Gyártók Tesla 3: akár hazánkban is készülhet az elektromos népautó

Tesla 3: akár hazánkban is készülhet az elektromos népautó

Gégény István | 2016.04.04 11:08

Tesla 3: akár hazánkban is készülhet az elektromos népautó

Óriási érdeklődés övezte a megfizethető jövőautó március utolsó napján tartott bemutatását. A különutas gyártó máris szépen termelt bevételt az előfoglalásokból, ám közben sok hiányjel maradt a levegőben.

Hirdetés

2016. március 31. fordulópontot jelenthet a járműipar történetében, egy ideig biztosan emlékezetes dátum marad. Ekkor mutatták be ugyanis a Tesla jóárasított modelljét, amely a ma még luxusnak számító elektromos autózást a nagyon közeli jövőben széles körök számára elérhetővé teszi. Amíg leendő tulajdonosi oldalról a járműiparra ma még egyáltalán nem jellemző felfokozott várakozás, mondhatni, szenzációhajhász tülekedés előzte meg odakint a bemutatóra való bebocsátást, addig odabent Elon Musk kitűnően hozta a klasszikus politikai beszédek paneljait. Sok ígéret, egy kis látvány, a lényeg pedig konkrétumok helyett a hit fenntartása.

És ettől a jellemvonástól érezhető új korszak nyitányának mindaz, ami március legvégén történt Amerikában. Merthogy az autógyártó valójában nem bejelentett, hanem kérdezett, érdeklődött, felmért ezzel az akcióval – és a megelőző masszív marketinges, sales-orientált folyamattal. Elon Musk és csapata kipróbálta, milyen az, amikor egy sikeres előtörténet alapján a kisujját nyújtja egy vállalat - jó, legyen inkább mutatóujj. Az eredmény lenyűgöző: a cég saját bevallása alapján az előregisztráció első 36 órájában 253 ezer Tesla 3 modell iránt érkezett konkrét igénylés. Mivel nem minden országban azonos a foglaló összege (Amerikában 1000 dollár, míg Európában például 1000 euró, ami nyilvánvalóan különböző értéket képvisel), csupán becsülni lehet a közvetlen bevételt, de 300-as átlagszorzóval 76 milliárd forintnak megfelelő summa folyhatott eddig be csupán a „belépőkből”. Ehhez jön hozzá a Tesla részvényeinek érzékelhető értékemelkedése, ami a befektetői bizalom nehezen összegszerűsíthető, ám igen kecsegtető jelének is tekinthető.

Elon Musk ismét utat mutat

Ezeken a konkrétumokon kívül talán még az autó külalakja biztos – a teljes üvegtető önmagában is vonzó elem, a hűtőrács imitációjának hiánya pedig megszokható nóvum –, de komoly pénzben nem mernénk fogadni, hogy a gyártósorról is pont ilyen kinézetű négykerekűek fognak legurulni. Mint ahogy abban sem, hogy melyik országban lesz majd az a gyártósor – mivel a vállalat Európában keres új telephelyet, hazánk kormánya pedig ritka őszinteséggel be is vallotta, hogy élénken dolgoznak a Tesla hazánkba csábításán, még egy magyar üzem felhúzása sem kizárható. Ami viszont ismét kérdőjelessé teszi, hogy a korábban 2017-re ígért, újabban inkább 2018-ra datált termelésindítás mennyire reális célkitűzés. Nem lehetetlen, ám az autó bemutatásához képest kissé ködös ez a részlet is. Szinte biztos, hogy a tengerentúlon a Fremont-i gyárban készülhetnek majd az új modell helyi piacra szánt példányai, hiszen költséges fejlesztésekbe fogott a Tesla ebben az üzemében. Az autó ellenértéke ugyancsak érdekes részlet: a korábban hangsúlyozott 35 ezer dolláros alapár immár 42 ezer dolláros átlagos összegre módosult a kommunikációban.

Noha a hatótávra vonatkozóan is konkrét szám hangzott el, a közel 350 kilométeres táv ma még igen jól hangzik, de mire 2020-ig érünk a naptárban – hamarosan itt lesz ám –, ez a szám kevés lesz a hit, remény, szeretet fenntartásához. Mert ezt az autót az említett fanatikus tömegek hozzáállása mellett a „nekem is lehet végre elektromos autóm” reménye és a Tesla mint trendszetter iránti rajongás triója fogja eladni, akár hosszú távon is piacképesen. Meg az autó mellé ígért töltési hálózat ütemes fejlesztése, a gyorstöltési opció és az önvezető rendszer alapfelszereltségként való felkínálása, a 6 másodperc alatti gyorsulással karöltve.

Nem látni még előre, hogy a „Tesla-láz” vajon mennyiben befolyásolja a teljes járműipart, de a gyártóknak, beszállítóknak szolgáltatóknak fontos üzenetet küldött Elon Musk. A jelek szerint felértékelődik a vágy szerepe a járművásárlásban, ennek mentén fel is fog gyorsulni az ilyen vágyautók iránti igényekhez szabott termelési tempó, a marketing, a kommunikáció pedig egyre nagyobb szerepet kaphat a bevételtermelésben. Lásuk csak: 3 nap leforgása alatt a Tesla megkötött 10,6 milliárd dollárnyi üzletet, úgy, hogy ehhez csupán a leendő tulajdonosokat vonta be partnerként.

A piac többi szereplője számára megnyugtató lehet, hogy a Tesla ígérethalmaza akár előzékenységnek is tekinthető. Az Apple ellenében ők a titkolózás helyett a nyílt verseny útját választották: felrakták a lécet jó magasra, de hozzátették, hogy ennek a megugrásához bizony még nekik is akad tennivalójuk.

Miközben érdeklődve figyeljük a riválisok válaszlépéseit – mert lesznek reakciók, nem kétséges –, bízunk benne, hogy a hasonló, jól csengő ígéretek elszaporodása nem megy a gyártói felelősség, a minőség rovására. Az pedig hab lenne a tortán, ha a vágyak négykerekűje valóban Magyarországon is készülne majd.

Kiemelt Partnereink