Gyártók Magyar autóipari munkásokra vadászik Szlovákia

Magyar autóipari munkásokra vadászik Szlovákia

autopro.hu | 2016.01.21 15:35

Magyar autóipari munkásokra vadászik Szlovákia

A fizetés csábító, nyelvtudás nem feltétel, azonnal lehet kezdeni. A merítés helye ráadásul a hazai járműipar fővárosa, Győr.

Hirdetés

Nemrég még arról adhattunk hírt, hogy hazánk és más pályázó országok elől északi szomszédunk kaparintotta meg a Jaguar új gyárát. A jelek szerint az ifjú ország vinne mást is tőlünk: munkaerőt, éspedig járműiparit.

Győrben terjeszt egy szlovák munkaerő-közvetítő vállalkozás olyan felhívást, amely akár 265 ezer forintos havi bért ígér, mi több, ingyen szállás, ingyen közlekedés, avagy útiköltségtérítés is jár az autóipari és elektronikai iparágat érintő pozíciókhoz. A Kisalföld be is jelentkezett a hirdetőknél, s rövid információszerzés alapján kiderült, hogy már csak gépjármű-összeszereléshez keresnek kollégákat, három műszakos munkarendbe. Akkor már 650 euróról volt szó, meg ilyen-olyan plusz juttatásokról.

A nyitrai gyár nem jöhet szóba, hiszen ott nem holnap fog indulni a termelés, sokkal nyilvánvalóbbnak tűnik, hogy a konkrét hirdetés kapcsán a nagyszombati PSA üzemben akadt hiány munkaerőből. Ezzel a problémával azonban Magyarország is küzd, a szomszéd tavában halászni viszont – bármilyen kellemetlen is ezt belátni – egyáltalán nem tűnik jogszerűtlen cselekménynek.

A szlovákoknak már nem lenne elég csábító, ami a magyar szíveket megdobogtatja

Nyilván nem egy állampolgár dolgozik évek óta Szlovákiában, ám egy ilyen rámenős kampány jól jelzi, hogy egyre kevésbé elégedhetünk meg azzal, hogy hazai keretek között értelmezzük a munkerő-piaci, demográfiai, bérezési és egyéb személyügyi szempontokat.

Ha legalább a fele megvalósulna annak, amiért egy újonnan megalakult német-magyar szakszervezeti szövetség is síkra száll, nyugodt szívvel legyinthetnénk egy ilyen szórólap felbukkanása esetén.

Azonban mielőtt bárki telefon után kapna, hogy legalább a hazai állapotok javulásáig kiaknázza az ígéretes lehetőséget, nem árt két aprósággal szembesülni. Egyrészt a szlovák munkavállalók ugyanott, vélhetően ugyanezért a munkáért 634-1100 eurós juttatásban részesülnek ugyanazon fejvadász cég hirdetése szerint, a 3 műszak vállalásáért 200 eurós bónusz jár. Nekik.

A másik óvatosságra intő tény, hogy ebben a szlovák gyárban fél évvel ezelőtt komoly tüntetést szerveztek a munkavállalók, miután jó ideje befagyasztották a béreket, s a teljes szlovák autóiparban ott fizetnek alighanem a legkevesebbet bizonyos tevékenységekért. Például a gyártósori munkáért.

Információink szerint a szlovák járműipari munkaerőpiac egyébként olyannyira vészterhes időket él, hogy lassan már bárkit alkalmaznának, aki rendeltetésszerűen képes használni egy csavarhúzót. Ez pedig nem csupán a PSA gyárára igaz, hanem a Kia és a VW üzemére is. Hogy ilyen feltételek mentén miként indulhat be majd gondtalanul a termelés Nyitrán, egyelőre elképzelhetetlen. Szlovák forrásunk szerint egymás elől halászgatnak mindenféle kedvezményekkel, főként több fizetéssel alkalmazottakat az autógyárak - ezt a tevékenységet terjeszthetik ki egyre inkább Magyarország, Ukrajna és Románia irányába.

Kiemelt Partnereink