Gyártók Kisvárosban éledhet újra a hazai traktorgyártás

Kisvárosban éledhet újra a hazai traktorgyártás

Gégény István | 2016.04.11 08:25

Kisvárosban éledhet újra a hazai traktorgyártás

Évtizedes kihagyás után új modellnek örvendhet a hazai agrárium. Egyelőre prototípus, de 2018-ban akár be is indulhat a sorozatgyártás.

Hirdetés

Egyre többen egyre bátrabban hangsúlyozzák, hogy ideje lenne észrevenni és kihasználni idehaza a személyautók gyártása mellett a mezőgazdaság által kínált piaci rést. Úgy tűnik, az ismert nevű nagyvállalatok helyett egy délvidéki családi vállalkozás töltheti be az úttörő szerepet, visszahelyezve a magyar járműipar portfóliójába a traktorgyártási tevékenységet.

Renner Tamás kezében a jármű rajza, körülötte a tervezőtársak (Fotók: Renner Bt.)

A történet szinte mesés: egy kisfiú áll a középpontban, aki Bács-Kiskun megyében nevelkedve traktorok között nőtt fel. Nem csupán csodálta, majd vezette őket, idővel a szerelésükkel is megismerkedett, majd rendszeresen vállalkozott a gazdászok gépeinek felújítására. Renner Tamás ma már az édesapja által vezetett jánoshalmi székhelyű Renner Bt. műszaki igazgatója – a garázsvállalkozásból indult cég napjainkban 220 főt foglalkoztat, 3 ezer különféle terméket gyárt, heti 400 ezres darabszámban. Ezek persze nem traktorok: gumírozott alkatrészeket, főként rezgéscsillapítókat, géplábakat készít a társaság.

Nyúzópróbára készül a prototípus

Az álmok azonban felnőttkorba érve sem foszlottak szerte, s mivel az apa elmondása szerint Tamás felújított modelljei jobban teljesítettek, mint az eredeti gyári modellek, már csak egy lépés volt a saját traktor összeállítása. A merész tervhez, amely jelenleg még fejlesztési fázisban tart, a Renner Bt. nyeresége biztosítja a szükséges forrást, de akár új pályára is állhat a történet, amennyiben sikeresnek bizonyul a hamarosan kezdődő nyúzópróba.

– Nem végeztünk piackutatást, mert úgy gondoltuk, az így megspórolt költséget inkább a fejlesztésbe invesztáljuk – nyilatkozta szakportálunknak Renner Tibor ügyvezető. – Olyan vidéken élünk, ahol őshonos tevékenység a gyümölcstermesztés, rendszeres kapcsolatban állunk a gazdákkal, ismerjük a gondjaikat, kihívásaikat. Ezek a tapasztalatok is megerősítést adtak a bátor lépés megtételéhez. A legendásnak számító Dutra járműből indultunk ki, Olaszországból származó Carraro váltó és japán Kubota motor alkotja a traktorunk gerincét. 50 lóerő körüli az erőforrás teljesítménye, később turbós változatban is gondolkodunk, ott már 80 lóerővel lehet számolni – tette hozzá a fejlesztés invesztorának számító édesapa.

Nem bonyolították túl, egyszerű munkatársnak ígérkezik

Az új magyar traktor, amely alighanem Renner néven kerülhet majd forgalomba, két fontos tulajdonsága miatt ígérkezik versenyképesnek. Egyrészt kimagaslóan takarékosan bánik az üzemanyaggal a konstrukció, ami nagy előny alapos kihasználtság esetén. A másik praktikus vonás, hogy a mai, modern traktorokhoz képest a leendő mezőgép nem tartalmaz bonyolult elektronikát. Hogy ez miért nem épp hátrány, azt azok a gazdák tudják leginkább, akik meghibásodás esetén néha napokig nélkülözni kénytelenek a traktort, akár súlyos összeget is kifizetve a kiszállásért, javításért. A jánoshalmi prototípusnak egyszerűségében rejlik az ereje: gyakorlatilag bármelyik közeli autószerelőnél megjavítható, ha egyáltalán elromlana valamely alkatrésze.

Hamarosan piacra kerül?

Bekerülési árról, termelési darabszámról korai lenne még konkrétan nyilatkozni, ám Renner Tibor vállalata készen áll, hogy önálló divízióként traktorgyártásba fogjanak, s akár már 2018-ban megkezdődhet a sorozatgyártás.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink