Gyártók Időt kérünk! – a Suzuki az ekáerről

Időt kérünk! – a Suzuki az ekáerről

Pardavi Mariann | 2015.01.19 06:10

Időt kérünk! – a Suzuki az ekáerről

2014 év végén bejelentett és január 1-jén bevezetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer, az ekáer a mai napig sok fejfájást okoz a járműipari vállalatoknak. Cikkünkben több szereplő megszólaltatásával szerettük volna az érintettek problémáját leírni, ám a megkérdezett cégektől azt a választ kaptuk, egyelőre próbálnak megoldásokat találni. Többen bizakodóak az ekáer soron következő dátumával kapcsolatban: mivel február 1-jével kezdődően büntetést vonnak maguk után a szabálytalanságok, azt remélik, addigra eloszlanak a bizonytalanságok. Mindenesetre a megkérdezett járműipari vállalatoknál egyelőre mindennaposak az ekáerrel kapcsolatos megbeszélések az általános értetlenség miatt. Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese viszont készségesen válaszolt autopro.hu kérdéseire. A rendszer bevezetésének bejelentése után egyébként egyike volt azoknak, akik felszólaltak a járműipar érdekei mellett.

Hirdetés

Mit gondol, mi az ekáer alapvető problémája a járműipar szemszögéből nézve?
A legnagyobb problémát abban látom, hogy a gazdasági szereplők nem kaptak megfelelő időt a bevezetésre, különösen az autóipari cégek, ahol nagyon összetett feladatokat kell elvégezni. Meg kell említenem, hogy még most is vannak olyan fontos nyitott kérdések, melyeket tudomásom szerint kormányzati oldalról nem válaszoltak még meg. Ilyen például a magyarországi gyűjtőraktárakba EU-s országokból érkező áruk regisztrálása: itt a raktárnak kell elvégezni ezt a feladatot, ahol általában nem akarják, vagy fizikailag nem is tudják elvégezni a regisztrálást, hiszen a bizalmas árinformációkat a külföldi cégek nem adják ki részükre, holott ezt az ekáer megköveteli. Persze ez csak egy példa a nyitott pontok közül. Természetesen a Magyar Suzukinál mindent megteszünk a sikeres bevezetés érdekében, de nem tudom megerősíteni azt, hogy ez teljesen sikerülhet február 1-jéig. Nem csak a Suzukinak, de valamennyi partnerének, beszállítójának maradéktalanul el kell végezni a bevezetéshez szükséges feladatokat, így a hazai beszállítóinknál a regisztrálás működtetését, a külföldi európai partnereinknél a megfelelő adatszolgáltatást. Ennek összehangolása, megfelelő működtetése hosszabb időt vesz igénybe, ezért is komoly az aggodalmunk.

Urbán László

Mit gondol: hosszú távon milyen negatív következményei lehetnek az ekáernek abban az esetben, ha nem történik érdemi változás a kormányzat és az ipar szereplői között?
A közvetlen veszély a termelés leállása hosszabb-rövidebb időre, ami a Suzuki esetében százmilliós nagyságrendű veszteséget jelenthet. Hosszabb távon a Magyar Suzuki által az utóbbi két évtizedben kialakított hazai és főként EU-s beszállítói hátterének ez 70-80 magyar és mintegy 200 európai partnert jelent működési zavarai is elképzelhetőek, aminek negatív következményei beláthatatlanok. Feltételezem, hogy hasonló félelmekkel találhatja szembe magát akár a többi hazai autóipari OEM, és akár más ágazatokban működő feldolgozóipari nagyvállalat is. Ha a döntéshozói oldal nem határozza el a türelmi időszak meghosszabbítását, még az is előfordulhat, hogy február 1-jétől a hazai járműipar, amelyet gyakran húzóágazatként is emlegetnek, lelassulhat vagy akár részlegesen, hosszabb-rövidebb időre le is állhat. Hadd világítsam meg ezt közelebbről: a járműiparra általában jellemző a magas fokú szervezettség, ami szinte óraműszerű pontossággal biztosítja az egyébként rendkívüli hatékonyságot eredményező JIT (just-in-time), illetve JIS (just-in-sequence) elvek alkalmazását. Adott, nagyon nem kívánatos esetben ebben az óraműben akadhat el egy fogaskerék, ha akár csak egy közlekedési dugó vagy egy közúti ellenőrzés elhúzódása miatt valamelyik beszállítónk két óránál többet késik, hiszen a Magyar Suzukinál éppen az említett JIT/JIS-nek köszönhetően nincsenek jelentős raktárkészleteink: a termelés folyamatosságának fenntartása nagymértékben a beszállítóktól függ. Az esetleges rendkívüli leállás miatti veszteséget viszont elég jól ki lehet számolni egy olyan nagy értékű termék, mint a személygépkocsi gyártása esetében, hiszen Esztergomban alig több mint egy percenként készül egy autó, és akkor még nem is beszéltem a termelési háttér miatti, például az energiaellátásban a leállás miatt bekövetkező veszteségekről. Ráadásul az új modellünk, a Vitara sorozatgyártásával vagyunk jelenleg célegyenesben: március elején kerül forgalomba. A Suzukinak, ahová naponta mintegy 400 teherautó szállít be alkatrészeket a termelés folyamatosságának fenntartásához, és mintegy száz teherautó szállítja el főleg a készterméket, minimum 3-4 hónap felkészülési időszakra van szüksége ahhoz, hogy kidolgozza a megfelelő szoftvert, egy interface alapú informatikai jelentőrendszert. Munkatársaim természetesen mindent megtettek és megtesznek, egyelőre manuális eszközökkel, hogy az összes vonatkozó törvényi előírást megbízhatóan teljesítsük, de például minimális ráhatásunk van arra, hogy az EU-s beszállítóinkkal már korábban megkötött szerződésekben rögzített adatszolgáltatáson túl olyan további adatokat megadjanak, amelyeket az ekáer törvényi előírásai szerint meg kell kérnünk tőlük. A gazdaság fehérítése közös érdekünk. Úgy vélem, hogy a járműiparnak is "csak" a bevezetés anomáliái miatti jogos fenntartásai vannak az imént említett okokból.

Milyen plusz terhekkel jár az ekáer egy olyan méretű vállalatnál, mint a Magyar Suzuki?
Jelenleg annyira elfoglaltak az ezzel a munkával megbízott kollégáim, hogy még csak meg sem tudjuk becsülni a szükséges többletlétszámot, amihez persze a HR-terület nem is tudhatna még új felvételisekkel segíteni, hiszen amúgyis hiány van a munkaerőpiacon a logisztikai szakemberekből. Megjegyzem: az esztergomi gyárunk december 19-től január 5-éig nem dolgozott, de az ekáerrel foglalkozó kollégáink viszont csak karácsony és szilveszter napján pihenhettek egy-egy napot. Egy jól működő szoftver jelentősen segítene, kialakítását megkezdtük, de ennek is egyelőre fel nem becsülhető költségei lesznek, és amint említettem, még szükségünk lenne 3-4 hónapra.

A kormány azzal indokolta az ekáer megszületését, mert ezzel hatékonyabban fehéríthető ki a gazdaság. Egyetért ezzel?
Messzemenőkig. Az ÁFA-bevételek fokozása, a csalások megakadályozása közös érdekünk. Sőt, a járműipar szempontjából nagyon kedvező lehet az a hatása az ekáernek a fekete és szürke bontók, illetve az úgynevezett műbizonylat nélküli, beszerelés esetén sokszor balesetveszélyt jelentő autóalkatrészek kereskedelmének visszaszorításában, ami végre nagyrészt akár az importált, akár az itthon kiöregedett, túlkoros személygépkocsiknak az európai szabályok, úgynevezett ELV (end life vehicle) szabály szerinti, forgalomból való kivonását, megsemmisítését is eredményezhetné. Mindez növelhetné a hazai újautó-piaci eladásokat, fokozhatná a márkaszervizek forgalmát, a környezetvédelmi szempontok is jobban érvényesülhetnének, és nem utolsó sorban javulhatna a közlekedés biztonsága is.

Milyen véleménnyel van az anyavállalat az ekáerről?
Érti és megérti a kormányzati szándékot és nekünk is biztosítja a szükséges többleteszközöket ahhoz, hogy a törvényi előírásoknak maradéktalanul megfeleljünk. Egyet nem tud biztosítani: időt a felkészüléshez, amit sajnos a törvény alkotóitól sem kaptunk meg. Reményeink szerint, csak egyelőre.

Kiemelt Partnereink