Faustmann: gyengíti a versenyképességet az ekáer

Szerző: Biró Csongor | 2015.01.20. 17:41

Az ekáer, az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer tovább borzolja a kedélyeket a járműiparban. Szokásos évindító interjúnkban Thomas Faustmann, az Audi Hungaria első embere figyelmeztetett a rendszer autóipart gyengítő hatására.

- Hogyan értékeli a 2014-es évet? Hány motort, autót es egyedi alkatrészt gyártottak?

- Nagyon elégedett vagyok az Audi Hungaria Kft. tavalyi teljesítményével, nagyon sikeres évet zártunk. Újabb rekordévet, hogy egészen pontos legyek. 1,973 millió motort gyártottunk, 2014-ben 14 új motort, illetve motorváltozatot kezdtünk gyártani. Ezek mellett természetesen számos egyedi alkatrész, főleg karosszériaelemeket gyártottunk a konszern más márkáinak, így például a Lamborghininek. Teljessé vált az elmúlt évben a megújult autópalettánk. Az A3 Limousine mellett tavaly megérkezett az új A3 Cabriolet és S3-as változata, de megkezdtük a TT és a TT Roadster gyártását is új üzemünkben. Nem kis feladat egy gyártósoron négy különböző modellt építeni, de mi ezt tesszük minden nap, az Auditól elvárt legmagasabb minőségben. Szeptembertől immár három műszakban dolgozunk. Több mint 135 ezer autót gyártottunk 2014-ben. Természetesen tovább folytattuk a fejlesztéseinket, erősítettük a motorfejlesztési részlegünket, szélszimulátort építettünk, de nem lankadtak erőfeszítéseink az oktatás és a humánerőforrás területén sem. Ennek szép példája, hogy tavaly újabb Audi tanszékkel bővült a győri egyetem kínálata. Új kiváló mérnökeink érkeztek, és új feladatokat is kaptunk, a korábban már említett Lamborhghini Huracan egyes alkatrészeit is mi gyártjuk Győrben.

- Mit várnak az idei évtől? Milyen új modellek és motorok érkeznek?

- Minden évben nem dobhatunk piacra új modellt, nem eszik olyan forrón a kását! Idén nem kezdünk újabb modell gyártásába, hanem felfuttatjuk például a TT termelését, folyamatosan fejlesztünk és a tapasztalatokat beépítjük a gyártásba. Több mint 11 270-en dolgoztak nálunk tavaly, de nem állunk le a létszámbővítéssel, állandóan keressük a jól képzett szakembereket, a jól képzett mérnököket. Kell a jó munkaerő, hisz 2015-ben a motorgyártásban új feladatok várnak ránk, számos új motornak a gyártása kezdődik meg, miután 2015-ben az Audi legfontosabb modelljei részben, vagy teljesen megújulnak. A fejlesztések nem állnak meg, hisz a szén-dioxid-kibocsátási normák mellett a versenytársaink fejlesztései is egyre jobb, hatékonyabb erőforrások kialakítására ösztönöznek. Ismét három műszakban dolgozunk, hétvégén is, hogy az új projektjeinkek megfeleljünk. Nagy kihívás idén a tavaly elkezdett logisztikai fejlesztéseink véghezvitele. Hetvenezer négyzetméteres logisztikai parkot alakítottunk ki a gyár közelében.

- Milyen létszámterveik vannak az idei évre?
- Még nem tudjuk, mit hoz a jövő a létszámbővítés kapcsán, de az biztos, hogy továbbra is számítunk jól képzett munkaerő, főleg mérnökök érkezésére. Bízom benne, hogy tudunk vonzó ajánlatot tenni számukra és kiszámítható jövőt, izgalmas karriert biztosítani nekik.

- Az elmúlt években hány magyar beszállítóval bővült az Audinak dolgozó cégek száma?
- A magyar beszállítók számának bővítése nyitott téma nálunk. Folyamatosan keressük a lehetőségeket, és nemcsak az Audi számára, hanem az egész Volkswagen-konszern számára. Mi egy kapu vagyunk, amely kinyitja az egész világot a jól felkészült, fejlődni képes és nyitott beszállítóknak. Már hatvanhárom magyar beszállítónk van, közülük többen konszernbeszállítók, a Volkswagen-csoportnak kereken száz magyar beszállítója van. Évente 1,5 milliárd euró értékben vásárol az Audi és a Volkswagen-konszern alkatrészeket Magyarországról, ami óriási összeg. Beszállító-fejlesztési részlegünk a magyarországiak mellet a közép- és kelet-európai vállalkozásokat is figyelemmel kíséri.

- Mi a véleménye az ekáerről? Egyes beszállítóknak az ellátási láncban gondot okozhat a hirtelen bevezetett intézkedést. Az Audi felkészült erre?
- Még nem tudtunk felkészülni az ekáer bevezetésére. Az autóipart nagyon hátrányosan érinti ez az intézkedés, amit őszintén megmondva nem is értek. Értelmetlennek tartom az alkalmazását, miközben az áfacsalók elleni harcot teljes szélességgel támogatom. Ám nem ilyen áron. A törvényalkotók valószínűleg nem gondolták végig, hogy az autóiparban, vagy akár nálunk az Audi Hungariánál mit jelent ennek az alkalmazása. Hasznos lett volna a legnagyobb gazdasági szereplőkkel előzetesen egyeztetni. Ön is tudja, milyen nagy jelentősége van az Audi Hungaria működésének, 30 000 munkahelyért vállalunk felelősséget a régióban. Bizonyára emlékszik rá, hogy szokásos nyári leállás, illetve csökkentett ütemű termelés is erőteljesen megmutatkozott az ország GDP-mutatóiban. Gondoljon csak bele, nálunk naponta közel ezer ilyen ekáerrel kapcsolatos tétel merül fel, mintegy 450 be- és kimenő fuvarral számolhatunk, naponta 1500 beszállítótól érkezik közel harmincezer alkatrész, Ezeket hogy lehet egyenként adminisztrálni az új rendszerben? Erre nincs kapacitásunk. Az Audi Hungaria három műszakban 20 dolgozót kellene alkalmazzon csak hogy ezt az a termelésben hasznot nem hozó tevékenységet elvégezze. Mindenesetre furcsa, hogy az ekáer csak a kamionon érkező termékekre terjed ki, a vasúton érkezőkre például nem. Vannak olyan alkatrészeink, amelyek vasúton érkeznek, de közúton távoznak, illetve fordítva - ezekkel hogyan számoljunk el? Ezért számunkra, és úgy vélem az autóipar valamennyi szereplője számára is fontos, hogy ez a törvényi előírás a járműiparra nem, csak a különösen releváns árucsoportokra vonatkozzon. Bízunk abban - együtt a több gyárral, a német iparkamarával és a Magyarországon működő német vállalatokkal karöltve - hogy az ekáert nem fogják az autóiparban alkalmazni. Mi erre készülünk. A magyar kormánynak is stratégiai célja, hogy az ország az európai régió legversenyképesebb ipari telephelye legyen, amelyhez meg kell teremteni a megfelelő keretfeltételeket. Ez egyébként összhangban áll a kormánnyal kötött stratégiai megállapodásunkkal is. Az ekáer jelenlegi szabályrendszere nem felel meg ennek a célkitűzésnek, sőt adminisztratív plusz terheket, indokolatlan költségeket teremt és gyengíti cégünk, de az egész magyar autóipar versenyképességét. A szomszédos országokban, Szlovákiában, Csehországban, Romániában és Lengyelországban gyárak tucatjai várnak egyébként lesben a megrendelésekre.

- Hogyan tekint a 2015-ös évre magánemberként? Milyen kihívásokat tűzött ki maga elé?
- Folytatni szeretném az Audi Hungaria élén, amit az elmúlt 12 évben elkezdtem. Küldetésem egyszerű: jó autókat, jó motorokat gyártani ügyfeleink és vásárlóink legnagyobb megelégedésére.