Gyártók „Kifordítottuk” a Mitsubishi európai i-MiEV modelljét

„Kifordítottuk” a Mitsubishi európai i-MiEV modelljét

K. A. | 2010.10.01 17:13

„Kifordítottuk” a Mitsubishi európai i-MiEV modelljét

A Mitsubishi Párizsban mutatta be az i-MiEV európai specifikációjú változatát, bal- és jobbkormányos kivitelben. Minden eddiginél részletesebb műszaki leírás következik.

Hirdetés

A kompakt és könnyű villanymotorral és nagy áramsűrűségű lítium-ion akkumulátorokkal felszerelt, elektromos hajtású "i", illetve "i MiEV" kísérleti jármű 2006 októberében készült el, hogy segítségével mérnökök kialakíthassák az új városi kisautó ideális konstrukcióját. Alig 3 évvel később, kemény fejlesztőmunka árán és több mint 500 ezer kilométernyi tesztelés után Japánban 2009 júliusában bemutatták az "i-MiEV" modellt.

Az autó eleinte a flottavásárlók számára volt elérhető, később azonban már magánemberek is megvásárolhatták; a japán vevők második hulláma 2010 áprilisában kapta meg autóit. Októberben elkezdődik a sorozatgyártás az MMC Mizushima gyárában, a 14 kiválasztott európai piacon pedig decemberben indul meg az autó forgalmazása. 2006 októberében az akkor még kötőjel nélkül írt nevű "i MiEV" kísérleti autóban egyesült minden tudás és fejlesztési eredmény, amit a márka négy évtized alatt gyűjtött össze ez elektromos járművekről.

Az elektromos hajtású járművek fejlesztése és gyártása 1966 októberében kezdődött, amikor a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (a Mitsubishi Heavy Industries Ltd. autógyártó részlege csak később, 1970-ben vált önálló vállalattá a ma ismert Mitsubishi Motors Corporation néven) megbízást kapott a Tokyo Electric Power Company (TEPCO) vállalattól egy elektromos hajtású prototípus megépítésére, és egy tesztprogramra, amelynek során fejlett akkumulátor-technológiát használtak. Ezt a kezdeti EV programot idővel több is követte, amelyek szilárd alapot biztosítottak a most sorozatgyártásba kerülő i-MiEV modellnek.

A Mitsubishi Motors az elsők közt ismerte fel, mennyivel komolyabb lehetőségeket rejtenek a lítium-ion akkumulátorok, mint a hagyományos ólom-sav technológiájú telepek – mind az energiasűrűség, mind a leadott teljesítmény tekintetében. Jó példa volt erre az 1994-es Chariot HEV plug-in hibrid autó, amit számos tesztprogram követett – ezek elsősorban a teljesítmény, a biztonság és a tartósság további fokozását célozták.

Az i MiEV modellt flottafelhasználók is tesztelték, méghozzá a legkülönfélébb időjárási- és útviszonyok közt. Az egyéves program során 7 japán áramszolgáltató vállalat 37 kísérleti autót használt, amelyek együttesen 300 ezer kilométert futottak. Ugyanez a folyamat Japánon kívül is megismétlődött. A Mitsubishi az európai piacokon 11 autót adott át vállalati és privát ügyfeleinek további 200 ezer kilométeres tesztelésre.

A Mitsubishi Motors és a Mitsubishi Corporation 2007. decemberében egyesítette erőit a GS Yuasa vállalattal, és létrehozták a „Lítium Energia Japán” (LEJ) nevű közös vállalkozást, hogy az nagyméretű lítium-ion akkumulátorokat fejlesszen, gyártson és forgalmazzon. A LEJ közös vállalkozásban megjelent minden cég legértékesebb know-how-ja. (A GS Yuasa fejlett technológiákkal bír a nagyméretű lítium-ion akkumulátorok terén, és célja, hogy szélesítse ezek alkalmazási körét.)

A tervek szerint a LEJ felfuttatja az i-MiEV modellhez készülő lítium-ion cellák gyártását a Shiga prefektúra Kusatsu városában működő üzemben – ez a világ első olyan gyára, amely kifejezetten az EV-khez való lítium-ion akkumulátorok tömeggyártására létesült –, majd az MMC által értékesített elektromos autók értékesítésével lépést tartva tovább növeli a gyártás mennyiségét:

Az autóról
Az i-MiEV műszaki alapja az "i" miniautó padlólemeze, ahol a hátul-középen elhelyezett hagyományos benzinmotor és a padlóba épített üzemanyagtartály helyét a lítium-ion akkumulátor csomag, a villanymotor, az inverter és egyéb alkatrészek veszik át, így viszonylag kis átalakítás szükséges ahhoz, hogy a benzinmotoros "i" miniautó i-MiEV modellé váljon.

Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a 2550 milliméteres tengelytávú autóba úgy építsék be a nagy kapacitású, magas áramsűrűségű, 88 cellából álló akkumulátor-egységet, hogy az utastér 4 üléses marad, sőt az autó tömegközéppontja is lejjebb kerül – a benzines "i" modellhez képest 65 mm-rel. Ez a beépítési mód balesetkor is megvédi az akkumulátorokat. A 660 cm3-es belsőégésű motor helyére kerül a 49 kW teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor és a hozzá kapcsolódó szerelvények, így a csomagtér továbbra is 227 literes marad, ami a hátsó ülések lehajtásával 860 literre bővíthető.

Az EV-kben alkalmazott akkumulátoroknál fontos a magas energiasűrűség. Ennek érdekében az i-MiEV-ben a LEJ különleges fejlesztésű, nagy energiasűrűségű lítium-ion akkumulátor-egysége működik, amelynek minden nagy kapacitású akkumulátor-modulja a padló alatt kapott helyet.

Tervezése folytán az i-MiEV akkumulátora kétféle módon is tölthető: Az otthoni rendszer bárhol használható, ahol szokványos konnektor van. Az autó jobb oldalán található csatlakozón keresztül az Európában használatos 230 voltos 1 fázisú (16A) hálózatról körülbelül 6 óra alatt tölthető fel az akkumulátor az "Alacsony energiaszint" figyelmeztetéstől indítva.

A gyorstöltő rendszer segítségével rövid idő alatt elvégezhető a feltöltés – azokon a helyeken, ahol a közmű-cégek, az áramszolgáltatók, vagy egyéb vállalkozások gyorstöltő állomásokat állítanak fel. Itt az i-MiEV a baloldalt található gyorstöltővel csatlakoztatható; a háromfázisú, 200 voltos és 50 kW-os rendszer segítségével a teljesen lemerült akkumulátor 30 perc alatt tölthető fel 80 százalékig.

Villanymotor
Az i-MiEV motorja egy hatékony, kompakt és könnyű, állandó mágneses szinkron villanymotor, amit kifejezetten a járműhöz fejlesztettek ki. Már alacsony fordulatszámtól biztosítja a maximális nyomatékot (180 Nm – 0-2000 1/perc fordulatszámig), erőteljes gyorsulást és jó utazási komfortot garantálva. Amikor a jármű lassít, a regeneratív fékrendszer generátorként használja a villanymotort, az így megtermelt elektromos áramot a meghajtó akkumulátor tárolja.

MiEV OS járművezérlési rendszer
A Mitsubishi "MiEV OS" (vagy MiEV Járművezérlési Rendszer) biztosítja a magas teljesítményt és megbízhatóságot, amit a vásárlók elvárnak egy új generációs EV-től. Ez minden EV-komponenstől összegyűjti az adatokat és információkat, így valósítva meg az i-MiEV teljesítményének integrált vezérlését. Folyamatosan ellenőrzi az akkumulátort és a regeneratív fékezéssel visszanyert energia mennyiségét, s közben beállítja a lágyabb vagy erőteljes gyorsításokhoz szükséges kimenő energiamennyiséget. A rendszer így optimalizálja és minimumra csökkenti az energiafogyasztást.

A Mitsubishi i-MiEV hatótávolsága az „Új Európai Vezetési Ciklus” protokoll szerint 150 km, végsebesség 130 km/h, a gyorsulás pedig a 180 Nm-es nyomatéknak köszönhetően álló helyzetből is erőteljes. Emissziója ultra-alacsony, működése halk és vibrációk nélküli.

Biztonság
– Az i-MiEV megkapta az MMC szabadalmazott "RISE" karosszériaszerkezetét, ami a strukturális elemek összekapcsolásával és integrálásával növeli az autó passzív biztonságát. Ez az építési mód jelentősen növeli a törésbiztonságot, megfelelően elosztva az ütközés energiáját és irányítva a karosszéria gyűrődését.
– A nagyfeszültségű akkumulátorok az utascellán belül helyezkednek el – a kerekek közt –, s további védelmet biztosít számukra egy rácsszerkezet, ami bármilyen irányból érkező ütközés során megóvja a telepeket a sérülésektől.
– A hátsó lámpatestekben – mind a féklámpában, mind pedig a hátsó lámpában – gyorsan felvillanó LED-eket alkalmaztak, amelyek hamarabb adnak jelzést a mögöttes forgalom számára, emellett pedig kevesebb energiát fogyasztanak.
– További védelmet biztosít a 6 légzsák (vezető + utas + 2 oldal + 2 függöny), valamint az Aktív Stabilitáskontroll.


Fenntartási költségek

Az EV-kkel szerzett tapasztalatokról elmondhatók, hogy az i-MiEV energiaköltsége minimális. Európában – Franciaországot véve példának – a teljes feltöltés ára mindössze 2 euró: azaz olyan alacsony, mint az autó fenntartási költsége, hiszen az elektromos autók megszabadultak a belső égésű motorok és a váltóművek karbantartásától.

A Mitsubishi Motors tervei szerint az európai specifikációjú autó ára (autó + akkumulátorok) általában a 33-35 ezer euró közti sávban marad – ugyanakkor a forgalomba állítási és egyéb hivatalos költségeket is magában foglaló fogyasztói ár a piacok többségén 30 ezer euró alatt lesz. További adalék, hogy az MMC kiemelt, 5 év 100 ezer kilométerig terjedő garanciát biztosít az EV komponensekre.

Az elektromos Mitsubishi.

Áttekintés
- 1966. október: Az EV kutatás-fejlesztés kezdete a Mitsubishinél
- 2006. október: "i MiEV" kísérleti jármű
- 2007. december: A "Lithium Energy Japan" közös vállalkozás megalapítása
- 2009. július: Az i-MiEV forgalmazásának kezdete Japánban (flottavásárlók)
- 2010. március: A CHAdeMO szervezet megalapítása
- 2010. április: Japánban az első magánvásárlók megkapják az i-MiEV-t
- 2010. október: Az európai specifikációjú i-MiEV gyártásának kezdete
- 2010. december: A forgalmazás kezdete 14 európai országban

Hirdetés

Kiemelt Partnereink