Gyártók Magyar motorral vezettük a Mokkát

Magyar motorral vezettük a Mokkát

Biró Csongor | 2015.02.18 09:04

Magyar motorral vezettük a Mokkát

Halk, takarékos és erős dízelmotorokkal újította meg két fontos modelljének motorkínálatát az Opel. Az Insignia új kétliteres erőforrása 170 lóerős, a szentgotthárdi 136 lovas erőforrás pedig az egyik legnépszerűbb modellben, a Mokkában is elérhető. Kipróbáltuk mindkettőt.

Sem a tavaszias idő, sem a mindent beborító zöldellő gyep, sem a baloldali közlekedés kihívásai nem tudták a figyelmet elvonni az egyre halkabb és egyre izgalmasabb dízel Opelekről. Míg az Insigniában a sportos erő, addig a Mokkában a kifinomult működés lepett meg. A rövid tesztelés alatt a takarékosságukról nem tudtunk meggyőződni, a több mint 100 kilométeres írországi barangolás során, sok autópályázással, mindkét elsőkerék-meghajtású modellel 5,4 literes átlagfogyasztást értünk el. Kipufogógáz-adataik már most teljesítik a csak szeptembertől kötelező Euro 6-os normát, így olyan tiszta üzeműek, mint egy hasonló teljesítményű benzines.

A motorokban közös, hogy az Opel torinói motorfejlesztő mérnökei bábáskodta fölöttük, a kétliterest Kaiserslauternben, az 1,6-ost pedig nálunk Szentgotthárdon gyártják. Kizárólag. Büszke voltam, hogy a Zafira, az Astra és a Meriva után a sikeres Mokka modellben is kipróbálhattam ezt a motort. A kompakt alumínium négyhengeres a takarékos, de igen hangos 1.7 CDTI helyébe lép. Hattal több lóerő és hússzal több newtonméter az eredmény, kisebb lökettérfogatból és mérsékeltebb fogyasztással. Erre majd későbbi, hosszabb tesztünkben keresünk bizonyosságot.

Egyik halkabb mint a másik

Beszédes adatok

Az 1.6 CDTI 100 kW/136 lóereje 85 lóerő/liter fajlagos teljesítménynek felel meg, amihez 320 newtonméter forgatónyomaték járul. Nulláról százra 9,9 másodperc alatt ugrik fel a Mokka, ugyanennyi idő kell ötödik fokozatban 80-ról 120 kilométer/óráig. A csúcssebesség 191 kilométer/óra. A főtengely 90 kilométer/órás sebességnél 1500-at, 130-nál 2200-at forog percenként.

63 kW/87 lóerő/liter fajlagos teljesítményével a 2.0 CDTI éppen megelőzi az 1.6 CDTI-t. 400 newtonméteres nyomatéka 1750 és 2500 fordulat/perc között áll rendelkezésre (ezzel beérte az eddigi csúcstartó, 195 lovas biturbó dízelt), míg a 125 kW/170 lóerő csúcsteljesítmény négyezres fordulaton jelentkezik, 14, illetve négy százalékkal múlva felül az elődjét, azonos fogyasztás és az Euro 6 norma teljesítése mellett. Az Insignia maximális sebessége 5 kilométer/órával nőtt a korábbi, 163 lovas kétliteres dízelhez mérten, így eléri a 225-öt, gyorsulási ideje nulláról 100-ra 9 másodperc, azaz féllel kevesebb az eddiginél. Az új motor felára a Mokkában a 130 lovashoz viszonyítva ötvenezer forint, az Insigniában 260 ezer forint a 163 lovashoz képest.

Titok a részletekben

Mindkét hajtómű titka többek között a változó geometriájú (VGT) turbófeltöltő és a közös nyomócsöves befecskendezés, amelynek fúvókái munkaütemenként akár tíz részdózist juttatnak az égéstérbe, 2000 bar nyomással. Ennek hatására tökéletes a porlasztás és a keverékképzés.

A szentgotthárdi dízel

Újdonság az Insigniában, hogy a turbógeometriát nem vákuum, hanem elektronika állítja, így 20 százalékkal csökkent a reakcióidő. A dízelek régi gyengéje, a nitrogén-oxid-kibocsátás már nem téma – a Mokka 1.6 CDTI-je a részecskeszűrő elé beiktatott tároló-katalizátorral (LNT), adalékanyag használata nélkül veszi elejét ennek.

Az Insigniában SCR-rendszer semlegesíti a nitrogén-oxidokat: a részecskeszűrőből kilépő kipufogógázba, még az SCR-katalizátor elérése előtt, kis mennyiségű AdBlue folyadékot – karbamid vizes oldatát – fecskendeznek. A keletkező ammóniát (NH3) a katalizátor nyeli el, végső soron ártalmatlan nitrogén és víz lép ki.

Lecsupaszítva - kitölti a motorteret az 1,6 literes

A halk működést konstrukciós átalakításokkal érték el, ilyen a szelepfedél akusztikai különválasztása az alumínium hengerfejtől, az újonnan tervezett olajteknő, illetve a kétliteres dízel kiegyensúlyozó tengelye. A nagyobb motor így a teljes fordulatszám-tartományban kevesebb zajt bocsát ki az elődjénél, alapjáraton például öt decibellel halkabb.

Van bőven szigetelés

Kiemelt Partnereink