Gyártók A vezetősegédek csökkentik a sofőr élettani terhelését - magyar kutatás

A vezetősegédek csökkentik a sofőr élettani terhelését - magyar kutatás

autopro.hu/B.Cs. | 2014.01.22 09:37

A vezetősegédek csökkentik a sofőr élettani terhelését - magyar kutatás

Önálló kutatást kezdeményezett a Mercedes-Benz hazai importőre, amely során Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának tudományos munkatársa bevonásával vizsgálták egy asszisztens-rendszerek nélküli és egy részlegesen autonóm közlekedésre is alkalmas, Mercedes-Benz intelligent drive-val ellátott személyautó vezetőjének élettani adatait.

Hirdetés

Annak érdekében, hogy a kiszámíthatatlan és olykor balesetveszélyes közlekedési helyzetek kihívásainak mindig sikerüljön megfelelni, az intelligent drive precízen koordinálja a csillagos márka járműveiben elérhető biztonsági és asszisztens-rendszereket. Ezáltal segíti, hogy a vezető az adott forgalmi helyzetben a lehető legjobban reagáljon. Az egyebek mellett a kormányzás-asszisztenssel kiegészített radaros követési távolságtartó rendszerrel, aktív holttér-asszisztenssel, valamint balesetmegelőző rendszerrel is felszerelt tesztautóval megtett táv után a vezető információ-feldolgozó képessége és kreativitási szintje a korábban mért nyugalmi állapotnál is kedvezőbben alakult.

Rögzítették a nyugalmi állapotot

A Mercedes-Benz Hungária Kft., a csillagos márka modelljeinek hazai forgalmazója egy saját kezdeményezésű kutatás során megvizsgálta, hogy egy asszisztens-rendszerek nélküli, korábbi gyártású Mercedes-Benz A180 személyautó, illetve azonos útszakaszon közlekedve a Mercedes-Benz intelligent drive rendszerrel felszerelt S-osztály vezetője a valós időben rögzített fiziológiai adatok alapján milyen teljesítményre képes és milyen hatékonysággal kezeli a városi közlekedés során kialakuló forgalmi helyzeteket.

Petrekanits Máté 30 éves tapasztalattal végez terhelési teszteket. Az adatgyűjtés során a szívműködést, az agyhullámokat vizsgálták, de mágneses giroszkóppal rögzítették a környezeti változásokat, gyorsulásokat is, a test hőmérsékletét, az anyagcserét

A kutatás módszertanának kidolgozója Petrekanits Máté, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Kar Kutatóintézetének Terhelésélettani Laboratóriumának vezetője, az autóversenyzők élettani felkészítésére szakosodott Fit4Race program tudományos vezetője volt. A szakember közel 30 éves tudományos munkássága alatt több mint százezer vizsgálatot végzett el sportolók és egyebek mellett fegyveres testületek számára.

Adorján Viktor PR-menedzser volt a tesztpilóta

A 2014 januárjában elvégzett kutatás során Petrekanits Máté egy úgy nevezett nyugalmi vizsgálat során felvette az autók vezetőjének élettani adatait. Ezután egy meghatározott, 10 kilométeres városi útvonalon először egy vezetői asszisztens-rendszerek nélküli Mercedes-Benz A 180 CDI (W169) típusú, majd egy intelligent drive-val szerelt Mercedes-Benz S 350 BlueTEC (W222) személyautóval tett kör során valós időben rögzítette a vezető szervezetének működési adatait. A referenciakörök végén az autóban ülve is megismételte a nyugalmi vizsgálatokat.

Egészséges stresszt a luxusautóban is mértek, de ez csak az izgalom miatt volt

A nyugalmi vizsgálatok és a vezetés közben végzett valós idejű, fedélzeti adatgyűjtés során Petrekanits Máté EEG, EKG és különböző biológiai jeleket és fizikai paramétereket vizsgált, majd a mérési eredményeket összehasonlította az autókban készült videófelvételeken látható forgalmi szituációkkal. Az utólagos kiértékelés során a felvételek és az adatok alapján megfigyelhetővé váltak az emberi szervezet reakciói az asszisztens-rendszerek nélküli és a Mercedes-Benz intelligent drive-val szerelt autó vezetése során.

Az agy a kulcsszereplő. Nem csupán a fizikai képességeken múlik egy sportolói teljesítmény, hanem az irányításon - mondta el a doktor

„Az általunk használt eszközöket élsportolók vizsgálatára fejlesztették ki. Pontos adatokat képesek szolgáltatni a vizsgált alany aktuális fiziológiai kondíciójáról és ezek alapján meg tudjuk állapítani, hogy a szervezete mennyire van optimális élettani állapotban. Referenciáinkat olimpiai- és világbajnok sportolókon elvégzett méréseink szolgáltatják. A különböző személyautókkal megtett tesztköreink látható különbségeket eredményeztek az élettani adatok – például a szív és az agy elektromos működése - és a fizikai paraméterek, köztük a testre ható gyorsulások terén” – mondta el a doktor lapunknak.

S-osztály: kisebb biológiai terhelés, a vezetés után magasabb szellemi képesség

A vizsgálatok eredményeinek kiértékelése során Petrekanits Máté megállapította, hogy a Mercedes-Benz intelligent drive-val ellátott tesztautó vezetése kevésbé fárasztó: „Az S 350 BlueTEC-kel szerzett tapasztalataink alapján a szívműködés, az anyagcsere és az agyhullám spektrum-analízis kimutatja, hogy az intelligent drive-val szerelt tesztautó vezetése során kevesebb biológiai teljesítményre van szükség a vezető részéről. Ez azt jelenti, hogy a közlekedés során az autóba épített asszisztens-rendszerek hatékonyan támogatják a vezetőt, így például egy tárgyalásra az autó vezetője frissebben, koncentráltabban érkezhet meg.”

A jelenleg kapható Mercedes-Benz személyautók mindegyikében, valamint bizonyos kishaszonjárművekben is elérhetők vezetői asszisztens-rendszerek. A teljes kínálatot jelentő intelligent drive a 2013-ban bemutatott E- és S-osztályban, valamint a 2014-től elérhető új C-osztályban kapható, ami a csillagos márka legnagyobb darabszámban értékesített modellje.

Holttérfigyelő vezetési segéd

A Mercedes-Benz intelligent drive egyik legfontosabb jellemzője az összes asszisztens-rendszer hálózatba történő integrációja. A vezető fáradtsági szintjét folyamatosan figyelő asszisztens minden új Mercedes-Benz személyautóban az alapfelszereltség része, az asszisztens-rendszerek többsége pedig, például az ütközésveszélyre figyelmeztető jelzés, az aktív holttérfigyelő asszisztens vagy az intelligens világítási rendszer extrafelszerelésként érhető el a legtöbb modellhez.

Kiemelt Partnereink