Gyártók Meghódítaná a városainkat a magyar elektromos busz

Meghódítaná a városainkat a magyar elektromos busz

Gégény István | 2014.03.04 09:30

Meghódítaná a városainkat a magyar elektromos busz

2013 a hazai buszgyártás témájának felélénkülését is magával hozta. Az év végén kapott rendszámot a Coulomb-busz: a járművet tervező és megépítő ITK Holding Zrt. részéről Tenk Gábor vezérigazgató és helyettese, Nagypál Mihály válaszolt a kérdéseinkre.

– Miért döntöttek úgy, hogy alapvetően operátori tevékenységet végző közlekedési szolgáltatóként elindulnak a buszgyártás irányába?
– Cégünk tulajdonosainak hosszú ideje az az álma, hogy hozzájáruljunk egy új közlekedési kultúra megvalósításához. Ezt szolgálja jelenleg is az Inter-Tan-Ker Zrt. tevékenysége, s ebbe a koncepcióba illik bele egy olyan jármű tervezése, építése és gyártása, amely enyhítheti a belvárosok zaj- és légszennyezettségét. Az új, tisztán elektromos hajtású járműpark zéró közvetlen károsanyag-kibocsátással járulhat hozzá közös környezetünk élhetőbbé tételéhez.

Jelenleg így néz ki a Coulomb-busz, de a felépítmény még változhat

– Mit lehet tudni magáról a járműről – melyek a jellemző paraméterei?
– Tizenegy éves álom vált valóra, amikor elkészült a tisztán elektromos hajtáslánccal működő járművünk. Ezzel egy fontos mérföldkőhöz érkeztünk, hiszen ez az első Magyarországon forgalomba helyezett, rendszámmal rendelkező, magyar gyártású teljesen elektromos autóbusz. A közlekedési hatóság engedélye alapján korlátozás nélkül forgalomba állított jármű 8,8 tonna össztömegű midibusz. A jelenleg alkalmazott felépítmény szintén Magyarországon készült, amely jelenlegi kiépítésében 23 ülőhellyel rendelkezik, s attól függően, hogy kihasználjuk-e a kerekesszékes férőhelyet, összesen 38-41 fő szállítására alkalmas. Az általunk fejlesztett elektromos hajtáslánc motorja alapvetően nagyobb nyomatékkal rendelkezik, mint egy hasonló teljesítményű dízelmotor, ami jelentősen megnöveli az új jármű rugalmasságát. Szeretnénk hangsúlyozni, hogy a fejlesztés jelenlegi fázisa elsősorban az elektromos hajtáslánc és az energiatároló mező vezérlését célozta, hiszen a felépítménynek minden esetben az aktuális megrendelésben támasztott igényekhez kell igazodnia.

– Egy elektromos hajtású járműnél kritikus pont az akkumulátor, egy autóbusznál még inkább érdekes, milyen megoldással érik el az optimális hatótávot, a hatékony töltési mechanizmus és egyéb feltételek kidolgozása mellett. Kérem, mutassák be az új busz egyik legfontosabb elemét!
– Elöljáróban el kell mondanunk, hogy – amint említettük – bő egy évtizede zajlik a fejlesztés. Amikor belekezdtünk a munkába, jellemzően egyenáramú (DC) töltőket alkalmaztak. 2012-ben elmozdult a technológiai fejlesztések iránya az olcsóbb, szabványosíthatóbb, a meglévő városi villamosenergia hálózathoz könnyebben illeszkedő váltóáramú (AC) töltők irányába. Tekintettel fejlesztésünk kezdetének korai voltára, a jelenlegi járművünk még DC töltőberendezéssel tölthető. Olyan lítium-vas-foszfát akkumulátort alkalmaztunk, amely sérülés és extrém hőterhelés hatására sem jelent veszélyt az utasokra. Így egy esetleges baleset esetén sem tesszük ki a jármű utasait irritáló vegyi anyag hatásainak vagy tűzveszélynek, hiszen kiemelt szempontként kezeljük a biztonságos üzemeltetést. A másfél tonnás akkumulátormező 150-300 kilométeres hatótávot biztosít a busznak. Az értékhatár viszonylag tág: a megállók sűrűsége, a közlekedési helyzetek és a szállított utasok száma egyaránt befolyásoló tényező. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy nagyjából 1 kWh energia szükséges 1 km megtételéhez, innentől pedig gyors számolással bárki megállapíthatja, mennyivel előnyösebb egy ilyen busz üzemeltetése akár a dízel, akár a hibrid hajtású, hasonló méretű járművekénél. A töltés szintén kritikus pont – e téren az elektromos hajtás elterjedésével egyfajta paradigmaváltásra van szükség a gondolkodásban. Egy olyan akkumulátort, amit például a buszunkban alkalmazunk, nem helyénvaló teljesen kisütni, a mély kisütési állapot ugyanis relevánsan csökkenti az akkumulátor élettartamát. Az energiatároló optimális adottságai 40-100 százalék közötti töltöttség esetén érvényesülnek. Lehetőség van gyorstöltésre, például egy végállomáson néhány 10 perc alatt 20-40 százaléknyi plusz töltést el lehet érni, áthidalva ezzel a napi futásteljesítményhez szükséges energia esetleges hiányát. Az éjszakai szervizidőszakban több óra alatt újra teljesen fel lehet tölteni az akkumulátormezőt. A hatékony városi felhasználhatóság kulcsaként a jármű fékezéskor a mozgási energiáját villamos energiaként táplálja vissza az akkumulátormezőbe.

Forgalomba állt az ország első midibusza
Nézze meg kívül és belül is a prototípust!

– Olvasóinkat talán leginkább az érdekli a témával kapcsolatban, hogy mikor láthatjuk az utakon a Coulomb-buszt.
– Az a jármű, amiről jelenleg beszélünk, egy prototípus. A forgalomba helyezést követően tesztidőszak vette kezdetét: megpróbálunk változatos, így extrém terhelési körülmények között is minél több üzemeltetési tapasztalatot gyűjteni. Odafigyelünk az olyan tömegközlekedési helyzetekre is, mint például a szolgáltatáskiesés kezelése, összességében pedig begyűjtjük és értékeljük a terméket érő impulzusokat. A gyártásba kerülő leendő autóbusz a mostani változat újabb generációjának lesz tekinthető, amely már tartalmazza majd mindazon fejlesztéseket, amelyeket a tapasztalatok alapján elvégzünk a járművön.

– Készen állnak-e rá, hogy sorozatban is gyártsák az autóbuszt, s akár idehaza értékesítsék?
– Szeretnénk, ha elterjedne ez a jármű, készen állunk a sorozatgyártásra. A fosszilis alapú üzemanyagok egyre drágábbak, a levegő magától nem lesz tisztább a városokban, a buszunk ráadásul a kilométerenkénti üzemeltetési költség alapján rendkívül versenyképes alternatívát jelent. Úgy látjuk, nagy szükség van az általunk fejlesztett termékre, az igény tehát szerintünk adott. Ebben a szemléletváltást igénylő folyamatban az idő a legfontosabb változó. Rajtunk nem múlik, hogy mielőbb elterjedjenek a tiszta, gazdaságos üzemű autóbuszaink.

Kiemelt Partnereink