Gyártók Az 1,6 literes dízelekkel van a legnagyobb baj

Az 1,6 literes dízelekkel van a legnagyobb baj

MTI/autopro.hu | 2015.10.08 12:02

Az 1,6 literes dízelekkel van a legnagyobb baj

Megérkeztek a német kormányhoz szerdán a Volkswagen (VW) javaslatai a dízelbotrányban érintett motorok megjavításáról. Sajtóhírek szerint a csaló szoftver az európai autókban is működött. A győri Audinál a termelés zavartalanul folyik.

Hirdetés

Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerda este Berlinben közölte, hogy a VW az előírt határidőre javaslatot tett azokra a javítási, átalakítási munkálatokra, amelyek segítségével dízelmotorjai az eredményeket meghamisító szoftver nélkül is képesek lesznek megfelelni a károsanyag-kibocsátási szabványoknak.

Az 1,2-esek is érintettek

A miniszter elmondta, hogy a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) értékeli a meglehetősen terjedelmes anyagot, majd utasítást ad a társaságnak az elvégzendő feladatokról. A KBA határozata néhány nap múlva várható.
Alexander Dobrindt tájékoztatása szerint a csalás 2,0 literes, az 1,6-os és az 1,2-es dízelmotorokat érinti. A VW javaslatai szerint a 2,0 literes motoroknál elég egy szoftverfrissítés, de az 1,6-os motoroknál más átalakításokra is szükség lesz, és csak 2016 szeptembere után lehet megjavítani őket. A miniszter az 1,2-es motorokra vonatkozó javaslatokról nem közölt részleteket.

Az 1.6 TDI nagyobb falat

Matthias Müller, a VW vezérigazgatója egy szerdai lapinterjúban azt mondta, hogy az érintett autók visszahívása januárban kezdődhet és 2016 végére javíthatják meg valamennyi motort, ha a KBA elfogadja a javaslataikat. A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendező berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is előfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerűbb megoldás.

Rég tudtak a csalásról?

Ugyancsak szerdán a Die Welt című lap azt írta, hogy a Deutsche Umwelthilfe (DUH) nevű környezetvédő civil szervezet szerint a közlekedési minisztériumban évek óta tudtak a VW csalásáról. Ezt egy jegyzőkönyv is bizonyítja, amely a DUH és a minisztérium képviselőinek egy 2011-ben folytatott megbeszélésről készült - írta a Die Welt.
A tárca tagadja a DUH vádját, és továbbra is ragaszkodik ahhoz, hogy a sajtóból értesültek a manipulációról. Sebastian Rudolph, a minisztérium szóvivője a szerdai kormányszóvivői tájékoztatón azt mondta, hogy az állítólagos jegyzőkönyv csak a DUH vezetőinek képzeletében létezik, "vagy annyira exkluzív, hogy csak nekik van meg".

Nehéz helyzetben a beszállítók

Az autóipari beszállítók nagyrészt kimerítették banki limitjeiket, így a dízelbotrány miatti diverzifikáció finanszírozására nem juthatnak hitelhez - mondta Tóth Viktor, a Budapest Bank vállalati üzletágvezetője egy sajtóbeszélgetésen csütörtökön Budapesten. A szállítók által nyújtott hitel az autóiparban 400 millió eurót tesz ki, amely esetleg minimálisan növelhető - vázolta a másik finanszírozási technikát Póka Valentin, a Coface kereskedelmi igazgatója.

A statisztikák szerint 100 új autóipari munkahely 235 további munkahelyet teremt a beszállítókon keresztül. Az autóipari beszállítók többsége viszont egy céghez kötődik, így ha csökken annak a termelése, vagy máshová viszi a gyártást, a beszállító megrendelés nélkül marad. Ezért kellene még a stabil piaci helyzetben diverzifikálniuk, akár új termékek gyártásával, akár további megrendelőkkel - erről Gyurácz Németh Iván, az M27 Absolvo külpiacra lépési üzletágvezetője beszélt a rendezvényen.

A dízelbotrány már 30 milliárd euró értékű piaci értékvesztéssel járt a Volkswagen konszernnél, ez a részvényárfolyamok 30 százalékos visszaesését jelenti.

Megszólalt Győr

Továbbra is a termelési terv szerint folyik a munka az Audi Hungaria Motor Kft. győri gyárában - közölte az MTI érdeklődésére a társaság csütörtökön, jelezve: a Volkswagen-csoport körül kialakult helyzet jövőbeli hatásairól egyelőre nem tudnak nyilatkozni. Hangsúlyozták: nem a Győrben készült alapmotorokkal kapcsolatos esetleges minőségi hiányosságokról, hanem az autókba beépített szoftverekkel szemben felmerült kifogásról van szó az ügyben.

Az Audi Hungaria a megrendelt motorokat a vállalatcsoporton belüli együttműködés keretében a konszern különböző járműgyáraiba szállítja. Hogy ezeket a motorokat hol és melyik modellbe építik be, az a járműgyárak felelősségi körébe tartozik - írták, hozzátéve, hogy a társaság mintegy 3 millió EA189 típusú motort gyártott 2008-tól napjainkig.

Az MTI érdeklődésére azt közölték: a cég nem vezetett be létszámstopot, folyamatosan szükség van jól képzett munkatársakra, ennek megfelelően tovább folytatódik a toborzás a betöltetlen álláshelyekre, mert arról sincsen tudomásuk, hogy más gyárakban visszafognák a termelést.

Az Audi Hungaria továbbra is a konszern központi motorszállítója, széles termékpalettával rendelkezik - négytől tízhengeres motorokig - egyaránt gyárt dízel és benzinmotorokat, a vállalatnál minden évben új motorprojekteket indítanak - közölték az MTI kérdésére válaszolva.

Aktív a szoftver Európában is

A Süddeutsche Zeitung csütörtöki számában megírta, hogy a korábban vélttel ellentétben nemcsak az USA-ban működött a csaló szoftver, hanem az aurópai autókban is aktív a mai napig abban a közel 8 millió autóba, amelybe beszerelték. A lap értesülését cikkünk megírásáig a Volkswagen nem kommentálta.

A legnagyobb európai autógyártó vállalatot az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) szeptember 18-án vádolta meg, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemű járműbe, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai előírások.

A VW elismerte, hogy mintegy 11 millió, EA 189 típusú motorral üzemelő autó a manipuláció révén csak a próbapadon tartja a határérték alatt az emissziós értékeket, normál üzemmódban azonban nem. Ezek közül nagyjából 8 millió kocsit az Európai Unióban adtak el.

Házkutatás

Házkutatást tartottak csütörtökön a Volkswagen (VW) német autógyártó csoport wolfsburgi központjában és több más helyszínen a dízelbotrány miatt. A braunschweigi ügyészség munkatársai olyan dokumentumokat és adathordozókat kerestek, amelyek segítségével pontosan feltárható, hogy a VW miként csalt a károsanyag-kibocsátási értékekkel a botrányban érintett dízelüzemű járművek környezetvédelmi tesztjein. Az ügyészség szeptember végén indított eljárást a társaság ellen csalás gyanújával.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink