajárak növekedése miatt a vásárlók egyre jobban érdeklődnek a környezetbarát és kisfogyasztású elektromos vagy hibrid (EV/HEV) járművek iránt, mivel ezeknek az autóknak az üzemeltetése jóval olcsóbb, mint a benzinmotorral szerelt változatoké. Rádásul az elektromos járművek eladásait világszerte számos ösztönzőprogrammal is segítik. Ezen felül az elektromos, illetve hibridhajtású autókban található akkumulátorok ára is egyre csökken. Mindezeknek köszönhetően az elektromos, illetve hibrid járművek összevont piaca 2020-ra több mint háromszorosára, azaz 6,6 millió autóra nőhet, amely így a globális autópiac 7 százalékát tenné ki.

A VW e-Up! főként az európai piacot célozza meg

A Volkswagen konszern környezetbarát programjai közt több kezdeményezés is szerepel, például a VW Think Blue Factory, illetve a Skoda Green Future programja, melyek célja az üzemanyag-fogyasztás csökkentése, illetve a megújuló energiák népszerűsítése. A többi autógyártóhoz képest a VW járművek hatékonysága már most nagyobb. A Volkswagen az első gyártó, amely elhatározta, hogy eléri az Európai Bizottság nagyratörő célját, hogy 2020-ra 95 g/km alá szorítja a gyártók átlagos szén-dioxid-kibocsátását. A motorokkal kapcsolatos innovációk a személyautók esetében akár 90 százalékkal, míg a teherautók esetében 25 százalékkal csökkenthetik a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. Ezzel a trenddel összhangban a Volkswagen azt tervezi, hogy a következő öt évben 84 milliárd eurót fektet az új, környezettudatosabb technológiák fejlesztésébe azzal a céllal, hogy 2018-ra a világ legnagyobb autógyártójává lépjen elő.

Az e-Golffal a VW vezető helyre pályázik az amerikai elektromos-autó piacon

A Volkswagen e-Up!, a gyártó első teljesen elektromos járművét tavaly dobták piacra Európában. A vállalat azonban nem tervezi, hogy a kisautót a hálózatról feltölthető elektromos autók sokkal jelentősebb piacának számító Egyesült Államokban is bevezesse. Ezzel szemben a konszern még 2014-ben megkezdi a csapotthátú Golf teljesen elektromos változatának tengerentúli értékesítését. Az USA rendkívül fontos szerepet játszik a VW elektromos autóival kapcsolatos terveiben, mivel az Egyesült Államok a szegmens teljes eladásainak 40 százalékát teszi ki.

2014 első hónapjaiban az USA elektromos-autó eladásai éves szinten több mint 30 százalékkal nőttek. Az e-Golf már 35 ezer dolláros áron elérhető lesz, hatótávja pedig eléri a 115 mérföldet, amellyel második a Tesla Model S mögött. A jármű legfőbb riválisa a Nissan Leaf, amely az első öt hónapban értékesített 10 400 autóval jelenleg vezeti az USA elektromos-autó eladásait. Az e-Golf a Leafnél nagyobb nyomatékkal, több lóerővel, illetve nagyobb hatótávval rendelkezik, továbbá a jól ismert márkanévnek köszönhetően a debütálást követően a Golf könnyedén lecsíphet a Nissan piaci részesedéséből.

Kiemelt Partnereink