Gyártók Még mindig csak prototípus a magyar elektromos busz

Még mindig csak prototípus a magyar elektromos busz

MTI/autopro.hu | 2014.04.16 14:11

Még mindig csak prototípus a magyar elektromos busz

A kormány szándéka, hogy a fővárosban és a vidéki városokban a közösségi közlekedésnél előtérbe kerüljenek az elektromos hajtású járművek - mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, az evopro csoport Modulo buszcsaládja, elektromos hajtású prototípusának bemutatóján szerdán Budapesten.

Hirdetés

Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára pedig az egy hónapja meghirdetett Jedlik Ányos tervre hívta fel a figyelmet, amely az elektromos mobilitás fejlesztését tűzte ki célul. Kiemelte azt is, hogy a magyar járműgyártással együtt fejlődött annak beszállítói háttere is.

Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa hangsúlyozta, hogy az elektromos járműgyártásban Magyarország nem marad el a világszinttől, de fontos, hogy az innovációs lánc ne szakadjon meg a piacképes végtermék létrejötte előtt.

Bodnár Balázs, az evopro Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy szakembereik bejárták a világot, és gazdag nemzetközi tapasztalatot szereztek. A busz üvegszálas kompozit vázszerkezetét a repülőgépek hasonló szerkezetéhez hasonlította, amellyel 50 százalékos súlycsökkenést és 25 százalékos üzemeltetési költség-csökkenést lehet elérni. A bemutatott busz teste mindössze 1200 kilogramm, és a kompozit szerkezete miatt a 8-10 év múlva esedékes nagy átvizsgáláskor nem kell korrózió okozta hibát javítani rajta - erről Wahl István, a bemutatott buszt előállító Nabi-Busz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a tájékoztatón. A cég két nap alatt képes egy buszt előállítani akkor, ha sorozatgyártásra lesz megrendelése.

A fejlesztésben részt vett a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem is. A közlekedésmérnöki és járműmérnöki kar dékánja, Varga István úgy vélte, hogy az innovatív ipar és az egyetem kölcsönösen fejlesztik egymást.

A bemutatott busz tiszta elektromos hajtású, de készülhet hibrid és gázüzemű változatban is, s már tervezik trolibusz változatát. A jármű hossza 8 méter és 65 főt szállít, tiszta elektromos hajtással mintegy 100 kilométer a hatótávolsága. A karosszéria hossza változtatható és a súlycsökkenést miatt kisebb kerekek kerültek alá.

A mérnöki kutatás-fejlesztéssel, teszteléssel, tervezéssel, kivitelezéssel, üzembe helyezéssel, karbantartással foglalkozó evopro csoport 32 céget tömörítő magyar tulajdonú multinacionális cég. Központja a budapesti székhelyű evopro Holding Zrt. A múlt évi árbevétele 72 millió euró volt, alkalmazottainak száma meghaladta az ezret. Magyarországon 300 mérnököt alkalmaznak. Telephelyei vannak a következő államokban: Németország, Románia, Dubai, Norvégia, Ausztria és Törökország. Hat kontinens több mint 40 országában fut projektjük az autóipartól kezdve az automatizáláson át a repülőtéri logisztikáig.

Az Autopro már év elején beszámolt arról, hogy új gyártási technológián alapuló városi hibrid autóbuszt fejlesztetett az evopro Bus Kft. A cég 392 millió forintot meghaladó, vissza nem térítendő támogatást nyert el a "Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása" pályázaton az Új Széchenyi Terv keretében - a 758 millió forintot meghaladó összköltségű beruházásból hibrid autóbuszt fejlesztettek. Mészáros Csaba, az evopro vezérigazgatója az e-busz projektet is ismertette. A mostani bemutató a kormányzati szándék megerősítéséről szól, a megvalósítás módja azonban még mindig a jövőbe vész, konkrét gyártási időpontot, vagy megrendelést nem közölt a gyártó.

Kiemelt Partnereink