Archív Citroën C-ZERO: az elektromos megoldás

Citroën C-ZERO: az elektromos megoldás

autopro.hu/K.A. | 2011.02.07 08:00

Citroën C-ZERO: az elektromos megoldás

Zéró üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás, menet közben zéró CO2-kibocsátás és zaj: a C-ZERÓ-val a Citroën egy 100 százalékosan elektromos hajtású modellel jelentkezett.

Hirdetés

A C-ZERO a „Créative Technologie” szellemében fogant, arra tervezték, hogy megkönnyítse a városi és elővárosi közlekedést: kis méretek, meglepő teljesítményértékek, a mindennapi utak megtételéhez elegendő hatótávolság mellett csendes működés jellemzi.

A Citroën által kifejlesztett teljesen elektromos technológia az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és az üvegházgázok csökkentését célzó stratégia szerves részét képezi. A Mitsubishi Motors Corporationnel (MMC) közösen kifejlesztett C-ZERO a Berlingo First Electrique mellett a Citroën második elektromos meghajtású modellje.

A C-ZERO az elektromos autók új generációjának legelső európai képviselője. Mivel a szerkezeti elemeit kezdettől fogva villanyhajtású autóhoz tervezték, a modell a kategóriájában megszokott összes biztonsági és kényelmi felszereléssel rendelkezik, és helykínálat szempontjából is a jobbak között van – ESP, 6 légzsák, légkondicionáló, 166 literes csomagtartó stb.

A Citroën C-ZERO tökéletesen alkalmas bármilyen cég és intézmény – közintézmények, önkormányzatok, vállalati flottapartnerek stb. –, illetve a kifejezetten gazdaságos üzemű autót kereső magánszemélyek igényeinek kielégítésére. Az autó fenntartási költsége 100 km-enként mindössze kb. 1,5 euró.

A C-ZERO a „Créative Technologie” szellemében fogant, arra tervezték, hogy megkönnyítse a városi és elővárosi közlekedést: kis méretek, meglepő teljesítményértékek, a mindennapi utak megtételéhez elegendő hatótávolság mellett csendes működés jellemzi.

A Citroën által kifejlesztett teljesen elektromos technológia az üzemanyag-fogyasztás, a károsanyag-kibocsátás és az üvegházgázok csökkentését célzó stratégia szerves részét képezi. A Mitsubishi Motors Corporationnel (MMC) közösen kifejlesztett C-ZERO a Berlingo First Electrique mellett a Citroën második elektromos meghajtású modellje.

A C-ZERO az elektromos autók új generációjának legelső európai képviselője. Mivel a szerkezeti elemeit kezdettől fogva villanyhajtású autóhoz tervezték, a modell a kategóriájában megszokott összes biztonsági és kényelmi felszereléssel rendelkezik, és helykínálat szempontjából is a jobbak között van – ESP, 6 légzsák, légkondicionáló, 166 literes csomagtartó stb.

A Citroën C-ZERO tökéletesen alkalmas bármilyen cég és intézmény – közintézmények, önkormányzatok, vállalati flottapartnerek stb. –, illetve a kifejezetten gazdaságos üzemű autót kereső magánszemélyek igényeinek kielégítésére. Az autó fenntartási költsége 100 km-enként mindössze kb. 1,5 euró.

A Citroën jelenlegi kínálatát alkotó modellek közül a C3 és a DS3 egyes változatainak CO2-kibocsátása már most is mindössze 99 g/km, és várhatóan még tovább csökken, a forgalomba hozott autók több mint 30 %-ának 120 g/km alatti a kibocsátása.

Tervezik az e-HDi mikro-hibrid technológia egyre általánosabb alkalmazását, először a C5, az új C4, ill. a C4 Picasso és a Grand C4 Picasso modelleken, majd az év végéig a C3 és a DS3 gépkocsikon, 2011-ben pedig további modelleken – továbbá a full hibrid technológia bevezetését 2011 végén a DS5 modellen.

A Citroën több mint 5500 elektromos gépkocsi legyártásával mára nagy tapasztalatra tett szert. Ezt kamatoztatja a fejlett technológiát – többek között lítium-ion akkumulátort – alkalmazó Citroën C-ZERO is. A Berlingo First Electrique-kel együtt a márkának minden esélye megvan arra, hogy meghatározó szereplője legyen egy olyan piaci szegmensnek, ahol az elkövetkező években jelentős növekedés várható.

Kis külső méreteinek köszönhetően – 3,48 m hosszú, fordulóköre pedig 9 m – a modell könnyen mozog a városi forgalomban. Teljesítményértékei (130 km/h végsebesség, gyorsulás 100 km/h-ra kb. 15 másodperc alatt, 60–90 km/h-ra 6 másodperc alatt) és 150 km-es hatótávolsága alapján kimerészkedhetünk vele a városból is. Európában a hétköznap megtett autóutak 70 %-a ugyanis a napi 30 kilométert sem éri el, 95 %-a pedig 85 alatt marad.

A 2,55 m tengelytávnak köszönhetően 4 teljes értékű üléssel és 166 literes csomagtartóval rendelkező modell számos kényelmi és biztonsági berendezést kínál: szervokormány, ABS, ESP, AFU, elektromos ablakemelők, 6 légzsák, klímaberendezés… hogy csak a legfontosabbakat említsük.

A C-ZERO használata egyszerű: csak el kell fordítani a gyújtáskulcsot, míg egy sípoló hang és a műszerfali zöld visszajelző (READY) kigyulladása vissza nem igazolja az indítást. Ezt követően az automata váltókéval megegyező sebességváltó kart az egyedül lehetséges előremeneti helyzetbe kell állítani.

A Citroën C-ZERO műszercsoportja a hagyományos vezetési információkon felül egy olyan jelzőműszert is magában foglal, mely a gyújtás ráadásától kezdve folyamatosan tájékoztatja a vezetőt az akkumulátor biztosította energia felhasználásáról:
– sötétkék tartomány: az akkumulátor töltődik,
– világoszöld tartomány: a pillanatnyi vezetési stílus energiatakarékos,
– fehér tartomány: a pillanatnyi vezetési stílus nagyobb mértékben fogyasztja az akkumulátor energiáját.

A hagyományos üzemanyagszint-mérőt ezen a modellen egy akkumulátortöltés-jelző helyettesíti. A minimális töltöttségi szinthez közeledve, a minél hosszabb hatótávolság biztosítása érdekében a rendszer – egy figyelmeztetést követően – korlátozza a tartozékok energiafelhasználását, majd a rendelkezésre álló teljesítményt. Az emelkedőn végzett manőverek, ill. indítás megkönnyítésére a Citroën C-ZERÓ-t az automatikus sebességváltók mintájára egy hegymenetet megkönnyítő rendszerrel szerelték fel.

A teljesen elektromos meghajtású C-ZERO állandó mágneses szinkronmotorral kerül forgalomba, amely 3500–8000 percenkénti fordulatszámon 47 kW (64 LE) teljesítményt ad le, és 0–2000 f/p fordulatszám-tartományban 180 Nm maximális nyomatékot szolgáltat.

Az azonnal maximális nyomatékot produkáló villanymotor tulajdonságaiból adódóan nincs szükség többfokozatú sebességváltóra. A motor és a hátsó tengely közé így egy egyfokozatú fogaskerék áttételt és egy hagyományos differenciálművet iktattak be.

Az alkalmazott beállításoknak megfelelően a Citroën C-ZERÓ-t két különböző módon lehet vezetni:
– a gázpedált nagyjából félig lenyomva a választott beállításoknak köszönhetően gazdaságos, azaz kevés áramfogyasztással járó vezetés mellett teljesen normális módon lehet közlekedni;
– a gázpedál erőteljesebb lenyomásával a dinamikusabb helyzetváltoztatásokhoz vagy pl. a biztonsági manőverek pillanatnyi szükségleteinek megfelelő tartalékteljesítmény és nyomaték is a rendelkezésre áll.

A kettős beállításnak köszönhetően nincs szükség több előremeneti fokozatra (pl. a normál üzemnek, a fokozott igénybevételnek vagy akár a motorféknek megfelelő pozícióra). Az egyszerű használat megkönnyíti a sofőr dolgát, és az elektromos autó filozófiájával összhangban a nyugodt, kiegyensúlyozott vezetést támogatja.

A C-ZERO lassításkor, ill. fékezéskor keletkező energiát visszanyerő funkcióval rendelkezik, mely lehetővé teszi az akkumulátorok töltését. A visszanyert energia mennyisége többek között a haladási sebességtől és a fékpedál lenyomásának intenzitásától függ. De még ha nem is nyomjuk le a fékpedált, a gázpedál használatának mellőzésével már eleve töltődik az akkumulátor. Ennek több előnye is van: először is lehetővé teszi a motorfék használatát, mellyel a – vezető által érzékelhető – kanyarokhoz vagy közlekedési lámpákhoz közeledve természetes módon lassíthat, másfelől a fékrendszer egyes elemeinek kopását is megelőzi.

A motor áramellátását a jármű középső részén elhelyezett új generációs lítium-ion akkumulátor biztosítja. A 88 darab 50 Ah-s kapacitású cellából álló telep 330 V névleges feszültségen kb. 16 kWh elektromos energiát tárol. A lítium-ion technológia előnyei:
– a kedvezőbb súly/teljesítmény/kapacitás aránynak köszönhetően kisebb tömegű akkumulátorok alkalmazását teszi lehetővé,
– a szolgáltatások korábbi szintjének megőrzése mellett a hagyományos technológiákkal készült akkumulátorokhoz képest minden egyes cella magasabb teljesítményt tud nyújtani,
– az akkumulátorok részlegesen is feltölthetők, és ez nem csökkenti az élettartamukat.

A C-ZERÓ-n egyes országokban kezdettől fogva szériában kínálják majd a márka legújabb telekommunikációs szolgáltatását, a Citroën eTouch-ot, amely több különböző szolgáltatást foglal magában. Köztük a helyzetbeméréssel egybekötött vész- és műszaki segélyhívást, valamint a márka weboldalán, a MyCitroën pontból elérhető virtuális szervizfüzetet, ill. Eco Driving szolgáltatást. A segélyhívások esetében az eTouch működése teljesen független: a GPS-modullal és SIM-kártyával felszerelt rendszer mindenfajta telefon-előfizetés és időkorlátozás nélkül vehető igénybe. A gépjárműben két gomb áll rendelkezésre: egy „SOS” feliratú a sürgősségi mentőszolgálatok riasztására – a hívásindítás ütközés esetén automatikusan is bekövetkezhet –, és egy Citroën márkajellel ellátott a műszaki segélyhívásokra.

A Citroën C-ZERO akkumulátorainak feltöltése kétféle módon történhet:
– hagyományos elektromos csatlakozón keresztül otthon, a közúti töltőállomásokon vagy a vállalatnál: csatlakoztatni kell a tápkábelt egy 220 V-os csatlakozóhoz. A teljes feltöltés 16 A áramerősség esetén (Franciaország) 6 órát, 13 A esetén (Egyesült Királyság) 7 órát, 10 A esetén (Svédország) 9 órát vesz igénybe;
– egy 125 amperes, 400 V-os (50 kW-os) egyfázisú csatlakozó (gyorstöltő) közbeiktatásával az akkumulátorok 80 %-os feltöltése mindössze 30 perc alatt is elvégezhető.
– az akkumulátorokat 1500 alkalommal lehet feltölteni.

Ahogy az összes elektromos autó esetében, a „fogyasztásra” vonatkozó típusjóváhagyás a hagyományos üzemanyaggal működő gépjárművekével megegyező tesztciklus keretében történik – NDEC európai fogyasztásmérési tesztciklus –, ahol a hatótávolságot is mérik. A C-ZERO esetében a típus-jóváhagyási eljárás ez utóbbit 150 km-ben rögzíti. Akárcsak a hagyományos autóknál, több paraméter is befolyásolja kisebb-nagyobb mértékben a fogyasztást és ezáltal a hatótávolságot. Az elektromos autók esetében ezek közül a legfontosabbak az elektromosan működtetett fűtés és hűtés, valamint a vezetés, ami – hasonlóan a belső égésű motorok üzemanyag-fogyasztásához – jelentős különbségeket okozhat az áramfogyasztásban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink