Gyártók Háromhengeres turbómotor Szentgotthárdról

Háromhengeres turbómotor Szentgotthárdról

autopro.hu | 2013.08.08 10:43

Háromhengeres turbómotor Szentgotthárdról

Tiszta, sima és csendes járású az Opel vadonatúj háromhengerese, amely a szeptemberi Frankfurti Autószalonon ünnepli világpremierjét. Az egyliteres benzines turbómotor nemcsak környezetbarát, de csendessége és rezgésmentessége is felülmúlja néhány négyhengeresét.

A 85 kW/115 LE teljesítményű kismotor már alul is nagyon nyomatékos, méreteit meghazudtolva 166 Nm-t fejt ki 1800 és 4700 percenkénti fordulatok között. Az 1.0 SIDI Turbo (Spark Ignition Direct Injection) az egész működési tartományában nyomatékosabb az ugyanilyen teljesítményű, nagyobb lökettérfogatú motoroknál, miközben fogyasztása 20 százalékkal szerényebb az Opel jelenlegi 1.6-literes szívómotorjáénál.

A jövőre az Adam kisautóban, új, hatfokozatú sebességváltóval debütáló 12-szelepes 1.0 turbó egy három- és négyhengeresekből álló, 1.0 - 1.4 literes motorcsalád első tagja.

Hatékonyságának kulcsa a modern technika, például a SIDI, a változó vezérlés és a könnyű alumíniumblokk. Az Opel várakozása szerint nagyon takarékosak lesznek ezek a motorok, jóval 100 g/km alatti CO2 emisszióval.

Jó akusztika

A tervezők tiszta lappal indultak, így eleve kiküszöbölhették a háromhengeres motorok vonzerejét csökkentő „sántikáló” járást. Az alumínium présöntvény blokk éppúgy csökkenti a zajkisugárzást és a testhangot, mint a súlyt. A nagynyomású üzemanyagcsöveket és porlasztókat szerkezetileg elkülönítették a hengerfejtől, hogy minimális legyen a lüktetés átvitele, míg a szivattyút és a csöveket akusztikailag tökéletesítették. Fontos szerepet játszik az olajteknőben elhelyezett kiegyensúlyozó tengely is. Csendes, invertált fogazású lánc hajtja a főtengellyel azonos fordulatszámon, de ellenirányban.

További akusztikai jellemző a felső és első motorburkolat, a szívócső és a vezértengely-ház optimalizálása, a főtengely szigetelése öntöttvas csapágyfedél-betétekkel, a sziszegésmentes turbófeltöltő és az acél olajteknő.

Eredményképp egyrészt finomabban működik az új 1.0 SIDI Turbo a többi háromhengeresnél, másrészt csendesebb sok négyhengeresnél. Próbapadon például teljes gáznál, az egész fordulatszám-tartományban halkabb az ugyanilyen teljesítményű 1,6 literes benzines turbónál. Az autóban egyáltalán nincs szükség plusz zajszigetelésre, bonyolult motorfelfüggesztésre vagy segédvázra.

Nagy teljesítmény és nyomaték

Erőnek sincs híjával az 1.0 SIDI Turbo, nyomatéka éppúgy meghaladja az Opel jelenlegi 1.6-literes szívómotorjáét, mint a 85 kW/115 LE csúcsteljesítmény.

Konstrukciós remekmű a kis tehetetlenségű, vízhűtéses turbóval összecsavarozott kipufogócsonk integrálása az alumínium hengerfejbe. Ez is hozzájárult a töltőnyomás gyors felépüléséhez, már alacsony fordulatszámon. Az 1800 fordulat/percnél leadott 166 Nm nyomatékmaximum csaknem 30 százalékkal nagyobb, mint ugyanilyen fordulatszámnál az 1,6 literes motoré.

A hatfuratos SIDI porlasztók a hatékony égés érdekében a dugattyúk középvonalában állnak, a motor lélegzését változó vezérlés segíti. Változó szállítású olajszivattyú és kikapcsolható vízpumpa járul még hozzá a kedvező fogyasztáshoz.

Új hatfokozatú sebességváltó

Az 1.0 SIDI Turbóhoz társított vadonatúj, hatfokozatú manuális sebességváltót közepes nyomatékokra méretezték. Mindössze 37 kilogramm a száraz súlya, körülbelül 30 százalékkal könnyebb a jelenlegi megfelelőjénél. Kompakt méretű is, a tengelyirányú hossz csupán 375 mm.

Sok mindent vett át az Opel következő generációs váltóiból, ezért nagyon könnyen, rövid mozdulatokkal kapcsolható.

Széles, aszimmetrikus fogprofilokat kapott, az első és a második fokozat háromszoros-, a harmadik és a negyedik dupla szinkronizálású, de szinkronizált a hátramenet is.

Az új váltót több kis- és szub-kompakt Opel típusban használják majd, 220 Nm nyomatékig. 12-féle áttételskála és hétféle főáttétel közül enged meg választást.

Az Opel hajtómű-megújítási programjának következő lépése

Az új 1.0 SIDI Turbo és a hozzá tartozó sebességváltó piaci bevezetése a következő lépés az Opel hajtómű-portfóliójának megújításában, amely három új motorcsaládot és 13 motort irányoz elő 2012 és 2016 között, egy sor új erőátvitellel együtt. A bemutatkozás a középméretű benzinesekkel és dízelekkel kezdődött, amelyekhez most csatlakozott a kis 1.0 turbó. Valamennyi a GM szentgotthárdi üzemében készül, közös futószalagon.

Az új generációs Opel hajtóművek a nagyobb motorok erejét és finom működését ötvözik kis fogyasztással és CO2-emisszióval, megfelelve az ügyfelek elvárásainak.

Kiemelt Partnereink