Gyártók Mátyus Péter: nem elég bátrak a magyar beszállítók

Mátyus Péter: nem elég bátrak a magyar beszállítók

Biró Csongor | 2015.11.10 06:50

Mátyus Péter: nem elég bátrak a magyar beszállítók

Az Automotive Hungary-n kiállítóként is részt vevő BMW kelet-közép-európai beszállítófejlesztésért felelős vezetőjét, Mátyus Pétert kérdeztük, miként látja a hazai beszállítókat.

- Hogyan érvényesülnek a magyar beszállítók a BMW-nél? Mi változott az elmúlt években? Felkészültebbek, motiváltabbak a hazai vállalatok?

- Azok a beszállítók, akikkel elkezdtünk dolgozni az elmúlt öt év során sokat fejlődtek velünk együtt és nyitottak arra, hogy a BMW igényeivel együtt növekedjenek. Értem ezt akár szervezeti, akár technológiai értelemben. Az új beszállítók, akik nemrég csatlakoztak hozzánk egy-egy új termék, vagy új kapacitás létrehozásával, még a fejlődés olyan szakaszában vannak, amely nagyjából egy-másfél év múlva fejeződik be. Ez a sorozatgyártás fázisát jelenti majd. A hazai beszállítókról általánosságban elmondható, hogy a fejlődés látható, de nem elégséges. Mi szeretnénk, ha a termékfejlesztési folyamatokba is egyre több magyar partner tudna belépni. A BMW innovatív vállalat lévén a termékfejlesztés korai szakaszába vonja be a beszállítóit, akiktől megköveteli az együttgondolkodás és a tervezés képességét. Az úgynevezett black box dizájn projekt kapcsán közös fejlesztéssel alakul ki a végleges termék – természetesen a BMW műszaki és minőségi követelményeinek megfelelően. Ebben még mindig erősíteni kell. Úgy érzem, hogy ezek nem pénzügyi problémák, hanem inkább arról van szó, hogy nem vagyunk még mindig elég bátrak, nem tudjuk még elég jól eladni magunkat, nem érezzük, hogy eléggé kompetensek vagyunk.

Mátyus Péter felel a magyarországi beszállítókért

- Kishitűek a magyar kkv-k?

- Nem kishitűségnek nevezném, hanem inkább kommunikációs zavarnak. A hazai második-harmadik körös beszállítók, amire eljutnak két-három év múlva a sorozatgyártás fázisába, már azt sem tudják, hogy milyen adott autóba, vagy termékbe került bele az ő munkájuk. Így el sem tudják nekünk mondani, hogy milyen fejlesztési, kutatási programokban vettek részt. Erre kellene kicsit jobban odafigyelniük, követni a fejlesztéseiket, annak gyümölcsére pedig jogosan büszkének lenni.

- Hány hazai beszállító dolgozik a BMW-nek és mekkora értékben vásárol a bajor vállalat Magyarországon alkatrészeket.

- Már hatvannál is több magyarországi beszállítónak adunk munkát. A beszerzési volumenünk 2014-ben 1,3 milliárd euró fölötti volt, az idei évben ezt további két-három százalékkal meg fogjuk haladni. A beszállítói darabszám idén nem változik, amin most dolgozunk, az majd csak jövőre fog beérni, így 2016-ban további bővülésre számítok.

Váltóházak a CsabaMetáltól

- A BMW i almárka modelljeihez is készülnek hazánkban alkatrészek? Mennyibe jelentenek ezek több hozzáadott értéket a termelésben?

- Magasabb hozzáadott értéket kívántak meg ezek az alkatrészek a fejlesztési fázisban. Azokat a magyar beszállítókat, akik részt vettek az i3-as és az i8-as alkatrészellátásában már a fejlesztés korai szakaszában bevontuk a munkába. Van szó belső dekorációs elemekről, futómű alkatrészekről, hűtő-fűtő csövekről, váltóházakról, motortartó bakokról, de a hajtási láncba is szállítanak be hazai vállalatok. Konkrétumokat az eddig ismerteken túl nem sorolhatok fel, ahogy az új beszállítókat sem nevezhetem meg.

A BMW i modellekben is sok magyar alkatrész van

- Mi az, amit a BMW kelet-közép-európai beszállítók felelőseként kedvel a magyar beszállítókban és mi az amit kevésbé kedvel?

- Pozitív tulajdonságuk, hogy megvan bennük az akarás. Ha a beszállítói audit és az ezt követő folyamatok elindulnak, majd lezárulnak, tudják a dolgukat. Nem kell lökdösni, noszogatni őket, teszik, amit kell, amit elvárunk tőlük. Nyitottak az újra. Hátrányos az, hogy amint azt már korábban említettem, nem képesek eladni magukat. Kommunikációban és marketingben látok hiányosságot. Ezt természetesen onnan, Münchenből nézve mondom, hisz ezek a cégek jól működnek, nyereségesek, innovatívak – joggal védekeznek azzal, hogy ennyi nem elég? Sajnos nem elég, ha német, holland, francia vagy brit cégekkel kell versenyezni. Tudni kell prezentálni, meggyőzően kell érvelni és nem szabad elrejteni a kompetenciákat, pláne az erősségeiket. Bátorságra van szükség.

- Ki tudna emelni pozitív vagy kellemetlen tapasztalatokat beszállítókkal együtt dolgozva?

- Kellemetlen tapasztalatra nem emlékszem. Természetesen volt arra is példa – igaz ez nem Magyarországon történt -, hogy a beszállító többet állított magáról az első bemutatkozás során, mint amilyen képességekkel, tőkével, eszközökkel és tudással valóban rendelkezett. A kezdeményezőkészséget tudnám kiemelni további pozitív tapasztalatként. Volt olyan magyar beszállító, aki egyenesen meglepett azzal, hogy megrendelés nélkül hozzálátott egy szerszám drága felújításához, bízva abban, hogy a minőségi gyártáshoz az a mozzanat elengedhetetlen. Az ilyen együttműködési hajlam mindig jót tesz a beszállító és az OEM közötti kapcsolatban.

- Hol helyezkednek el a térség beszállítói palettáján a hazai vállalatok. Lát fejlődést? Van súlyunk?

- Ha a beszerzési volument nézzük, mi vagyunk a legerősebbek a régióban. A beszállítók számát tekintve az első háromban vagyunk. Ami Magyarországot vonzóvá teszi a BMW számára az a szaktudás, a némethez közeli üzleti kultúra, a precizitás, a kreativitás, a minőség szeretete és a közös, legalább húszéves múlt a német autóipar és magyar beszállítók kapcsolatában.

- A BMW-nél megjelent kis turbós motorok, elsőkerék-meghajtás és egyéb stratégiai változások hoztak-e bármilyen változást a beszállítófejlesztésben?

- Nem nyitottunk meg új frontot. Változott és szélesedett a termékskálánk, de az elvárások és a minőség nem változott. Mivel azonban egy háromhengeres motor nem hasonlítható egy tizenkét hengereshez, természetesen jöttek új szereplők is, de jellemzően a régi beszállítóinkat foglalkoztatjuk tovább. Ezeket a változásokat egyébként sem nevezném stratégiainak, hisz a Mini révén már ismerjük az elsőkerék-meghajtás teljes rendszerét, a termékskála bővítése pedig a piaci igényeknek felel meg.

Kiemelt Partnereink