Gyártók Martin Winterkorn: most fájni fog

Martin Winterkorn: most fájni fog

Biró Csongor | 2014.07.16 12:59

Martin Winterkorn: most fájni fog

2017-ig ötmilliárd eurót kíván megtakarítani működési költségein a Volkswagen. Martin Winterkorn vezér nem elégedett a wolfsburgi vállalat profitrátájával.

A vállalat bevétele nincs összhangban a növekvő kutatási, fejlesztési és bérköltségekkel - közölte egy belső értekezleten a VW-csoport első embere. A Volkswagen márka a csoporton belül a legtöbb pénzt termeli, a legtöbb autót gyártja és értékesíti, de a versenytársaihoz képest alacsony profitot ér el. Ennek a legfőbb oka, hogy fix költségei magasabbak, mint például a Toyotának. Az első negyedév csoportszinten elért 47,8 milliárd eurós bevételének a harmadát adta a VW, de a profitnak csupán a 15 százalékát tette be a közösbe.

A VW profitrátája 2013-ban 2,9 százalék volt, szemben a Toyota autóipari részlegének 8,8, a Hyundai 9 százalékos eredményével. Az első negyedévben ráadásul csak 1,8 százalékos mutatóval szerénykedhetett a wolfsburgi óriás, miközben az elvárás a Volkswagennek szemben hat százalék. "Legyünk őszinték, sokat kell még tennünk, hogy beérjük versenytársainkat" - írta egy belső levélben a cégvezető. "Hatékony, tiszta és sokszor fájdalmas lépéseket kell tennünk" - tette hozzá Martin Winterkorn.

Winterkorn rendet tesz a Volkswagennél

A VW 2010 óta 80 százalékkal növelte a kutatás-fejlesztésre fordított költségeit. 575 ezer embernek adnak munkát világszerte, többnek, mint bármelyik autógyártó a világon. A VW bázisa Németország, ahol a munkaerő a legdrágább Európában. A csoport 12 márkája között megosztott technológiák és alkatrészek eddig mérsékelték a költségeket, de már a közös erőforrások sem segítenek.
Winterkorn bevallotta, hogy a VW Tiguan új változatát gazdasági értelemben nem éri meg Németországban gyártani, de ennek nem örül. Olyan hatékony vállalati működést kíván kialakítani, hogy a jövőben megérje ezeknek az új termékeknek a hazai gyártása. Németországban az autóipari dolgozók órabére 48,4 euró (15 ezer forint), a berlini VDA szerint ez a legmagasabb a világon. Az USA-ban ugyanezért a munkáért egy munkás 25,63 eurónyi dollárt (7900 forint), Japánban 29,96 eurónyi jent (9200 forint) kap óránként.

A vétójoggal bíró szakszervezetek és a munkástanácsok hallani sem akarnak a bérek csökkentéséről, de örülnek annak, hogy Winterkorn és a VW vezetése belátta, változtatni kell. A menedzsmentnek, az irányításnak kell változnia, értsd, olcsóbbnak lennie. A VW csökkentette februárban a profitkilátásait, amelyeken addig nem is változtat, amíg nem indulnak be pozitív folyamatok Európában, a márka egyik legnagyobb piacán, ahol a járművek 40 százalékát értékesítik. A Volkswagen az első félévben négy százalékkal több, 3,07 millió autóját értékesítette.

Winterkorn modellritkításról is beszélt, elismerte, hogy a jelenlegi piaci helyzetben elhibázott például kabriókat fejleszteni. A hatékonyság javító lépések között megemlítette a beszerzési költségek leszorítását, a termékstruktúra további egyszerűsítését, a gyártási költségek csökkentését, valamint az értékesítési csatornák javítását.

Ahhoz, hogy a Volkswagen versenytársaival lépést tartson az elektromos és az autonóm autózás területén, komoly áldozatokat kell hoznia: ki kell szerveznie a beszállítókhoz az alkatrészgyártás zömét. "Nem felszínes változásról beszélek" - hangsúlyozta Winterkorn. "Alapvető, fundamentális kérdéseket feszegetünk a jövőnkkel kapcsolatban."

A Volkswagen nem kommentálta a német Manager Magazin azon értesülését, hogy az évi több mint négymilliárd forintot kereső Winterkornnak újabb két évvel meghosszabbították szerződését 2018-ig.

Kiemelt Partnereink