Gyártók Külső logisztikusokra támaszkodik a Mercedes Kecskeméten

Külső logisztikusokra támaszkodik a Mercedes Kecskeméten

Mester Nándor | 2014.07.29 06:47

Külső logisztikusokra támaszkodik a Mercedes Kecskeméten

Öt nagy szolgáltatóra bízza az operatív logisztikát a kecskeméti Mercedes. És tovább építi beszállítói bázisát - mondta a cég ellátási és logisztikai igazgatója a Budapesten tartott regionális járműipari fórumon.

Hirdetés

Egy autógyár felépítése és működtetése egyebek között pontos logisztikai munkát is követel. Testközelből élhette ezt meg Stefan Putzlocher, a Mercedes kecskeméti egységének előkészítése során és most is, amikor már két éve zajlik a termelés. Tapasztalataira több olyan szakember is kíváncsi volt a Brit Nagykövetségen tartott nemzetközi fórumon, aki nem ezen a területen dolgozik, viszont munkáját erősen befolyásolja, ha valami nem stimmel a logisztikában.

Az operatív logisztikai feladatokkal nem sokat bajlódik a német nagyvállalat. Úgy döntött, hogy külső szolgáltatókra bízza a munkát, de a kiválasztásnál feltételül szabta, hogy csak olyanok jelentkezzenek, akik már végeznek operatív tevékenységet Magyarországon. Öt külföldi cég maradt a rostán, és érdekes, hogy a Mercedes mindegyiknek megmondta, hogy a másik négy cég pontosan mit végez, így kizártak sok félreértést, az egész folyamatot a logisztikai cégek számára is átláthatóvá tették.

Mit tudnak a külső szolgáltatók, amit a Mercedes nem? - kérdezték a szakértőt arról, hogy miért nem saját maga foglalkozik ezzel a társaság. Az igazgató szerint egyszerű a válasz: rugalmasabbak és ezért hatékonyabbak is. "Kiszervezni egy feladatcsoportot persze mindig kockázatos, mi úgynevezett hagyma-rendszerű kockázatkezelést alkalmazunk, három-négy rétegű ez a munka és eddig sikerült a minimumra szorítani az esetleges negatív külső hatásokat." - avatott be a részletekbe.

Stefan Putzlocher éppen húsz éve kezdte pályafutását Sindelfingenben, a gyakornokként a Daimler vállalatnál. Tíz évvel később a McLaren angliai üzeménél folytatta karrierjét, ott már a logisztikai munkát irányította két évig. Maradva a szigetországban, átigazolt a Mercedes motorgyártó részlegéhez, ott a beszerzés vezetésével is megbízták. 2008-tól pedig jött a kecskeméti beruházás, ahol a logisztika és a beszerzés mellett a minőség-menedzsmentért is felelős lett.

A németek a just in time rendszer úgynevezett prémium változatát, a just in sequence nevű módszert alkalmazzák. Ezzel a lehető legjobban alkalmazkodhatnak a mindenkori egyedi vevő igényeihez, pontosabban tervezhetik az egész gyártási folyamatot. Méréseik szerint a sorozatgyártás két éve alatt csaknem 99 százalékos pontossággal képesek meghatározni a logisztikai útvonalat és teendőket. Ez oda vezetett, hogy két év alatt mindössze kétórányi leállás volt alkatrészhiány miatt.

Mivel regionális fórumon beszélt, kitért arra is, hogy milyen trendeket érzékelnek az autógyártásban beszállítói oldalról. Arra számítanak például, hogy a beszállítók a karosszériagyártásban egyes nagyobb elemek komplett előállítását is képesek lesznek elvégezni, az erre képes beszállítók feltérképezése már meg is kezdődött. Magyarországon a CLA-modellnél a korábbi 17-ről 25-re nőtt a beszállítói pontok száma. A második, harmadik vagy negyedik körös beszállítók pallérozását elengedhetetlennek nevezte, hiszen a világcéget körülvevő első körös beszállítók is csak kifogástalan minőséget hajlandók átvenni annak érdekében, hogy kiszolgálhassák a Mercedest. "Ebből nem engedhetünk és itt még sok a tennivaló. A Mercedes egyebek között a duális képzés támogatásával is szeretne hozzájárulni a javuláshoz" - mondta az igazgató.

Kiemelt Partnereink