Gyártók A C4-ről is lehúzták az újabb bőrt

A C4-ről is lehúzták az újabb bőrt

autopro.hu | 2014.12.21 10:42

A C4-ről is lehúzták az újabb bőrt

A Citroen C4 második generációja 2010-ben mutatkozott be, és eddig több mint 450 ezer darab gördült le belőle a márka mulhouse-i gyártósoráról. A korszerűsítés jegyében új világítást, hasznos technológiákat és új generációs motorokat kap.

Hirdetés

A C4 külső méretei változatlanok: a modell 4,33 méter hosszú, 1,79 méter széles és 1,49 méter magas. Továbbra is 408 literes a csomagtartó. A 2,65 méteres tengelytávnak és a hátsó üléspadon mért 1,45 méteres könyökszélességnek köszönhetően belterét is nagy helykínálat jellemzi.

Motorkínálata új Euro 6-os motorokkal bővült: a benzines választék két PureTech motorral, a dízel kínálat két BlueHDi motorral lett gazdagabb.

A Franciaországban tervezett és gyártott új, háromhengeres PureTech benzinmotorok hatékonyak, egyben gazdaságosak (akár 25 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás érhető el velük).

A hatsebességes manuális váltóval szerelt PureTech 130 S&S turbómotor tavaly márciusi bevezetése után a modell motorkínálata két új erőforrással bővült: az ötsebességes manuális váltóval szerelt PureTech 110 és a hat fokozatú automata váltós PureTech 130 S&S EAT6 motorral. A PureTech szívómotorok háromhengeres felépítését követő turbóváltozatok új generációs, magas hatásfokú turbókompresszort (240 000 fordulat/perc) és központi elhelyezésű nagynyomású (200 bar) közvetlen befecskendezést kaptak. A turbós változat nagyobb terhelésének elbírása érdekében a motor egyes alkatrészeit megerősítették:

  • a hengerfej alumínium anyagát rézzel ötvözték, hogy elviselje a nagyobb terhelést;
  • a motorblokk anyaga alumínium (mint a szívó változaton), de hőkezelést kapott, a hengerperselyeket pedig (amelyek a szívó változathoz hasonlóan öntéskor kerülnek a helyükre) a jobb hővezetés érdekében alumínium bevonattal látták el;
  • a főtengely acélból készült (a szívó változatok öntvény főtengelye helyett);
  • a szelepek üregesek és nátrium töltetűek, hogy jobb legyen a szeleptányér hűtése;
  • a hajtókarok anyaga nagy szilárdságú acél (melyet magas rugalmassági határ, magas szakítószilárdság és jó kifáradástűrés jellemez);
  • a motor kenését változó nyomótérfogatú szivattyú végzi: a nyomás szabályozását a motor-vezérlőegység irányítja, hogy a szállított mennyiség és a nyomás épp megfelelő legyen.

A PureTech 110 motor legnagyobb teljesítménye 5500 fordulat/percnél 81 kW (110 LE), nyomatéka pedig 1750 ford./percnél 205 Nm. A motor remek menettulajdonságokat és kellemes vezethetőséget kölcsönöz a C4-nek. Ezzel a motorral és ultra alacsony gördülési ellenállású (UBRR) gumikkal a vegyes ciklusú fogyasztás 4,7 l/100 km, a CO2-kibocsátás pedig 110 g/km.

A PureTech 130 S&S EAT6 motor legnagyobb teljesítménye 5500 fordulat/percnél 96 kW (130 LE), nyomatéka pedig már 1750 fordulat/percnél 230 Nm. Az EAT6 sebességváltó az AISIN AW által tervezett és fejlesztett legújabb generációs hatfokozatú automata sebességváltó.

A Stop & Start rendszernek és a belső elektromos szivattyúnak köszönhetően az új C4 PureTech 130 S&S EAT6 fogyasztása vegyes ciklusban csak 4,8 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig 49 grammal kevesebb, mint az előző, négy fokozatú automata váltóval szerelt VTi 120 motoré: ultraalacsony gördülési ellenállású (UBRR) gumiabroncsok használata esetén mindössze 110 g/km.

A Citroen 2013 vége óta új, BlueHDi nevű motorgenerációt alkalmaz, mellyel a nitrogén-oxidok (NOx) emissziós határának drasztikus csökkenése érhető el. A motorcsalád alkalmazásával egyben csökken a CO2-kibocsátás (akár 4 százalékkal), és olyan technológia áll rendelkezésre, mely már az Euro 6 szabvány későbbi, szigorított változatainak is megfelel.

A C4 új kínálatában az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 és BlueHDi 100 S&S, valamint a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S motor-hajtómű egységek találhatók meg. Kiváló teljesítmény és különösen alacsony üzemanyag-fogyasztás és CO2-kibocsátás jellemzi őket.

Ezek a motorok az 1,6 l HDi Euro 5 motor továbbfejlesztett változatai. A fejlesztések két fő területre irányultak: a motor belső hatásfokának javítására és a mechanikai veszteségek csökkentésére (speciális égéstér alkalmazása, új dugattyúgyűrű-rendszer, új Diamond Like Carbon bevonat, nagyon alacsony viszkozitású olaj használata).

Az 1560 köbcentiméter hengerűrtartalmú, ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 és BlueHDi 100 S&S, valamint a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S motorok legnagyobb teljesítménye 73 kW / 100 LE (3750 fordulat/perc-nél), ill. 88 kW / 120 LE (3500 fordulat/perc-nél). Az előző generációhoz képest nőtt a maximális nyomaték: 1750 fordulat/perc-nél 254 Nm-re az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 motornál, és 300 Nm-re a hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S változatnál. A fenti két motoron alkalmazott megerősített indítómotoros Stop & Start rendszer számos előnnyel jár: megálláskor csend van, és alacsonyabb szintű az üzemanyag-fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása. 0 km/h sebesség, üres fokozatban levő sebességváltó és felengedett kuplungpedál esetén a motor készenléti üzemmódba kapcsol, a kuplungpedál lenyomásakor azonban újra beindul. A motor beindításához kb. 500 másodpercre van szükség, ami kevesebb, mint egy sebességváltás időtartama. A folyamat mind a motor leállásakor, mind a beindulásakor teljesen átlátható a vezető számára.

Így az ötsebességes kéziváltós BlueHDi 100 S&S egység legjobb hatásfokú változata a C4-ben vegyes ciklusban és ultra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok használatakor 100 kilométerenként 3,3 liter üzemanyagot fogyaszt, CO2-kibocsátása pedig 86 g/km. A hatsebességes kéziváltós BlueHDi 120 S&S fogyasztása vegyes ciklusban 3,6 l/100 km, CO2-kibocsátása pedig ultra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok esetén 93 g/km.
A márka elébe megy a szabályozásnak, és a BlueHDi motorokkal már most olyan erőforrásokat kínál, amelyek megfelelnek az Euro 6-os környezetvédelmi normának. Ez az innovatív kipufogórendszernek köszönhető, mely a következőket tartalmazza:

  • a motor után beépített oxidációs katalizátor, mely megsemmisíti az el nem égett szénhidrogéneket (HC) és a szén-monoxidot (CO),
  • a részecskeszűrő elé beépített SCR (Selective Catalytic Reduction) modul, mely az AdBlue folyadék befecskendezése révén a nitrogén-oxidok (NOx) akár 90 százalékát is képes ártalmatlan vízgőzzé (H2O) és nitrogénné (N2) alakítani,
  • adalékanyagos részecskeszűrő, melyet 2000-ben világújdonságként vezetett be a PSA Peugeot Citroën márkacsoport, és amely a koromrészecskék akár 99,9 százalékát is meg tudja semmisíteni.

Kiemelt Partnereink