Gyártók Teszteltük a legszebb magyar autót

Teszteltük a legszebb magyar autót

Biró Csongor | 2014.01.30 09:36

Teszteltük a legszebb magyar autót

Elsőként tesztelhettük a kecskemétiek egyik csúcsmodelljét, a Mercedes-Benz CLA 250 a ma kapható legszebb magyar autó.

Hirdetés

Csikóként, 48 kilométerrel vettem át a fehér, AMG-csomagos, látványosan felszerelt CLA-t. Alig két nappal korábban helyezték forgalomba, alig pár héttel korábban kezdte meg életútját a kecskeméti futószalagon. Minőségi ellenőrként vetettem rá magam, de a közösen eltöltött egy hét során semmilyen fogást, vagy kifogásolható hibát nem találtam az újszülöttön. Cserébe sok örömöt és jóságot adott az autó. Nem kellett betörni, kezes, de ha kell ugrik, mint a szélvész.

Sportos kényelem, pazar luxus
A külső szépségére válasz az enteriőr eleganciája és megszokható kényelme. Elöl és hátul is fejtámaszokkal egybeépített kiváló oldaltartású sportosan marasztaló fotelekben ülünk, elöl versenyülésekhez hasonló hurkákkal, valamint kellően hosszú ülőlappal. Négy irányban elektromosan állítható a deréktámasz, külön szabályozható az ülőlap magassága és dőlésszöge, télen az ülésfűtés tesz jó szolgálatot. Hátul már kényelmetlenebbek az ülések, kupés a helyszűke, magas utasok a fejtérre és a lábtérre is panaszkodnak.

Sok a kacattároló, jól használható a négy ajtózseb, a középkonzol üregei és pohártartói, az első ülések alatti kis fiókok. Hátul hálós támlazsebek és kartámaszba rejtett palacktartók állnak az utazók rendelkezésére, a csomagtartó öblös, de nyílása igen szűk. A hátsó ülések szerencsére dönthetők. A kilátás nehézkes: vaskosak az ajtóoszlopok, a hátralátásban a jó kialakítású tükrök és a tolatókamera segít. A bőrözött műszerfal piros cérnája visszatükröződik a szélvédőn, ezt a kellemetlenséget kell megszokni annak, aki ilyen kocsit választ.

Nagy méretű panoráma toló-emelő teteje kívánságra kapható. Az első fix polikarbonát elemhez mozgatható ásványüveg rész csatlakozik, az üveg látványához illő oldalsó díszlécekkel. Az üvegfelület így egyöntetű látványt kelt az elsőtől a hátsó szélvédőig.

Turbómotor, dupla kuplungos váltó
Kupés formájához kifejezetten illő 155 kilowatt teljesítményű turbómotorja (percenként 5500-as fordulatnál) könnyedén elbír a kocsi 1480 kilogrammos üres tömegével. Legnagyobb nyomatéka 350 newtonméter (1200-4000-es percenkénti fordulat között). Maximális sebessége 240 kilométer/óra, álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra 6,7 másodperc alatt katapultál. A közel 400 kilométeres tesztelés során nem volt nagyétkű, 8,6 liter benzint fogyasztott 100 kilométerenként télies és takarékos üzemben. Padlógázzal, vadul vezetve ennek dupláját is elfogadja. Fickósságát jól példázza, hogy a váltó sport módban, ötösből hatosba 160 kilométer/óránál vált fel. Hangja határozott, emberes, dinamikusan vezethető, élvezet vele minden kanyar.

A kompaktok számára újonnan kifejlesztett 7G-DCT sebességváltó egy automatizált, 3 tengelyes dupla kuplungos kézi kapcsolású sebességváltó, hét sebességi és egy hátrameneti fokozattal. A tengelykapcsoló működtetése és a sebességváltás egyaránt teljesen automatikus. A két részváltónak köszönhetően a következő magasabb, illetve alacsonyabb sebességi fokozatba való kapcsolás egy pillanat alatt, és vonóerő-megszakítás nélkül történik.

A középkonzolon található kapcsolóval előválasztható gazdaságos, sportos vagy kézi üzemmód. A sportban csak magasabb fordulatszámoknál kapcsol fel, és korábban kapcsol vissza, mint a gazdaságosban.

Kemény, férfias futómű
Légellenállási együtthatója egyik legjobb a világon (alaktényezője 0,22 a C180 BlueEfficiency modellnél, a tesztelt változatnál 0,28), egyenesfutása kiváló, a leültetett AMG-kivitel oldalszélre nem érzékeny. A Mercedes-Benz CLA négyajtós kupé, a CLS kistestvére, sportos jelenség, a paprikásan drága AMG sportcsomag pedig még keményebbé teszi. Nem túri az úthibákat, a 18-as kerekek az út minden rezdülését közvetítik, rossz úton átok, ám tempósan haladásnál, autópályán áldás. A CLA első futóműve McPherson rendszerű, a hátsó a kerekeken ébredő hossz- és keresztirányú erőket felvevő, oldalanként három kereszt- és egy hosszlengőkarral. A futómű az útra tapasztja a magyar kocsit, az elsőkerék-meghajtásból adódó orrtolás észrevehetetlen. A menetzaj hangosabb, mint amit egy Mercedestől várunk, de ez főleg a téli gumiknak és a sportosra hangolt feszes futóműnek (elöl 20, hátul 15 milliméterrel leültetve), no meg az E-osztályénál szegényesebb zajcsillapításnak köszönhető. A CLA-ban a rugózatlan tömeg csökkentése érdekében alumíniumból készülnek a kerékagyak és a rugótámasztó lengőkarok.

A futóműtől függetlenül valamennyi CLA direkt kormányzással készül. Ez az elektromechanikus szervokormány, a szokásos megoldásokkal összehasonlítva, jobb visszajelzést ad a vezetőnek a menetállapotokról, csak akkor vesz fel energiát, ha csakugyan szükség van rá a rásegítéshez. Ezen kívül, a kormánymű lehetővé tesz különböző kormányrásegítési funkciókat, amelyeket az ESP vezérlőkészüléke vált ki. Ilyen az ellenkormányzás túlkormányzottság esetén, valamint a kormánykorrekció abban az esetben, ha a CLA változó tapadású útfelületeken (µ-split) kezd fékezni. A rendszer emellett képes a fronthajtás kormányzási befolyásának mérséklésére, valamint az oldalszél és az oldalra lejtő út hatásának kiegyenlítésére.

Kiemelkedő biztonság
Az ütközésmegelőző rendszert minden CLA megkapja még Kecskeméten. Ez a radartámogatású ráfutás-megelőző optikai (a műszerfalon piros háromszög) és akusztikai jellel figyelmezteti az esetleg óvatlan autóvezetőt a felismert akadályra, és precízen szabályozott lassításra készíti fel a fékasszisztenst. A fékezési folyamat azonnal megindul, mihelyt a vezető határozottan megnyomja a fékpedált. Ütközésveszély észlelésekor a fedélzeti számítógép pontosan kiszámítja az ideális esetben elkerülhető ütközés kivédéséhez szükséges fékerőt, és a lehető legjobban kihasználja a rendelkezésre álló féktávolságot. Már 7 kilométer/órától segít megelőzni a tipikus ráfutásos baleseteket. Hasznos a holttér- és sávtartó asszisztens (utóbbi rezegteti a kormányt, ha vétlen sávváltást észlel), de lehet automatikus távfényt és robotparkolást is rendelni a CLA-hoz, sőt radaros tempomatot is, amely még kanyarban is követi az előtte haladó autót. Amennyiben a a vezető nem reagál egy tartósan fennálló ütközésveszélyre, a rendszer 200 kilométer/órás sebesség alatt önállóan fékez, csökkentve a lassító vagy álló járművekkel való ütközés súlyosságát. 30 kilométer/órás sebességig a rendszer az álló járművekre is reagál, 20 kilométer/óráig pedig kiküszöböli a ráfutásos baleseteket.

Nem olcsó mulatság
Alapáras (11,132 millió forint a tesztelt modell indulóára) a hét légzsák, a sebességtartó automatika, az éberségfigyelő, a hétfokozatú dupla kuplungos automatikus váltó kormány mögötti váltófülekkel, a multifunkciós kormánykerék, a stop-start, az ütközésveszélyre figyelmezető jelzés. A fehér fényezés, a bőrkárpitozás és a karbonhatású műanyag visszapillantó tükrök felára 378 ezer forint, az AMG-csomag és kivitel 1,1 millió, a bixenon fényszórókat 266 ezerért, a kilépő és kísérőfényeket 120 ezerért, a tolatókamerát 98 ezerért, a sávtartót, a holttérfigyelőt és a parkolóasszisztenst 450 ezerért, az elektromosan állítható és memóriás vezetőülést 106 ezerért, a hátsó oldallégzsákokat 118 ezerért, a panoráma tolótetőt 296 ezerért, a merevlemezes, internetes, multimédiás és navigációs rendszert 844 ezerért, a klímaautomatikát 161 ezerért adják. A tesztautó listaára gyorsan megduplázódik és a képeken látható kivitelben már 16,437 millió forintra rúg. Kétségkívül ugyanakkor ez a legszebb összeállítású hazai gyártmány, ezt überelni csak a 360 lóerős CLA 45 AMG tudja, igaz annak már alapból borsos az ára, 15,732 millió forint.

Az autó alapfelszereltségének része az integrált szerviz csomag, ami négyéves időtartamon vagy 120 ezer kilométeres futásteljesítményen belül díjmentes karbantartást biztosít az új CLA-k tulajdonosainak. Február 1-jétől minden Mercedes-Benz személyautóhoz, így a magyar CLA-hoz is alapáron jár egy félnapos vezetéstechnikai képzés a Mercedes-Benz Driving Events jegyében a drivingcampen. Az új tulajdonos (vagy az autót használó vezető) egy vouchert kap, amit az évente több alkalommal tartott tréningek egyikén válthat be.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink