Gyártók Hosszú teszten a magyar motorral szerelt kombi Astra

Hosszú teszten a magyar motorral szerelt kombi Astra

Biró Csongor | 2014.10.07 05:09

Hosszú teszten a magyar motorral szerelt kombi Astra

Három éve csak Nyugat-Európában képezte az utcakép részét az új Opel Astra kombi, nálunk még elvétve sem lehetett látni az utakon. Ez a kép változott, útjainkon egyre több az Astra Sports Tourer. Hosszú teszten tettük próbára a kombit. Természetesen magyar motorral.

Hirdetés

Nagy és szép

Nagyot nőtt a kombi Astra, elődjénél 18 centivel hosszabb, 4,7 méterjével már kilóg a kompakt kategóriából. Igaz, a méretnövekedésből csak az autó eleje profitált, a hátsó utasok nem kaptak több helyet, a csomagtér 40 litert veszített az elődhöz képest.

Ergonomikusan megtervezett, kényelmes, elektromosan állítható deréktámasszal ellátott bőrülésekben utazhatunk a legjobban felszerelt Astra kombiban, a belsőt bézs és barna, puha műanyag borítja és díszíti, az összhang és a minőség majdnem olyan, mint az Insigniában.

Az ülésfűtéssel, nagy navigációval, kétoldali automatikus klímával, intelligens xenonfénnyel, elektromos napfénytetővel, állítható keménységű futóművel (kormányzással és gázreakcióval) 18 hüvelykes könnyűfém kerekekkel, elektromos rögzítő fékkel, hangulatvilágítással, tempomattal, Bluetooth-szal, kartámasszal, sí alagúttal, tároló csomaggal felszerelt kombi árcédulája egy álomautóéval vetekszik, közel kilenc millió forint (a 136 lovas magyar motorral szerelt kombi alapára 6,38 millió forint, a 110 lovas, szintén hazai egyhatossal 6,18 millió forint). Húzós ez az ár, de a nagyon gazdagon felszerelt Opel Astra Sports Tourer már nem az a fehér kombi Astra, amit megszokhattunk a céges parkolókban. Ez már egy komoly autó a magyar ember számára. Pedig csak azt nyújtja, amit egy dolgos férfi elvár autójától: kényelmes, szép, biztonságos, tágas, praktikus, jól megy, és keveset fogyaszt. Ez eddig is igaz volt a már elavult 1,7 literes motorral, és még inkább igaz az új gotthárdi erőforrással.

Az üresen is 1,5 tonnás kocsi két személlyel autópályán tartotta a 170 kilométer/órás utazósebességet, de a combos emelkedőkön, meredek hágókon és a szlovén hegyekben is elégségesnek bizonyult. A hatsebességes váltó pontos, a takarékos üzemet váltás-esedékességi jelzés segíti, a multifunkciós kormány jó fogású, precíz.

A xenonfények nagy szolgálatot tettek, éjszaka is szinte nappali világosságot teremtettek az autó előtt, autópályán a rendszer agya megnyújtotta a csóvát, országúton megvilágította az út jobb oldalát, tolatáskor és kanyarodáskor pedig az autó mellett is átláthatóvá tette a sötétséget. A LED-es nappali fénybumeráng kiemeli az autó szépségét és távolról is jelzi, hogy jövünk. A tolatókamera képe kiváló segítség, a tesztautót elöl és hátul is felszerelték radarokkal, így könnyű vele a parkolás.

A malomkerekek ellenére a futóműre egy rossz szavunk sem lehet, nagy tempójú kanyarokban is fekszik az úton, rossz burkolaton sem kellemetlen, a felfüggesztés állítható keménységével pedig örömautózássá tehetjük a szerpentineket. A sport beállítást a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógépben testre is szabhatjuk, az élvezetek fokozása végett vörösre vált a szép műszerórák egyébként fehér háttérvilágítása.

A több mint 1600 kilométeres teszt során 100 kilométerenként átlagban 6 liter gázolajat fogyasztott az autó, pedig az utolsó pár száz kilométert elég erőltetett menetben tettük meg.

Az alaphelyzetben 500 literes (a kalaptartóig 1000, tetőig akár 1550 literrel is gazdálkodhatunk, teljes hasznos hossz ledöntött első üléssel 1,85 méter – az Insignia kombi maximális térfogata 1530 liter) csomagtartó családi és céges használatra is kitűnő, szája nagy, padlója alacsony. Némi felárért kapunk rögzítő síneket, elválasztó hálókat. A kalaptartó cseles, ha rácsapunk felemelkedik. A csomagtérben, a vezető közelében és a két első ülés között is találunk 12 voltos csatlakozót. A könyöktámasz többfunkciós, a váltó mögötti tárolóegységbe pakolhatjuk az apróságokat, az USB-csatolót a középkonzol aljára tették, jól elérhető. A hátsó üléseket kapcsolóval a csomagtérből is ledönthetjük, a hátsó utasok kényelmét pohártartós könyöktámasz fokozza.

Magyar motor

A 100 kW (136 LE) teljesítményű 1.6 CDTI dízelmotor teljes egészében alumíniumból készült. Eleget tesz az Euro 6 szabvány valamennyi követelményének. Ezt BlueInjection SCR (szelektív katalitikus redukció) kipufogógáz-kezeléssel érték el, aminek hatására olyan tisztává lesznek a dízelek, mint egy benzinmotor: karbamidból és vízből álló, környezetbarát AdBlue folyadékot fecskendeznek a kipufogóba, ahol ammóniák keletkezik és reagál a nitrogénoxidokkal (NOx). A végtermék nitrogén és víz, ezáltal 60-80 százalékkal kevesebb nitrogénoxid kerül a légkörbe.

A csendes és vibrációmentes motor a túltöltéssel akár 320 Nm nyomatékot képes mozgósítani, alapfelszereltségként stop-start rendszerrel van felszerelve. A motorblokk, a főtengelycsapágyakat megtámasztó csapágylétra és a hengerfej anyaga alumínium. Egyedül ez több mint húsz kilogrammos súlynyereséget hoz a régebbi dízelmotorokhoz képest. A befecskendezési csúcsnyomás 2000 bar, 25 százalékkal múlja felül a típuselődét. Munkaütemenként akár tíz részre is osztható a dózis. A finom porlasztás és az optimális keveredés a levegővel hozzájárul a nagy teljesítményhez.

A 180 bárt elérő égési nyomáscsúcsok elviselése és a zajsugárzás csökkentése érdekében precíz, többmagos öntési eljárással gyártják a blokkot. Az anyagot végeselem-módszerrel koncentrálták oda, ahol valóban szükség van rá. A főtengelyt hordozó, öntöttvas-betétekkel erősített, alumínium présöntvényként előállított csapágylétra keresztbordázata tovább szilárdítja a hengertömböt.

A lánchajtásos, felülfekvő, a súlycsökkentés érdekében üreges vezértengelyek hengerenként négy szelepet működtetnek, hidraulikus hézagállítású, kis súrlódású görgős himbák útján. Az alternáló tömegek csökkentése érdekében alumíniumból készült dugattyúk laposan homorú feneke segíti a hatékony égést, hűtésüket olajsugár biztosítja. A négy ellensúlyos főtengely és a hajtókarok anyaga kovácsolt acél.

Az erőforrás titka a nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendezés, a zárt hurkú égésszabályozás és a változó geometriájú turbófeltöltő (VGT). A zárt hurkú égésvezérlés folytonosan, finoman hangolja a befecskendezést: az izzítógyertyákban elhelyezett, gyors működésű, nyomásálló piezo-nyomásérzékelők küldenek valósidejű jelentést az égés minőségéről. Ezáltal gyorsabban és precízebben lehet állítani az üzemanyag-ellátást, mint jellegdiagramos vezérléssel. A turbó állítható turbinalapátjainak köszönhetően bármilyen fordulatszámnál gyorsan, simán és határozottan reagál. A tartósság érdekében vízhűtéses.

Az 1.6 CDTI motorhoz tökéletesített hatfokozatú sebességváltó kapcsolódik az Astrában. Garantált a komfortos kapcsolás, hiszen több mint ötven millió eurót invesztált az Opel az öt- és a hatfokozatú váltóba. Az érezhető javulást az alkatrészek és a kapcsolómechanizmus, illetve a beépítés átdolgozásával érték el.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink