Gyártók Hogyan tesz rendet Diess a Volkswagennél?

Hogyan tesz rendet Diess a Volkswagennél?

autopro.hu | 2015.09.01 10:30

Hogyan tesz rendet Diess a Volkswagennél?

Herbert Diess már röviddel azután, hogy elfoglalta pozícióját érzi az ellenszelet a Volkswagen-konszernben. A bajor szakembernek módosítania kell azokon a tervein, hogy kiszervezi az alkatrészgyártás egyes folyamatait, annak érdekében, hogy nyereségesebbé tegye a Volkswagent.

Hirdetés

Vajon ennek a visszatérésnek milyen hatása lesz az egész autóiparra? Herbert Diessnek határozott a véleménye. Kegyetlen költségcsökkentőnek tartották már akkor, amikor a BMW beszerzési és fejlesztési igazgatója volt. A beszállítócégek nyögték a kemény intézkedések hatásait, csakúgy mint később a BMW mérnökei. Ha meg volt győződve valamiről, akkor azt keresztülvitte. Nevének hallatán mindenki halálra sápadt Münchenben – írja az automobil-produktion.de német szaklap. Egy ilyen domináns személyiség nem csoda, hogy nem tudott együttműködni egy másik ugyanilyen típussal, nevezetesen Harald Krüger BMW-vezérigazgatóval.

Új vezető a kulcsfontosságú Volkswagennél: Herbert Diess

Győzelmi menet nélkül a VW trónján

Ezután jött az ajánlat Wolfsburgból, hogy legyen a VW-márka vezetője. A megfelelő időpontban érkezett a felkérés Bajorországba, így Diess boldogan fogadta el az alsó-szászországiak felkérését. A VW-konszern mindenható ura, Martin Winterkorn szerint Diess a tökéletes választás a munkára. Azt kapta fő feladatnak, hogy csökkentse a költségeket. A kemény intézkedések beleillenek Winterkorn terveibe. 2017-ig ötmilliárd eurót (kb. 1580 milliárd forintot) akarnak megtakarítani a Volkswagennél és újabb ötmilliárdot a többi márkánál. Így összesen tízmilliárd eurós (kb. 3150 milliárd forint) költségcsökkentéssel számolva növekedhet a vállalat nyeresége. A bajor vezető olyan szempontból is illik Winterkorn terveihez, hogy Diess mérnök végzettségű és ez sem lebecsülendő a VW vezérkarában.

Aki azt gondolja, hogy a volt BMW-snek egy sétagalopp a VW csúcsára ülni az csalódni fog. – Wolfsburgban vannak más menedzserek is nagy ambíciókkal – mondta egy bennfentes még tavasszal a Genfi Autószalonon. Ehhez jön még, hogy bonyolult hatalmi erőviszonyok alakítják Európa legnagyobb autógyártó csoportját. Alsó-Szászország tartománynak 20 százalékos tulajdonrésze van a Volkswagenben és számos lényegi döntést tudnak megakadályozni. Erős a munkavállalók szervezete is, a befolyásos üzemi tanácsot Bernd Osterloh vezeti.

Nem akar gyárbezárást

Problémás hatalmi szerkezet

Július elsején foglalta el pozícióját Diess. Még mielőtt beült volna a székébe ellenőrizte a Volkswagen gyárban a termelés hatékonyságát, és fel volt háborodva. Gyorsan megállapította a problémákat is: sok a drága high-tech gép, túl magas a személyzet létszáma és számos probléma van a termelési folyamatban. Ez utóbbi nem újdonság. A moduláris MQB-platformról már a korábbi termelési vezetés sem mondott sok jót. Diess vertikális integrációt szorgalmaz, kiszervezné az alkatrészgyártást és végső soron kisebb létszámmal számolna. Ezzel egyből szembekerült Bernd Osterlohval. A kisebb centralizációval még egyet értene, de a kisebb létszámmal már kevésbé.

Ez egy összetett helyzet. Münchenben az igazgatótanácsnak és a Quandt-családnak kellett megfelelnie. Wolfsburgban egészen más a szituáció, sokkal bonyolultabb a hatalmi struktúra. – Herbert Diessnek most egyensúlyoznia kell, miközben a márka hatékonyságán is van mit növelni. Ha ez nem sikerül, akkor súlyos megszorítások jöhetnek. Ezt az üzemi tanács is tudja. Nem könnyű a feladat – mondta Stefan Bratzel, az autóipari menedzsment-központ, a CAM igazgatója. Úgy tűnik most vált igazán világossá a bajor szakember előtt a helyzet bonyolultsága. A sima seprű itt egyszerűen nem használható. Diess lemondott eredeti tervéről, az alkatrészgyártás kiszervezéséről és arról, hogy a beszállítók jelentősen csökkentség a költségeiket.

Diess megnyugtatta a kedélyeket

A Volkswagen 600 ezer embert foglalkoztat, bármilyen lépés a vezetőségben gyanússá válhat. Ezért is sietett megnyugtatni a kedélyeket az új VW-vezér. – A gyárban való összeszerelés fontos, de olyan méretű cégnek, mint a Volkswagen a vertikális integráció előnyeit is ki kell használnia – mondta Herbert Diess az üzemi tanács lapjában. Ő is ugyanazt mondja, mint Martin Winterkorn, aki minden megszorító intézkedés ellenére kijelentette, hogy nem zárnak be gyárat. Pedig a munkaerő-kiszervezés a kulcsfontosságú területeken létszámcsökkentéshez vezet. Ezek az ellentétek az egész konszernben jelentkeznek. Még a Porsche előző főnöke, Wendelin Wiedeking növelte így a vertikális integrációt.

Jelenleg nem trend a visszatérés a hagyományos termelési eljárásokhoz, de VW-nál speciális a helyzet. – Most a globális trend, hogy a termelés egy része átkerül a beszállítókhoz – mondta Stefan Bratzel. Az autógyártók a fontos területekre összpontosítanak, az elektromos hajtásra, a hálózati és informatikai fejlesztésekre. Az lehet a követendő, ahogy ezt a McLaren teszi: a britek arra koncentrálnak, ami a sportkocsit igazán sportkocsivá teszi, a motorra, a könnyű szerkezetes építésre, a hajtásra és a kormányzásra. Viszont a McLaren a Volkswagenhez képest csak egy manufaktúra. Ezért is akar herkulesi erőfeszítésekkel változást az új wolfsburgi főnök, Herbert Diess: a költségek csökkentése és a nyereség növelése nélkül nem lehet hatékonyabb a termelés, és ha ez nem valósul meg, akkor hosszú távon munkahelyek szűnhetnek meg.

Kiemelt Partnereink