Szlovákiában építene gyárat a Mercedes?

Szerző: Gégény István | 2016.03.10. 10:00

Forró a talaj a régiónkban, ami újabb autógyártó üzemek telepítését illeti. A Jaguar Land Rover versenye, úgy tűnik, eldőlt, a Tesla kapcsán hazánk is ringben van, de máris itt egy újabb ígéretes lehetőség.

- Újabb autógyár érkezhet az országba, a Mercedes mérlegeli a termelés bővítését - ezzel a hírrel annyi a "szépséghiba", hogy nem egy magyar orgánum, hanem az egyik vezető szlovák napilap, a Sme közölte a hírt. Noha végleges döntés valószínűleg még nem született, a Daimler nem tagadta az érdeklődés tényét.

- Folyamatosan vizsgáljuk a körülményeket a piac bővítése és az értékesítés kapcsán, ez az állítás minden piacra és valamennyi régióra igaz. Kérjük, fogadják el, hogy jelenleg ennél többet nem nyilatkozhatunk - reagált beszédesen a szlovák újságírók kérdésére az autógyártó.

Ahogy ilyenkor lenni szokott, lehetséges befogadó települések neve is terítékre került. Ezúttal Besztercebánya, illetve az autóipari szempontból - is - eddig hátrányosan kezelt keleti országrész merült fel. Ennek egyik oka, hogy a vállalat valószínűleg szívesen települne Oroszország közelébe, bár az ottani válság kimenetele akár felül is írhatja a korábbi feltételezett szándékot. A másik kedvező tény épp a magyar gyár közelsége. Miskolcon keresztül viszonylag jó összeköttetést lehetne kiépíteni a kecskeméti és a felvetett új üzem között, ahol egy új modell mellett motorokat is gyártanának az értesülések szerint.

A hír kapcsán igen sok a kérdőjel, a feltételes mód, az ország befektetési ügynöksége, a SARIO pedig annyit közölt, hogy csak lezárt projektekkel kapcsolatban adnak ki adatokat. Jaroslav Holeček, a szlovák járműipari szövetség (ZAP SR) elnöke szerint fennáll a lehetősége, hogy a JLR után ötödik autógyártó is letelepedjen az országban.

Az autógyártó általánosnak tűnő válasza egyébként épp annyira erősíti, mint amennyire árnyalja egy lehetséges szlovák autógyár létrehozásának tervét. Néhány napja Christian Wolff, a kecskeméti autógyár új ügyvezetője a HIPA által szervezetett Járműipari Konferencián nyíltan felvázolta a márka bővítési stratégiáját, miszerint a jelenlegi 1,8 milliós termelési darabszámot 2020-ig a kétmilliós érték fölé emelnék. Ehhez pedig nyilván világszerte keresi a bővítési lehetőségeket a gyártó, és aligha Szlovákia az egyetlen tárgyalópartnerük. Ennek fényében pedig könnyen lehet, hogy a hír napvilágra kerülése kevésbé használ a szlovák autóiparnak és a helyi gazdaságnak, mint azt északi szomszédaink remélik.