Gyártók Feladja a leckét a Kia Sorento - vezettük

Feladja a leckét a Kia Sorento - vezettük

autopro.hu/B.Cs. | 2015.02.26 09:15

Feladja a leckét a Kia Sorento - vezettük

10 millió forint alatti alapáron érkezik az új, harmadik generációs Kia Sorento. Az akár hétüléses, prémium jellegű, 200 lóerős, nyomatékos dízelmotorral szerelt változat komoly zavart teremthet a prémium kategóriában. Ugyanazt nyújtja, mint egy Mercedes-Benz, Audi, Volvo vagy BMW, csak sokkal olcsóbban.

Hirdetés

Az új Sorento orrát az első sárvédőkre átnyúló, elnyújtott fényszórók és a korábbinál markánsabb megjelenésű ködfények határozzák meg. Szintén fontos stíluselem az eddiginél függőlegesebb állású hűtőmaszk, amelynek jellegzetes, háromdimenziós rombuszmintázatával először a 2013-as Kia Cross GT tanulmányautón találkozhatott a közönség.

Terepre nem való

Elődjéhez képest nőtt a kocsi, hossza 95 milliméterrel 4780 milliméterre, tengelytávja 80-nal 2780 milliméterre, magassága 15 milliméterrel csökkent 1685 milliméterre, szélessége 5 milliméterrel nőtt, 1890 milliméter. A terepjáró jellege háttérbe szorult, a járművet inkább szabadidős családi autóként értelmezi a Kia, ennek megfelelően csökkent a hasmagassága is (185 milliméter; terepszöge elöl 16,9 fok, hátul 21 fok). Az új autó külső formatervéért a Kia koreai Namyang dizájnstúdiója felelt. A tervezők a márka Frankfurtban és Irvine-ban (Kalifornia) működő stúdióitól kapott javaslatokat és ötleteket is felhasználták. A belső formavilágot a márka európai formatervező csapata alkotta. Modern és széles a műszerfal, teleszórva funkció gombokkal, puha anyagokkal borítva, ízlésesen berendezve. Ha a külsejét nem is találjuk formabontóan újnak, a belső prémium kialakítására már hangosan felcsettintünk, ez az autó a prémium kategóriában kér szerepet. A legtöbb vásárlót onnan orozza majd el az egyre növekvő D SUV szegmensben a magyar autópiacon.

Praktikus

Az öt- és hétszemélyes kivitelben is kínált új Sorento második üléssora 40/20/40 arányban dönthető. A hétszemélyes kivitelek második üléssora a csomagtartó oldalfalán elhelyezett karok meghúzásával távolból is ledönthető, a harmadik sorban utazók be- és kiszállását megkönnyítendő hosszirányban eltolható. Noha a tetővonal alacsonyabban húzódik, a gyártó szerint az áthelyezett ülőlapokkal mindhárom üléssorban nagyobb a fej- és a lábtér. A csomagtartó kapacitása is megnőtt; a csomagtérpadló hosszabb (87 milliméterrel), lehajtott harmadik üléssorral pedig 17,5 százalékkal (515 literről 605 literre, VDA-szabvány szerint) nőtt a térfogat. Az új Sorento praktikumát a csomagtér takaróroló használaton kívüli elhelyezésére szolgáló új, padló alatti rekesz is növeli. Az ötszemélyes változat csomagtartója 660 liter, lehajtott ülésekkel 1732 literes.

Az új Sorento egy sor új, fejlett fedélzeti technológia alkalmazásával nyújt fokozott komfortot és praktikumot. Olyan funkciók is megrendelhetők hozzá, mint a körkörös panoráma monitor, amely négy kamerával segíti a manőverezést és a parkolást, és madártávlati képen jeleníti meg az autót a műszerfali kijelzőn; vagy az intelligens, motoros mozgatású csomagtérajtó. A rendszer automatikusan felnyitja a hátsó ajtót, amint a csomagtér közvetlen közelében 3 másodpercig észleli a kulcsot.

Merev és stabil

A Kia mérnökei arra törekedtek, hogy még merevebbé tegyék a karosszériát, a zaj- és a rezgésszint csökkentésével pedig kényeztetőbb, csendesebb környezetet teremtsenek. Az új karosszéria megnövelt torziós szilárdsága (14 százalékkal magasabb a kifutó modellénél) egyszerre jelent kifinomultabb menettulajdonságokat. A zaj- és rezgésszint csillapítását célzó intézkedések sorában említhetjük az új Sorento kardánalagútján alkalmazott új hangszigetelő anyagokat; a műszerfalat borító és a korábbinál 29 százalékkal vastagabb (0,7 helyett 0,9 milliméter) hangszigetelő panelt; az erősebb motor- és sebességváltó bekötéseket; a részecskeszűrő új borítását; valamint a motor vezérműlánc-burkolatába integrált zajszigetelő pajzsot. Az utastér zajszintje mindezektől, menetkörülményektől függően 3-6 százalékkal csökkent. Ezt a rövid, de tempós tesztelés során maradéktalanul megtapasztaltuk, nagy iramban rohantunk fel megtömött autónkkal a Hármashatár-hegyre, az oda vezető rossz utakon a Sorento korszerű futóműve meg sem nyikkant, kanyarokban is stabil maradt az autó - köszönhetően az állandó 4x4-es hajtásnak.

A teljesen független felfüggesztés szerkezetében azonos az elődmodellével (elöl MacPherson, hátul multilink), ám egy sor módosítást hajtottak végre rajta. A hátsó felfüggesztést rögzítő segédvázkeretnél nagyobb perselyeket alkalmaztak, ezek jobban elszigetelik az utasteret, a megnövelt méretű lengéscsillapítókat pedig függőlegesen építették be a tengely vonala mögött, ami eleve csökkenti a karosszéria kilengéseit.

Elektromos szervokormányának (R-MDPS) villanymotorja közvetlenül a fogaslécre csatlakozik, szemben a kifutó modellével, ami a kormányoszlophoz kapcsolódott. Ez pontosabb kormányérzetet és gyorsabb reakciókat jelent.

Egyféle motorral

A Sorento világszerte háromféle Euro 6-os motorral rendelhető, 185-200 lóerő közötti teljesítménnyel. A benzinmotoros technológiát a 2,4 literes, közvetlen befecskendezéses (GDI) egység képviseli, míg a dízelmotorok kedvelői a 2,0 literes, illetve 2,2 literes turbódízelek közül választhatnak. Magyarországon ez utóbbit forgalmazza az importőr, a 200 lovas dízel kiváló választás a nagytestű szabadidő-autóhoz. Legnagyobb, 441 newtonméteres nyomatékát már 1750-es percenkénti fordulaton leadja, maximális teljesítménye 3800-as percenkénti fordulatnál jelentkezik.

Biztonság

A Koreában gyártott Kia Sorento maximális, ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP töréstesztjén. 90 százalékot kapott a felnőtt utasvédelme, 83 százalékot a gyermek utasvédelem, 67 százalékot a gyalogosvédelem, és 71 százalékot értek a biztonsági segédrendszerek. Mindhárom üléssor hatásosan védelmezett az ostorcsapásos nyaksérülések ellen, míg a gyalogosok védelmének hatékonyságát a Sorento aktív, felemelkedő motorházfedele fokozta.

Vázszerkezete számottevően szilárdabb az elődénél, ami elsősorban az ultra nagy szakítószilárdságú acélok szélesebb körű alkalmazásának köszönhető. Az előző generációnál 24,4 százalék volt az ilyen anyagok aránya az újnál 52,7. Így ütközés esetén merevebb vázszerkezet védelmezi az utasokat, egyben a torziós szilárdság is javult. Nagyobb szilárdságú acélok merevítik a kerékívek, a hátsó ajtónyílás és a hátsó kerékívek környezetét. Emellett az új Sorento gyártásánál több mint kétszer annyi ultraerős, forrón sajtolt acélt használnak, mint a kifutó modell esetében (4,1 helyett 10,1 százalék), ami számottevően erősebb A- és B-oszlopokat eredményez.

A hét év garancia mellett alapfelszerelésként kínálják a VSM járműstabilitás-szabályozó rendszert, amely a menetstabilizáló elektronika (ESC) és az elektromos szervokormány együttes szabályozásával egyidejű fékezés és kanyarodás során is fenntartja az autó stabilitását. Opciós az intelligens, adaptív sebességtartó automata (ASCC); a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), amely hangjelzést ad, ha a vezető irányjelzés nélkül lépi át a forgalmi sáv határait; a vezető holtterében haladó járműre a külső tükörben megjelenő jelzéssel figyelmeztető holttér-felügyelet (BSD); a hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet (RCTA), amely a parkolóban a Sorento mögött elhaladó autókra figyelmeztet; vagy a sebességhatár információs rendszer (SLIF), amely a jelzőtáblákat figyelő kamerarendszertől kapott információk alapján a műszerfali kijelzőn jeleníti meg az aktuális sebességkorlátozást.

A Kia Sorento alapára 9,4 millió forint, az automatikus váltóval szerelt változat 10,35 millióba, az összkerék-meghajtású csúcsgép pedig 12,75 millió forintba kerül. Az általunk kipróbált változat ennél is drágább volt, 13,5 millió forintért adták volna.

Kiemelt Partnereink