Gyártók GM: nem meseautó a jövő járműve

GM: nem meseautó a jövő járműve

Gégény István | 2016.01.08 13:01

GM: nem meseautó a jövő járműve

Mary Barra Las Vegasban is igazolta, miért jutott fel az autóipar csúcsára. Az általa bemutatott Chevy Bolt EV modellt akár most azonnal kedvünk támadna megvenni. Hamarosan meg is tehetjük.

Hirdetés

A GM vezérigazgatója, sőt, immár az igazgatótanács elnöke is egy hölgy, amely tény önmagában hírértékű. Talán a jövőben már nem fogunk meglepődni ilyesmiken, de ma még fehér hollóként tekinthetünk az amerikai gyártót a gyújtáskapcsolós botrányból kivezető, új pályára állító Mary Barra személyére.

A jó ideje minden év kezdetén, így 2016. januar 6-9. között is megtartott CES vezérelőadójaként annyi részletet villantott fel különleges képességeiből a csúcsmenedzser, hogy nehéz lenne összegezni minden tényezőt. Kezdjük ott, hogy amíg korábban férfitársai 40-60 perces előadásokban próbálták meggyőzni ugyanezen színpadon a nagyérdeműt és a világot arról, hogy szerintük márpedig erre vagy arra fog-e haladni tovább a világ. Mary Barra 16 percben intézte el üzenetei átadását, ez a terjedelem egyébként pontosan elegendő a GM jövőautójaként fókuszba állított elektromos hajtású Chevrolet Bolt 80 százalékos gyorstöltéséhez. Nem zárnánk ki, hogy szándékos volt a párhuzam, nekünk legalábbis feltűnt az összefüggés.

Mary Barra beszéde nem csupán tömör volt, de valóban a lényegre tört: csillogás, LED-es pásztázás és mindenféle futurisztikus – elnézést a kifejezésért – giccs helyett kaptunk egy gyors áttekintést arról, hogy a GM szerepet vállalt az Apollo 11 űrhajó vezérlésének megalkotásánál, sőt, holdkompot is építettek, természetesen elektromos hajtással felvértezve. A dicső múlt felől a jövő irányába evezve az elnök-vezérigazgató hitet tett amellett, hogy a következő 5-10 év közlekedése, járműipara sokkal több változáson fog átmenni, mint amennyi újítás az elmúlt fél évszázadban megvalósult.

Vitathatatlanul Chevrolet-központú előadást láthattunk, amelyet egyrészt a friss eladási adatok is indokolhatnak: a General Motors 2015-ös 3 milliós értékesítéséből 2 millió 125 ezer példánnyal vette ki a részét a pluszjeles márka, a GMC 500 ezer, a Buick 229 ezer, a Cadillac pedig 170 ezer autót értékesített. Ennél lényegesebb a tény, hogy a GM maximálisan realista közlekedési alternatívát kívánt felmutatni, márpedig elektromos hajtás esetén ez csakis egy kisautó lehet (mondjon bármit is Herbert Diess és csapata). A Chevy Bolt EV testesíti meg ezt a koncepciót, olyannyira, hogy a modell szériagyártása még idén megkezdődhet.

Minden technikai részletbe ugyan nem nyertünk beavatást – a CES után jön a Detroit Auto Show, ott folytatják a fátyollebbentgetést –, ám a nyomatékosan hangoztatott fő jellemzők vonzóak: 320 kilométeres hatótáv, elérhető, 30 ezer dolláros ár (az USA területén, állami kedvezményekkel megtámogatva). Mary Barra szerint egy átlagos amerikai autó ára 33 ezer 800 dollár környékén mozog, s ha hihetünk ennek a számnak, akkor tényleg feltaláltak valamit a GM konyhájában. Elérhető, használható, és persze minden földi jóval felszerelt autót küldenek álmodozás helyett a piacra.

Chevrolet Bolt, elektromos
Kattintásra galéria nyílik

Ez a Bolt ráadásul nem is olyan kicsi autó, hiszen az egyre jobban hódító, laposan a karosszéria alján elhelyezett akkumulátorkialakítási trendnek köszönhetően odament viszonylag tágas a tér, sík a padló, az autó mögötti területet nagyobb perspektívában mutató, kamerás visszapillantó mellett pedig további apróságok növelik a biztonság mellett a térérzetet. Megannyi okos alkalmazás növeli a vezetési élményt, ám ami igazán sokat dob az autó képességein, az a megoszthatóságra való felkészültsége. Nyilván nem véletlen, hogy a GM pár nappal Mary barra előadása előtt kötött komoly szerződést a Lyft céggel autómegosztó szolgáltatás kialakítására – az óriási projektoron már szerepelt is a megállapodás ténye, más együttműködésekre is kitérve.

Az autó navigációját úgy alakították ki, hogy a rendszer figyelje az akkumulátor töltöttségét, és így olyan útvonalakat ajánljon, amelyek mentén – töltőpontok beiktatásával – bőségesen meghosszabítható a jármű hatótávja.

A General Motors a Chevy Bolt EV révén alighanem sokaknál elérte a „nekem is kéne egy ilyen” érzés kialakulását, ez pedig komoly hatással lehet az elektromobilitás elterjedésére.

Kiemelt Partnereink