Gyártók Rajtra készek az Opel új dízelmotorjai

Rajtra készek az Opel új dízelmotorjai

autopro.hu | 2015.01.25 08:40

Rajtra készek az Opel új dízelmotorjai

Halk, bőséges teljesítményt és nyomatékot fejt ki, takarékosan fogyaszt és csekély az emissziója – ilyen a Mokka és az Insignia új generációs dízelmotorja.

Hirdetés

A két modell az év elejétől rendelhető meg a négyhengeressel. Az erőről a 100 kW/136 LE teljesítményű 1.6 CDTI gondoskodik a Mokkában, míg az Insigniában az új kétliteres turbó, amely 125 kW/170 LE kifejtésére képes. Kipufogógáz-adataik már most teljesítik a csak szeptembertől kötelező Euro 6-os normát.

Jelenleg a Mokka mutatja a legnagyobb növekedést az európai személyautó-piacon. Legújabb eleme a rendkívül kompakt, teljesen alumíniumépítésű négyhengeres motor, amely az 1.7 CDTI helyébe lép. Hattal több lóerő és hússzal több newtonméter az eredmény, kisebb lökettérfogatból és fogyasztással.

A szentgotthárdi 1.6 CDTI 100 kW/136 lóereje 85 LE/liter fajlagos teljesítménynek felel meg, amihez 320 newtonméter forgatónyomaték járul. Ennek megfelelők a gyorsulási és rugalmassági értékek: nulláról százra 9,9 másodperc alatt ugrik fel, az előzéseket pedig az teszi biztonságossá, hogy ugyanennyi idő kell ötödik fokozatban 80-ról 120 kilométer/óráig. A csúcssebesség 191 kilométer/óra.

Az Insignia kétliteres turbódízelje 63 kW/87 LE/liter fajlagos teljesítményével a 2.0 CDTI éppen megelőzi az 1.6 CDTI-t, és hasonlóan kellemes autózásra ad lehetőséget, csekély költségekkel. 400 newtonméteres nyomatéka 1750 és 2500/perc között áll rendelkezésre, míg a 125 kW/170 LE csúcsteljesítmény 4000-nél jelentkezik, 14, illetve 4 százalékkal múlva felül az elődjét, azonos fogyasztás mellett. Az Insignia maximális sebessége 5 kilométer/órával nőtt, így eléri a 225-öt, gyorsulási ideje nulláról 100-ra 9,0 másodperc, azaz féllel kevesebb az eddiginél.

2.0 CDTI (125 kW/170 LE)

Mindkét hajtómű nagy teljesítményének és környezetkíméletének titka többek között a változó geometriájú (VGT) turbófeltöltő és a közös nyomócsöves befecskendezés, amelynek fúvókái munkaütemenként akár tíz részdózist juttatnak az égéstérbe, 2000 bar nyomással. Ennek hatására tökéletes a porlasztás és a keverékképzés. Újdonság az Insigniában, hogy a turbógeometriát nem vákuum, hanem elektronika állítja, így 20 százalékkal csökkent a reakcióidő. A dízelek régi gyengéje, a nitrogénoxid-kibocsátás már nem téma – a Mokka 1.6 CDTI-je például a részecskeszűrő elé beiktatott tároló-katalizátorral (LNT), adalékanyag használata nélkül veszi elejét ennek.
Az Insigniában az Opel BlueInjection-SCR rendszere semlegesíti a nitrogénoxidokat: a részecskeszűrőből kilépő kipufogógázba, még az SCR katalizátor elérése előtt, kis mennyiségű AdBlue folyadékot – karbamid vizes oldatát – fecskendeznek. A keletkező ammóniát (NH3) a katalizátor nyeli el, végső soron ártalmatlan nitrogén és víz lép ki.

Fontos fejlesztési célkitűzés volt a motor sima járása is. A tökéletesítések főképp a motor általában leghangosabb felső és alsó részét érintették – ilyen a szelepfedél akusztikai különválasztása az alumínium hengerfejtől, az újonnan tervezett olajteknő, illetve a kétliteres dízel kiegyensúlyozó tengelye.

1.6 CDTI (100 kW/136)

Eredményképp az új 2.0 CDTI a teljes fordulatszám-tartományban kevesebb zajt bocsát ki az elődjénél, alapjáraton például öt decibellel halkabb.

A Mokka 1.6 CDTI fronthajtásúként hatfokozatú manuális, illetve automatikus váltóművel kapható, az összkerékhajtású változatot pedig csak az előbbi erőátvitellel hozzák forgalomba. Az Insignia limuzin és Sports Tourer kétliteres turbódízeljéhez mind a front-, mind az összkerékhajtású változatokban hatfokozatú sebességváltó csatlakozik.

Kiemelt Partnereink