Gyártósor Magyar munkások, ugye, itthon maradtok?

Magyar munkások, ugye, itthon maradtok?

Pardavi Mariann | 2016.02.12 16:17

Magyar munkások, ugye, itthon maradtok?

Van valóságalapja annak a félelemnek, hogy a szlovákiai és romániai gyárak elcsábítják a magyarokat? Több fizetést ígérnek, több juttatást, a határ közel. Kilián Csabát, a MAGE főtitkárát kérdeztük, mivel tartsuk itthon a dolgozókat.

Hirdetés

A napokban döntött úgy a Renault vezetése a szakszervezet nyomására, hogy a vállalat tulajdonában álló Dacia-gyárban növelni fogja a béreket. A döntés hatására a romániai telephelyen dolgozó összeszerelők bérét 4700 lejre, vagyis 340 ezer forintra emelik, sőt, egyszeri prémiumban is részesülnek, ami csaknem 100 ezer forintnyi lejre rúg. Szakportálunk Facebook-oldalán élénk port kavart a cikk, olyannyira, hogy többen megpendítették, a határ menti településen élőknek megérné a román gyárban dolgozni. Vajon valós félelem, hogy a képzett szakmunkások fogják magukat és odébbállnak? Ennek már csak azért is lehet alapja, mert egy szlovákiai autógyár Győrben adott fel álláshirdetést az év elején. Úgy tűnik, nemcsak a Jaguar-gyártását happolták el előlünk, vinnék a munkaerőt is: egy munkaerő-közvetítő olyan felhívást tett közzé, amely akár 265 ezer forintos havi bért ígér, mi több, ingyen szállás, ingyen közlekedés, avagy útiköltségtérítés is jár az autóipari és elektronikai iparágat érintő pozíciókhoz. A nyitrai gyár nem jöhet szóba, hiszen ott nem holnap fog indulni a termelés, sokkal nyilvánvalóbbnak tűnik, hogy a konkrét hirdetés kapcsán a nagyszombati PSA üzemben akadt hiány munkaerőből.

Kilián Csaba

– Egyértelmű a probléma, már most – ismerte el a bevezetőben feltett kérdés jogosságát Kilián Csaba, a MAGE főtitkára. Mint mondta, a napokban tartottak elnöki ülést, ahol az is napirendi pont volt, hogy mit tudnak tenni a vállalatok, hogy a szomszédos országok ne csábítsák el a munkaerőt.

– Úgy gondolom, a munkaerő megtartása és versenyképesség fenntartása miatt Magyarországon is emelkedni fognak az autóipari bérek. Ez a megoldás egyik fele. A másik fele a kormány kezében van: az adóterhek csökkentésével több maradna a dolgozó zsebében. Ebben a kérdésben a kormány és a vállalatok együttes összefogására van szükség.

Kilián Csaba úgy fogalmazott, hogy a magyar gazdasági növekedés, az autóiparunk tovább fejlődése és az imázsunk szempontjából is kár, hogy a Jaguar Szlovákia mellett döntött. Úgy gondolja, reálisan megvalósítható lett volna Magyarországon egy új autógyár.

– Győr és környéke munkaerő szempontjából nem bírt volna el új gyárat, de Dél-Dunántúlon vagy Dél-Kelet Magyarországon összejött volna az induláshoz szükséges 2-3 ezer dolgozó, úgy, hogy mellé számoljuk körülbelül háromszoros szorzóval a beszállítókhoz szükséges dolgozókat is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink