Gyártók Mi lesz a csaló dízelekkel?

Mi lesz a csaló dízelekkel?

Biró Csongor | 2015.10.06 11:40

Mi lesz a csaló dízelekkel?

Miközben a világ összes földrészén korlátozásokat vezetnek be a csalónak bizonyult Euro 5-ös dízelekkel szemben, a Volkswagennek sürgősen megoldást kell találnia a probléma megoldására: hogy lesznek újra legálisan tiszták ezek az autók? Közben egy nyilvánosságra került levél szerint a VW elismeri, hogy az 1,2 literes dízelmotorok is érintettek.

Hirdetés

A német vállalat számos forgatókönyvön dolgozik az egyszerű szoftverfrissítéstől a teljes autócseréig. A határidő vészesen közeleg, a feladat 11 millió ilyen motorral felszerelt autó helyrehozatala. Németországban október hetedikén, azaz holnap várják a Volkswagen javaslatait, amelyek közül a legextrémebb és legköltségesebb az autók, illetve a motorok cseréje. Az erősebb kétliteres motorral szerelt dízelekben AdBlue folyadékkal semlegesítik a nitrogén-oxidokat. Ha a csaló szoftvert kiiktatják, a tulajdonosoknak gyakrabban kell feltölteniük kék folyadékkal a tartályokat, kérdés, hogy a többletköltséget ki állja?

A kisebb motorok emissziós csapdáinak az ügye sokkal bonyolultabb, mint az AdBlue-val szerelt társaiké. Ha a tartály megtelt, nem lehet cserélni, a felgyűlt káros anyag elég a motorban, ami jelentősen megnöveli a fogyasztást. Nem olcsó megoldás a nagyobb katalitikus konverterek alkalmazása, amelyek hosszabb ideig megkötik a káros nitrogén-oxidokat. Az alternatívák sora a 20 eurós frissítéstől a 10 ezer eurós beavatkozásig terjed, utóbbival számolva valóban csődöt jelenthetne a wolfsburgi vállalat, amely 650 ezer dolgozónak ad közvetlenül munkát a világon, köztük Magyarországon is 11 ezernek.

Szakértők azonban megjegyezték, hogy a németországi intézkedési terv nem globális lesz, minden szabályozó testületnek egyénileg kell megfelelni, így Amerikában és Ausztráliában is más-más tervet kell bemutatnia a gyártónak.

A Volkswagennek ráadásul más márkákért is felelnie kell, a motorok révén az Audi, a Seat és a Skoda márka is besározódott. Nem is az amerikai következmények a riasztóak, ott a dízel nem tényező, de az európai autópiac felét képviselő dízel jövője vészes lehet. És ami riasztó a Volkswagennek, az súlyos átokként hullhat a többi európai gyártóra. A Fiat autóeladásainak negyven, a PSA-csoport eladásainak hatvan százaléka, az európai autópiacon tavaly értékesített autók ötven százaléka dízel. Ha az európai szigorodások miatt újabb küszöbértékeknek kell megfelelni az újabb 300-400 euróval növelheti a dízelautók árát, ami megpecsételheti az európai dízelpiac jövőjét.

A Volkswagen-csoport mintegy nyolcmillió járműve érintett a botrányban a kontinensünkön. A javításuk ennyi tulajdonosnak okoz majd bosszúságot, hisz a károsanyag-kibocsátás csökkentése teljesítményeséssel jár. Ezzel kapcsolatban a VW még nem tett közzé nyilatkozatot. A visszahívásban érintett autók tulajdonosainak többsége valószínűleg vissza sem viszi autóját a szervizbe, csak a legzöldebb autósok tehetik ezt meg.

8 millió

A Volkswagen (VW) szerint nyolcmillió dízelüzemű járműbe telepítették az emissziós értékeket manipuláló szoftvert az Európai Unióban - derült ki abból a levélből, amit a VW a német törvényhozásnak küldött. A Reuters hírügynökség által idézett, október 2-i keltezésű levél szerint az 1,2-es, 1,6-os és 2,0 literes, EA189 dízelmotorral ellátott autók érintettek. A Handelsblatt című üzleti lap írt először a levélről, amelyet a német alsóház közlekedési bizottságnak és azon tartományoknak küldött el a német autógyár, ahol VW-gyárak találhatók. A levélben a konszern bocsánatot kér a "néhány ember által elkövetett helytelen cselekedetért", és a tények teljes körű feltárását ígéri. A VW korábbi közleménye szerint világszerte 11 millió kocsi fut manipulált motorral. Matthias Müller, a VW új vezérigazgatója kedden Wolfsburgban, a vállalat székhelyén találkozik a dolgozókkal, szerdán pedig eligazítást tájékoztatja a felügyelőbizottságot.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink