Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kisvárosban éledhet újra a hazai traktorgyártás
Évtizedes kihagyás után új modellnek örvendhet a hazai agrárium. Egyelőre prototípus, de 2018-ban akár be is indulhat a sorozatgyártás.
Egyre többen egyre bátrabban hangsúlyozzák, hogy ideje lenne észrevenni és kihasználni idehaza a személyautók gyártása mellett a mezőgazdaság által kínált piaci rést. Úgy tűnik, az ismert nevű nagyvállalatok helyett egy délvidéki családi vállalkozás töltheti be az úttörő szerepet, visszahelyezve a magyar járműipar portfóliójába a traktorgyártási tevékenységet.
Renner Tamás kezében a jármű rajza, körülötte a tervezőtársak (Fotók: Renner Bt.) |
A történet szinte mesés: egy kisfiú áll a középpontban, aki Bács-Kiskun megyében nevelkedve traktorok között nőtt fel. Nem csupán csodálta, majd vezette őket, idővel a szerelésükkel is megismerkedett, majd rendszeresen vállalkozott a gazdászok gépeinek felújítására. Renner Tamás ma már az édesapja által vezetett jánoshalmi székhelyű Renner Bt. műszaki igazgatója – a garázsvállalkozásból indult cég napjainkban 220 főt foglalkoztat, 3 ezer különféle terméket gyárt, heti 400 ezres darabszámban. Ezek persze nem traktorok: gumírozott alkatrészeket, főként rezgéscsillapítókat, géplábakat készít a társaság.
Nyúzópróbára készül a prototípus |
Az álmok azonban felnőttkorba érve sem foszlottak szerte, s mivel az apa elmondása szerint Tamás felújított modelljei jobban teljesítettek, mint az eredeti gyári modellek, már csak egy lépés volt a saját traktor összeállítása. A merész tervhez, amely jelenleg még fejlesztési fázisban tart, a Renner Bt. nyeresége biztosítja a szükséges forrást, de akár új pályára is állhat a történet, amennyiben sikeresnek bizonyul a hamarosan kezdődő nyúzópróba.
– Nem végeztünk piackutatást, mert úgy gondoltuk, az így megspórolt költséget inkább a fejlesztésbe invesztáljuk – nyilatkozta szakportálunknak Renner Tibor ügyvezető. – Olyan vidéken élünk, ahol őshonos tevékenység a gyümölcstermesztés, rendszeres kapcsolatban állunk a gazdákkal, ismerjük a gondjaikat, kihívásaikat. Ezek a tapasztalatok is megerősítést adtak a bátor lépés megtételéhez. A legendásnak számító Dutra járműből indultunk ki, Olaszországból származó Carraro váltó és japán Kubota motor alkotja a traktorunk gerincét. 50 lóerő körüli az erőforrás teljesítménye, később turbós változatban is gondolkodunk, ott már 80 lóerővel lehet számolni – tette hozzá a fejlesztés invesztorának számító édesapa.
Nem bonyolították túl, egyszerű munkatársnak ígérkezik |
Az új magyar traktor, amely alighanem Renner néven kerülhet majd forgalomba, két fontos tulajdonsága miatt ígérkezik versenyképesnek. Egyrészt kimagaslóan takarékosan bánik az üzemanyaggal a konstrukció, ami nagy előny alapos kihasználtság esetén. A másik praktikus vonás, hogy a mai, modern traktorokhoz képest a leendő mezőgép nem tartalmaz bonyolult elektronikát. Hogy ez miért nem épp hátrány, azt azok a gazdák tudják leginkább, akik meghibásodás esetén néha napokig nélkülözni kénytelenek a traktort, akár súlyos összeget is kifizetve a kiszállásért, javításért. A jánoshalmi prototípusnak egyszerűségében rejlik az ereje: gyakorlatilag bármelyik közeli autószerelőnél megjavítható, ha egyáltalán elromlana valamely alkatrésze.
Hamarosan piacra kerül? |
Bekerülési árról, termelési darabszámról korai lenne még konkrétan nyilatkozni, ám Renner Tibor vállalata készen áll, hogy önálló divízióként traktorgyártásba fogjanak, s akár már 2018-ban megkezdődhet a sorozatgyártás.