Gyártók Mi lesz a Ladával?

Mi lesz a Ladával?

autopro.hu | 2015.03.02 06:31

Mi lesz a Ladával?

Az orosz gazdasági helyzet átírta a francia konszern-japán konszern terveit. Nem könnyű sikeresen lavírozni a viharos vizeken, ám eddig jól reagáltak a kihívásokra.

Hirdetés

Az orosz autópiac komoly vonzerőt jelentett pár éve ahhoz, hogy az autógyártók különféle stratégiákkal minél nagyobb szeletet hasítsanak ki a tortából. A Renault koncepciója tűnt a leginkább életképesnek, miután az együttműködés legszorosabb formáját választva bevásárolta magát az AvtoVAZ vállalatba. Így egyből márkát is vett a cégcsoport, nevezetesen a Lada nevű értékes gyümölcs került a kosarukba, amely nem csupán a volt Szovjetunió területén ismert, bejáratott név.

A megújult Ladának még várnia kell a sikerre

Carlos Ghosn csapata jó ideig eltökélt volt az AvtoVAZ konszolidációja mellett, ám jött az orosz-ukrán konfliktus, hozzá az olajárak zuhanása, és hirtelen nem lett annyira előnyös senki számára az oroszokkal való bárminemű kooperáció. Nyilván aki a legközelebb van a tűzhöz, annak számára lehet most a legizzasztóbb a helyzet. A Renault-Nissan, felmérve a következményeket, már most közölte, hogy várhatóan nem 2015-nek hívják azt az évet, amikor végrehajtják a pénzügyi manővert. Ezzel együtt kommunikációs offenzívába is kezdett a konszern, hangsúlyozván, hogy amilyen hirtelen jött az orosz gazdasági mélyrepülés, szerintük ugyanolyan gyorsan kiheveri majd az egészet az óriási állam.

Nem mindenki hiszi el az üzenet komolyságát. Max Warburton elemző szerint elrugaszkodottan optimista Carlos Ghosn vonatkozó kijelentése, mintha nem ismernék elég alaposan a geopolitikai helyzetet, és az abból fakadó gazdasági következményeket.

Valamit mégiscsak érezhet az AvtoVAZ, miután szellemi foglalkozású munkatársainak 15 százalékát már elküldte, s a Renault moszkvai gyárában is felfüggesztették a termelést. Az AvtoVAZ 182 millió eurós veszteséget akasztott eddig a Renault nyakába, bár a franciák úgy számolnak, hogy idén már nem okoz több pénzügyi gondot számukra az orosz vállalat.

Carlos Ghosn rendíthetetlenül optimistán nyilatkozik

Ki tudja, mennyire jön be ez a számítás, az viszont elismerésre méltó tény, hogy a Renault eddigi kármentő lépéseinek is köszönhetően a konszern 2014-es eredménye felülmúlta az elemzői várakozásokat. A cégcsoport részvényei évek óta nem látott szárnyalást produkáltak, a részvények ára 9,5 százalékkal növekedett, amire 2012 októbere óta nem volt példa. A konszern tőzsdei értéke 25 százalékot nőtt az elmúlt évben, elérve a 22,3 milliárd eurós mutatót.

A Renault továbbra is arra törekszik, hogy pénzügyi teljesítményéből kiiktassa az orosz válság hatásait. Nagyobb működési eredménnyel, több kiszállítással és a bevételek növekedésével kalkulálnak idénre. A pozitív hozzáállás alapját jelentheti, hogy a konszern üzleti eredménye 30 százalékos ugrás révén elérte az 1,61 milliárd eurót az elmúlt évben. A kimagasló teljesítmény leginkább egy másik „segédmárka”, a Dacia sikerének köszönhető.

Kiemelt Partnereink