Gyártók A BMW-vel közösen fejleszt sofőr nélküli járművet a kínai Baidu

A BMW-vel közösen fejleszt sofőr nélküli járművet a kínai Baidu

Panker Gergő | 2015.07.02 05:32

A BMW-vel közösen fejleszt sofőr nélküli járművet a kínai Baidu

Egyre nagyobb különbségek figyelhetők meg a különböző szoftverfejlesztő vállalatok, illetve az autógyártók sofőr nélküli stratégiáiban. A Baidu egy újabb tech-vállalat, amely önálló közlekedésre alkalmas jármű fejlesztésébe fogott.

Hirdetés

Bizonyára nem lepte meg az iparágat a kínai központú web alapú szolgáltatásokat fejlesztő Baidu azon bejelentése, hogy egy sofőr nélküli jármű fejlesztésén dolgozik. Wang Jin, a Baidu alelnöke elmondta, hogy a vállalat azt tervezi, hogy 2015-ben a BMW-vel közösen elkészíti egy sofőr nélküli közlekedésre alkalmas (self-driving car – SDC) jármű prototípusát. Az alelnök hozzátette, hogy a prototípust arra használják majd, hogy leteszteljék, mennyire áll készen a közlekedésben való használatra a Baidu sofőr nélküli technológiája.

A Baidu tavaly indította el kutatási projektjét a BMW-csoporttal együtt, a vállalat víziója pedig az, hogy önállóan közlekedő járművek közlekedjenek Peking és Sanghaj városi autópályáin. A Baudi a Google versenytársának számít Kínában, amely az ázsiai ország legnagyobb keresőmotorjának fejlesztője. A sofőr nélküli projektje mellett a vállalat számos járműgyártóval kötött szövetséget online rendszerek fejlesztésében, valamint felmerült, hogy felvásárolná a Nokia térképszolgáltatását.

A BMW-vel közösen fejleszt sofőr nélküli technológiát a kínai tech-óriás

A vállalat terve, hogy még idén bemutat egy önálló közlekedésre alkalmas járművet, mindenképp nagyravágyó. A Google, amely már régóta aktív a sofőr nélküli technológiák területén, még csak most nyáron kezdi meg az önjáró prototípusának közúton történő tesztelését. A Google 25 járművet épített, amelyeket a vállalat kaliforniai telephelyének közelében tesztelnek majd. A fejlesztőóriás legújabb prototípusában ugyanazt a szoftvert alkalmazzák, mint amelyet a Lexus RX 450h modelljébe szereltek, bár az előbbit több szenzorral látták el. A legújabb prototípusba egyedi tervezésű beépített szenzorokat helyeztek el, míg korábban a szenzorokat egy gyári Lexusba szerelték. A Google prototípusának maximális sebességét 40 km/h-ra korlátozták, a kormányzást, valamint a pedálok irányítását pedig bármikor átvehetik a vállalat tesztpilótái.

A Google továbbra is fenntartja, hogy csupán egy kutatási projektről van szó és nem egy adott, piaci értékesítésre szánt modell fejlesztéséről. Nyilvánvalónak tűnk, hogy nem az a kérdés, hogy lesz-e, hanem hogy mikor érkezik a sofőr nélküli autózás. Ezen és más projektek eredményeinek köszönhetően a technológia sebesen fejlődik, ám a fogyasztói kereslet terén több kétség is felmerül. Bár a Google meghatározó szerepet tölt be a fejlesztés terén, nem valószínű, hogy a fizikai alkatrészek gyártásáról is gondoskodni fognak egy esetleges autonóm rendszer esetében. Ehelyett a vállalat profitlehetőségei főként az általuk fejlesztett szoftver licencelésében rejlenek, amelyhez elsőnek kell lenniük a piacon. Ezt jól mutatja a 2017-es célkitűzésük egy piacképes termék elkészítéséhez. Bár a Google kevésbé érdekelt a járműgyártásban, célja, hogy előkészítse a terepet a változásra, és lehetővé tegye az új technológia bevezetését azáltal, hogy elmerül a fejlesztés nehezebbik, szoftveres részében.

A Google idén nyáron kezdi meg a sofőr nélküli járművének közúti tesztelését

A Baidu vállalat bejelentése azonban fényt derít az „autonóm“, azaz önállóan közlekedő kifejezés nyitottságára. Yu Kai, a Baidu laboratórumának vezetője korábban elmondta, hogy a vállalat számára a Google-lel ellentétben nem egy teljesen önálló jármű a cél, hanem egy olyan, amely nagyobb szabadságot ad a vezetés során. A fogyasztók számára az „autonóm/önálló“ kifejezést a különböző tech cégek definiálják, és a legtöbben az önálló, emberi beavatkozás nélküli közlekedésre alkalmas járműveket értik alatta. Ami ennél kevesebb, arra aligha használhatjuk az önálló kifejezést.

A Google és a Baidu esetében látott teljes automatizálás helyett a legtöbb autógyártó ezen a ponton különböző stratégiát követ, amely során kisebb fejlesztéseken keresztül folyamatosan felszabadítják a sofőrt a különböző vezetési feladatok alól, míg az autó egyszer csak önálló közlekedésre is alkalmas lesz. Szinte minden OEM-nek van saját sofőr nélküli projektje, és csendben azon dolgoznak, hogy a megvalósításhoz szükséges alapvető technológiák, például az aktív biztonsági rendszerek készen álljanak. Az elkövetkezendő hónapok során számos autógyártó ad majd helyzetjelentést sofőr nélküli projektjéről, többek között az Audi, a Mercedes-Benz és a Hyundai.

A különböző stratégiák azt is jelentik, hogy az egyes gyártóktól más-más időpontban lehet számítani a teljesen önálló járművek bevezetésére. A Continental szóvivője korábban elmondta, hogy a beszállító szerint legkorábban 2025-ben érkezhetnek az első autonóm járművek. Sergey Brin a Google-től a New York Times-nak azt nyilatkozta: – Úgy tűnik, a hagyományos beszállítók fejlesztései nem feltétlenül felelnek meg az általunk kitűzött átalakíthatósági céloknak.

Az OEM-ek korábbi stratégiája, amely során annak érdekében, hogy átruházzák az autógyártással járó kiadások egy részét más vállalatokra, azt eredményezte, hogy a K+F-fel kapcsolatos felelősségek egy része áthelyeződött a beszállítókra. Mindez úgy tűnik, pozitív hatással van az első körös vállalatokra, mivel azok számos kulcsfontosságú technológia vezető fejlesztőjévé váltak. A gyártók most kezdték csak el a felzárkózást, míg a fő beszállítók akár bevételeik 5 százalékát is visszafektetik kutatás-fejlesztésbe. A lehetőség adott a Baidu és Google számára, hogy ezt a lemaradást kihasználva elvégezzék a sofőr nélküli járművek megvalósításához szükséges fejlesztéseket. Ahhoz azonban, hogy a projekt igazán működhessen, elsőnek kell lenniük a piacon.

A Google egyelőre nem állítja, hogy a technológia licencelését tervezi. Amennyiben egy hagyományos autógyártó is képes arra, hogy a tech-vállalatot előtt sikeresen piacra dobjanak egy önálló közlekedésre alkalmas járművet, akkor kevésbé valószínű, hogy azt a Google-nek is megtennék. Ám a Google fejlesztéseinek segítségéve lehetőségük van rá, hogy kevesebb erőforrást felhasználva belépjenek egy olyan szektorba, amelyben másként nem tudná megvetni a lábukat.

Az IHS Automotive előrejelzése szerint az első 4-es szintű (emberi beavatkozás lehetséges) önálló közlekedésre alkalmas járművek már 2025 előtt megjelenhetnek a közutakon, míg az ötös szintű, kizárólag automatikus üzemmódban működő járművek 2035-re érkezhetnek meg. Az SDC-k globális piaci részesedése 2035-re 9 százalék, 2055-re pedig 90 százalék lehet, számuk pedig 2025 és 2035 között 230 ezerről 11,8 millióra nőhet (4-es és 5-ös szint).

Via Supplier Business

Hirdetés

Kiemelt Partnereink