Gyártók Győri motorral vezettük a hibrid monstrumot

Győri motorral vezettük a hibrid monstrumot

Biró Csongor | 2015.11.13 08:20

Győri motorral vezettük a hibrid monstrumot

Álló helyzetből 6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra, a sajtóanyag szerint 1,7 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerre. Létezik ilyen autó?

Ha nem is ennyire takarékos, de a hálózatból tölthető Q7 valós és elérhető alternatíva azoknak, akik nagyban szeretik az autózást. Akár öt felnőttel, akár terepen, akár az autópályán. Németországba idén érkezik 80 ezer 500 eurós alapáron, hozzánk csak jövő tavasszal jut el, magyar ára ismeretlen.


Az Audi Q7 e-tron quattro tisztán elektromos hatótávja 56 kilométer lehet maximum, eközben nincs károsanyag-kibocsátás, főleg akkor, ha az áramot megújuló energiából nyerik. A Q7 e-tron quattro a világ első olyan, hálózatról tölthető hibrid modellje, amely V6-os TDI motorral és quattro összkerékhajtással készül. A BMW előbb kihozta a tölthető X5-öst, de a Volvo XC90 T8 hibridhez hasonlóan benzinmotor is hajtja. A konkurensek közül a Range Rover rendelkezik dízel hibriddel, de ahhoz nem ekkora villanymotort és akksit szerelnek.

Győri szível

Az Audi Q7 e-tron quattro minden helyzetben tekintélyes erőtartalékkal rendelkezik, a győri háromliteres, 190 kilogrammos, 258 lovas és 600 newtonméteres TDI aggregát és az elektromos motor együttesen 275 kW (373 lóerő) rendszerteljesítménnyel és 700 Nm forgatónyomatékkal szolgál. Végsebessége 225 kilométer/óra, a 75 literes üzemanyag-tartállyal elméletileg 1400 kilométer összesített hatótáv is rendelkezésre állhat. Mint minden hibridben a fékezési és motorfék-fázisok során felszabaduló mozgási energia egy része elektromos energiává alakítva tárolódik, s a későbbi gyorsítások során felhasználható. Az elektromos motor teljesítménye 94 kW, forgatónyomatéka pedig 350 newtonméter, s a leválasztó tengelykapcsolóval együtt a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltóba építve működik. A quattro állandó összkerékhajtás a tempós kanyaríveken az intelligens szoftver alapján beavatkozó kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás rendszerével működik szorosan együtt. E technika a belső íven gördülő kerék enyhe lefékezésével növeli a jármű agilitását és stabilitását.


A légkondicionáló berendezés hatékony. A hőszivattyús hőmenedzsment-rendszer a hajtásrendszer komponenseinek maradék hőjét hasznosítja és kifejezetten e SUV-modell számára fejlesztették ki. Az egység akár hat kilométerrel is megnövelheti a kocsi elektromos hatótávját. További innovációs világújdonság az autóban dízelmotorral együtt alkalmazott aktív motorfelfüggesztés, amely elektromágneses lengőtekercses aktuátorokkal előállított, megfelelő fáziseltolású ellenlengésekkel messzemenőkig kiegyenlíti a nem kívánt rezgéseket. A motortartók a belsőégésű motor beindításával egyidejűleg aktiválódnak.

Intelligens hibrid

Az Audi connect internetes modult is magában foglaló, ugyancsak az alapfelszereltséghez tartozó MMI navigációs rendszer az Audi Q7 e-tron quattro esetében a hibrid-menedzsment rendszerrel is szorosan együttműködik. A navigációs adatbázis és a valós idejű közlekedési információk alapján már közvetlenül induláskor ideális hibrid-menetstratégiát készít. Menet közben előrelátó rendszerként a gazdaságossági asszisztens segíti a vezetőt az üzemanyag-takarékos közlekedésben. Akár három kilométerrel előre is az út részletes képével rendelkezik, és vizuális jelzéseivel a megfelelő szituációkat megelőzően időben hívja fel a vezető figyelmét a gázelvételre, miközben talpán az aktív gázpedál jelez egyszeri impulzussal (a kocsi alapból elektromosan indul, a kettős rásegítés akkor éled fel, ha a gázpedál ellenállását erős nyomással oldjuk fel). Ha az automatikus távtartós tempomattal kombináljuk a gazdaságos segédet, meglepő tapasztalattal gazdagodunk: az autó 120-as tempomatra állítva az autópálya kijáratnál automatikusan leveszi a sebességet a táblákkal jelzett módon, majd a feloldó tábla után újra a megengedett legnagyobb sebességgel – például 90-nel halad – de kanyarok és körforgalmak előtt lelassít. Ha nem kapcsoljuk be ezt a már-már robotpilóta módot (kormányoz is helyettünk, ha tisztán látszanak az útfestések), akkor a vetített kijelzőn kapunk információkat arról, hogy mikor vegyük el a gázt és mikor lassítsunk – természetesen ez egy opció, nem kötelező használni, kiiktatható.


A vezetősegédek közül ez ma a legintelligensebb. A száz kilométeres tesztúton a hibrid rendszer a városokban és falvakban mindig nulla emissziós közlekedést helyezte előtérbe, az elektromos töltést pedig úgy osztotta be, hogy az út végén csakis villanymotorral érkezzünk meg a célállomásra. Hogy honnan tudjuk? A tesztautókban adatrögzítő berendezést helyeztek el, a telematikai adatokat pedig a teszt végén kielemeztük.

A zöld a villanymotor, a piros a dízelmotor működését mutatja a közel 100 kilométeres távon

A térképes grafikán látható volt mikor és milyen távolságon használtuk a dinamikus, a takarékos, a terepes, vagy az automatikus módot, mikor autóztunk a váltó S fokozatában és mikor közlekedtünk kizárólag elektromos hajtással. A tesztútvonalról letérve a légrugókat offroad állásba emelve terepeztünk (60 milliméterrel emeli meg 245 milliméterre a hasmagasságot) is a luxus batárral. Emlékezetes élmény volt, hisz még sosem terepeztem villanymotoros hajtással, a Lexus hibridje még annyira sem terepre való, mint a Q7.


Az előrelátó gazdaságossági asszisztens mellett hasznos a mindennapok közlekedésében a kikerülés-asszisztens, a bekanyarodás-asszisztens és a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, valamint a vontatmány-asszisztens. A közlekedési torlódás asszisztenssel kiegészített adaptív sebességszabályozás megfelelően kiépített műúton 65 kilométer/óráig egyaránt átveszi a gyorsítás, a lassítás és a kormányzás feladatát a lassú és sűrű forgalomban.

Elektromosan is gyors

A 202 kilogrammos lítiumion-akkumulátor összesen 168 hasáb alakú cellából épül fel (14 modul, mindegyikben 12 cella) és folyadékhűtéses. 17,3 kWh energiatároló képessége (308 volt) akár 56 kilométer tisztán elektromos hatótávot is lehetővé tesz. A tesztelt Q7-esünk legnagyobb elektromos hatótávja 52 kilométer volt induláskor, 20 fokban, gyorstöltés után (a többfázisú töltéstechnika akár 7,2 kW teljesítménnyel is lehetővé teszi a töltést, amely így ipari csatlakozóról legfeljebb nem egészen két és fél órát igényel). Villanymotorral sem kell lemondanunk a dinamikáról, a 2,445 tonnás monstrum 125 kilométer/órával suhanhat csak elektromos hajtással. Fékeit megerősítették, az energia-visszanyelésből 400 milliméteres (15,6 hüvelykes) tárcsák veszik ki a részüket.

Mennyit fogyaszt?

A 100 kilométeres tesztúton, amelynek során autópályán is vezettünk, de hegyi szerpentinekbe is belekóstoltunk, részben a gazdaságossági asszisztensre hagyatkozva, részben pedig akár 180-200 kilométer/órás sebességgel száguldoztunk, a hibrid Q7 átlagfogyasztása 7,2 kilométer volt 100 kilométerenként úgy, hogy még maradt közel 10 kilométernyi elektromos hatótávunk (ha végig hibrid módban közlekedtünk volna és nem bíráltuk volna felül a gazdaságossági segédet, akkor a tesztút végére mind elfogyasztottuk volna az elektromos hatótávot). Az elméleti 1,7 literes fogyasztásnak a hatszorosát értük el, de a magyar újságírók között még így is mi bántunk a legenyhébben a gázpedállal. Az egyik csapat 8,4 literrel, a másik 9,4 literrel teljesítette a 100 kilométeres távot. A nemzetközi bemutató legügyesebbjei a japán újságírók voltak, akik állítólag 3,1 literes fogyasztással tették meg ugyanezt a szakaszt. Német mérnök mondta. Higgyünk neki?


A lítiumion-akkumulátor nem igényel nagy helyet, a csomagtartó így 650 literes és akár 1835 literig is bővíthető (a normál Q7 ötszemélyes változatban 890 literes poggyászteret kínál). Az elektromos mozgatású csomagtérajtó eleve a szériakivitel része, amely kívánságra mozdulatérzékelős nyitással is kiegészíthető. Állítható dőlésszögű támlával készült hátsó ülései kívánságra hosszirányban is eltolhatók.

Fekvőrendőr nem akadály

Kormánya nem ad tökéletesen precíz visszajelzést, puha, a légrugós futómű (elöl és hátul egyaránt ötkaros felfüggesztéssel) parádésan csillapít, a fekvőrendőrökön úgy halad át, mint a bicikli egy fűzfavesszőn. Az egész autó működése már-már túl finom, álomszerű. Zaj semmi, a dízelmotor hangját egyáltalán nem hallani, még nyitott ablakkal sem éri el fülünket a morgás.

Kiemelt Partnereink