Gyártók A legerősebb magyar motorral teszteltük a Zafirát

A legerősebb magyar motorral teszteltük a Zafirát

Biró Csongor | 2014.10.21 09:29

A legerősebb magyar motorral teszteltük a Zafirát

Kétszáz lóerős szentgotthárdi motorral tettük próbára az Opel méretes egyterűjét, a hétszemélyes Zafira Tourert. Csúcsgép a javából, gazdag felszereltséggel, hasznos térrel, nagy étvágyú motorral és magas árral.

Hirdetés

A kategória legszebbje a Zafira Tourer, öröm ránézni, piros tesztautónk felszereltsége még rátett egy lapáttal: 19 hüvelykes felnikkel, OPC csomaggal teszteltük. Minden jó tulajdonsága ellenére nem szoknám meg magas fogyasztását, sokkal inkább a szintén magyar 1,6 literes 136 lóerős dízellel tudnám jó szívvel ajánlani. De aki szereti a gyors, erős, nagy méretű autókat, és nem riasztja a közel 10 literes átlagfogyasztás, és még sok gyereke is van, akkor a 200 lovas Zafira az ő autója. A 200 lovas motorral 7,67 millió forint a kocsi alapára, a tesztelt változat ennél jóval drágább, 10,6 millió forintot ért. Ezért a pénzért természetesen minden extrát beletettek a kocsiba, amit az Opel csak adni tud (koccanásgátlótól, táblafelismerőn és panorámatetőn át a nagy kijelzős navigációig).

Sportosan is vezethető

A menetdinamikai kapcsoló sport módja hozza elő az autóból az ördögöt, a komfort módban kényelmesebb a kocsi, a sport mód feszesebb kormányzást, élénkebb gázreakciókat és keményebb felfüggesztést ad. Ennek ellenére nem lesz a Zafirából sportautó, de az autópályán, vagy előzéskor olyan tartalékokat vesz elő, amellyel minduntalan meglep bennünket. Olyan, mint egy amerikai rokon, bármennyit tud adni, ha akar.

A motor rugalmas és nem pörög túl, kilencvennél 2200-at 100-nál 2400-at, 110-nél 2500-at, 120-nál 2700-at, 130-nál 3000-et, 140-nél 3300-at forog a főtengely, 150-nél 3500-at, 160-nál 3800-at. Nagy test, nagy élvezet: fogyasztása nehezen tartható 9 liter alatt. Közel ötszáz kilométeres tesztünk során nekünk sikerült, 8,9 literes átlagot mértünk.

Magyar motorral

A 2013 februárjától Szentgotthárdon gyártott új motorcsalád Performance Turbo változata igen erős, legnagyobb teljesítménye 147 kW/200 LE, legnagyobb forgatónyomatéka 300 Nm. A turbós család szíve a 130 bar maximális hengernyomást elviselő motorblokk. Anyaga szürke öntöttvas, a csapágylétráé alumínium. A középkategóriájú Cascada kabrió volt az első modell, amely megkapta, teszteltük is azzal.

A szívó- és kipufogórendszert optimalizálták: a szelepfedelet például olyan speciális csatlakozókkal és tömítéssel csatolták le akusztikailag a hengerfejről, amelyek bírják a szomszédos turbófeltöltő magas hőmérsékletét. E hangtervezés eredményeképp azt veszi észre az autós, hogy csendes és nyugodt az alapjárat, illetve nagy motorterheléskor és sebességnél is kellemes a hang – zajcsúcsokat sehol sem hallani az egész fordulatszámskálán.

Magyar pecsét

Az 1.6 Sidi Turbo néven futó erőforrás a lökettérfogat-kategória egyetlen motorja, amelyet ellenirányban forgó két kiegyensúlyozó tengellyel láttak el. Ezeket a blokk hátsó falától kiinduló alagutakban helyezik el. Lánchajtásuknál fogaskerékpár fordítja meg a kipufogóoldali tengely forgásirányát. Ez a rendszer hatásosan semlegesíti a négyhengeres motorokban ébredő szabad tömegerőket, így a zajszint leszorítása által döntően hozzájárul a maximális komforthoz. A kipufogó leömlőjével egybeépített feltöltőt kapott, különleges turbinával. Ez a konstrukció, amely már bevált az Opelnél, mind a helyszükséglet, mind a gyártás szempontjából előnyösebb a kettős beömlésű turbónál, amelyeket a nagyobb motorokon rendszerint alkalmaznak. A sűrítőt úgy tervezték meg, hogy már alacsony fordulatszámon nagy legyen a nyomaték, és ne keletkezzenek észrevehető zavaró frekvenciák. A sziszegést, a lüktetést és a lapátzajokat kiküszöbölik a kis- és nagynyomású rezonátorok. Az optimális légvezetés, csatornakialakítás és gázcsere-szabályozási stratégia eredménye progresszív töltőnyomás-karakterisztika lett, a jellegzetes turbózajok nélkül.

Szentgotthárdi kód

A szelepműködtetést hidraulikus feszítőjű, karbantartást nem kívánó lánchajtással és hidraulikus hézag-kiegyenlítésű, kis súrlódású görgős himbákkal oldották meg. A zajcsökkentés érdekében fogazott láncot építenek be. Súlycsökkentési okból kettéosztották és alumínium présöntvény csapágylétrára helyezték a forgattyúsházat, a vékony falú hengertömböt pedig újszerű eljárással öntik, amely lehetőséget ad arra, hogy különféle funkciós egységeket közvetlenül a nyers öntvényben valósítsanak meg, lerövidítve a gyártási időt.

A főcsapágyak optimálisan pontos pozicionálását nem a szokásos illesztőcsapokkal oldották meg, hanem térbeli prés-illesztéssel a hengertömb és a csapágylétra között. A kis főcsapágy-átmérőjű főtengely anyaga kovácsolt acél. Az öntöttvas főcsapágy-betétekkel együtt ez a megoldás kedvező zaj- és rezgési viselkedést eredményez közepes és magas fordulatszámokon.

Kiemelt Partnereink